Gå til innhold

Gutt som stjeler, lyver og tar seg til rette

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur pga tema
Skrevet

Vi hadde enorme mengder godteri etter påskefeiringen som jeg hadde gjemt langt opp i skapet og som jeg trodde ingen visste hvor var. Nå skulle jeg hente en form der og fant ikke posen igjen, men det kom av at gutten på 12 år hadde spist opp alt bortsett fra noen få godterier.

Dette er ikke første gang, han tar lomper, pølser, alt av godteri, peanøtter, brus, går i frysa og tar kaker osv. Han sier han aldri skal gjøre det mer hver gang, men dagen etter så er det ting borte igjen. Han har også vært og tatt penger.

I tillegg juger han konsant. Han er igrunnen ikke noen hyggelig gutt. Han er sjalu på søsken, syns alltid han får alt for lite, tar dataen min og spiller på den selvom han ikke får lov (han klarer alltid å ødelegge noe) Han fikk pappaens gamle bærbare for 1 år siden, men den mistet han i gulvet så den gikk i stykker.

Hva gjør jeg med dette. Skal innrømmme at jeg blir vanvittig sint, lei meg og fortvilet. Kan jeg denge han :). Neida skal ikke det, men gud som jeg har lyst.

Skal sies at han får middag hver dag, ikke det han liker for da hadde det kun vært hamburger, pølser, grøt og pannekaker. Han er heller ikke tykk - altså han har ikke en spiseforstyrrelse som gjør at han blir sulten. Han spiser bare det som han vil ha; sukker, sukker, sukker. Da kan han spare opp i dager på å ikke spise det andre sunne.

Hva gjør man liksom annet enn å kjøpe låsbart skap, kjøleskap og fryser?

Gjest Nei - ikke i dag
Skrevet

Har hatt en slik stesønn. Ikke artig.

Vi tok en skikkelig alvorsprat. Sa det så brutalt som at han STJELER om han tar godteri og andre ting. Så kuttet jeg ut å ha så mye i huset, og det lille godteriet vi hadde var i MIN skuff på soverommet.

Denne gutten var i tillegg overvektig, og da kommer det jo enda et moment med i bildet.....

Han fikk til slutt totaltforbud mot å lage varm-mat selv. Jeg visste jo aldri hva jeg hadde (han spiste jo brått opp kjøttet som lå i kjøleskapet som var nok til hele familien) + at kjøkkenet ofte måtte ryddes før jeg kunne begynne å lage mat.

Til slutt lette vi etter at slik oppførsel fikk konsekvenser. Det verste som kunne skje han var at han måtte legge seg tidlig, eller at han ikke hadde sykkel. Altså brukte vi det.

Hva som gjorde utslaget vet jeg ikke, men det ble i hvert en god del bedre. Men gutten var nok ikke spesielt fornøyd da....

Skrevet

Har hatt en slik stesønn. Ikke artig.

Vi tok en skikkelig alvorsprat. Sa det så brutalt som at han STJELER om han tar godteri og andre ting. Så kuttet jeg ut å ha så mye i huset, og det lille godteriet vi hadde var i MIN skuff på soverommet.

Denne gutten var i tillegg overvektig, og da kommer det jo enda et moment med i bildet.....

Han fikk til slutt totaltforbud mot å lage varm-mat selv. Jeg visste jo aldri hva jeg hadde (han spiste jo brått opp kjøttet som lå i kjøleskapet som var nok til hele familien) + at kjøkkenet ofte måtte ryddes før jeg kunne begynne å lage mat.

Til slutt lette vi etter at slik oppførsel fikk konsekvenser. Det verste som kunne skje han var at han måtte legge seg tidlig, eller at han ikke hadde sykkel. Altså brukte vi det.

Hva som gjorde utslaget vet jeg ikke, men det ble i hvert en god del bedre. Men gutten var nok ikke spesielt fornøyd da....

Alt han stjeler får konsekvenser. Han må betale det han tar (som jeg oppdager). Men nå har han ingen penger igjen. Han får også husarrest og inndragning av goder.

Akkurat nå må han støvsuge hele huset og rydde kjellerstue og loftsstue. Han vet at han har gjort noe galt, men klarer ikke å la hver.

Til lørdag må han kjøpe godteri til de andre søsknene, (det blir for ukepengene som han rydder opp for nå) - det var nemlig godteriet som ble til overs som vi hadde bestemt skulle være lørdagsgodt. Han får selvfølgelig ikke noe selv.

Det skjer hele tiden, ingen av de andre stjeler. Jeg tror nesten han må være helt avhengig av godteri :( Kan jo ikke klare å holde en 12 åring i bånd hele tiden heller. Han har også en kompis som er i Sverige og kjøpe godteri omtrent hver helg med foreldrene.

Skrevet

Sier ikke dette for å såre noen, men han høres ut som en attpåklatt/minstemann i en søskenflokk, som før fikk endel mer oppmerksomhet enn nå. Og all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet!

Kanskje dere er for pedagogiske når dere tar han for dere? Strengere straff og mer seriøs snakk om hvorfor han ikke kan oppføre seg slik.

Gjest lillee_my88
Skrevet

Alt han stjeler får konsekvenser. Han må betale det han tar (som jeg oppdager). Men nå har han ingen penger igjen. Han får også husarrest og inndragning av goder.

Akkurat nå må han støvsuge hele huset og rydde kjellerstue og loftsstue. Han vet at han har gjort noe galt, men klarer ikke å la hver.

Til lørdag må han kjøpe godteri til de andre søsknene, (det blir for ukepengene som han rydder opp for nå) - det var nemlig godteriet som ble til overs som vi hadde bestemt skulle være lørdagsgodt. Han får selvfølgelig ikke noe selv.

Det skjer hele tiden, ingen av de andre stjeler. Jeg tror nesten han må være helt avhengig av godteri :( Kan jo ikke klare å holde en 12 åring i bånd hele tiden heller. Han har også en kompis som er i Sverige og kjøpe godteri omtrent hver helg med foreldrene.

har dere spurt ham om hvorfor han gjør det? han føler kanskje han ikke blir sett på andre måter? og når dere har spurt og likevel ikke får noe svar, vel da har dere prøvd det og ihvertfall.

Skrevet

Sier ikke dette for å såre noen, men han høres ut som en attpåklatt/minstemann i en søskenflokk, som før fikk endel mer oppmerksomhet enn nå. Og all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet!

Kanskje dere er for pedagogiske når dere tar han for dere? Strengere straff og mer seriøs snakk om hvorfor han ikke kan oppføre seg slik.

"Sier ikke dette for å såre noen, men han høres ut som en attpåklatt/minstemann i en søskenflokk, som før fikk endel mer oppmerksomhet enn nå."

Oi, vi ser ulike ting tydeligvis, for jeg så for meg at dette er eldstebarnet som kanksje attpåtil har yngre _søstre_, og som får mye mer positiv tilbakemelding enn han, rett og slett fordi de oppfører seg søtere og penere.

Skrevet

"Sier ikke dette for å såre noen, men han høres ut som en attpåklatt/minstemann i en søskenflokk, som før fikk endel mer oppmerksomhet enn nå."

Oi, vi ser ulike ting tydeligvis, for jeg så for meg at dette er eldstebarnet som kanksje attpåtil har yngre _søstre_, og som får mye mer positiv tilbakemelding enn han, rett og slett fordi de oppfører seg søtere og penere.

Ikke rett hos noen av dere. Han her er både lillebror og storebror :). Vi prøver virkelig å snakke med han og snakke med han og han sier han aldri skal gjøre det igjen. Og så går det noen dager evt. timer og så har han gjort det igjen.

Skrevet

Ikke rett hos noen av dere. Han her er både lillebror og storebror :). Vi prøver virkelig å snakke med han og snakke med han og han sier han aldri skal gjøre det igjen. Og så går det noen dager evt. timer og så har han gjort det igjen.

Skrevet

har dere spurt ham om hvorfor han gjør det? han føler kanskje han ikke blir sett på andre måter? og når dere har spurt og likevel ikke får noe svar, vel da har dere prøvd det og ihvertfall.

Han blir sett!!!!!! Men han har flere søsken han må dele oppmerksomheten med, men det kan vi ikke gjøre noe med. Ingen av de andre tar noe uten å spørre. Annet enn brød, pålegg og melk og sånn som er lovlig.

Mista nikket
Skrevet

Virker som om han ikke har helt impulskontroll. Hvordan er han ute sammen med venner eller i andre sosiale sammenheng, skole e.l.

Skrevet

Han blir sett!!!!!! Men han har flere søsken han må dele oppmerksomheten med, men det kan vi ikke gjøre noe med. Ingen av de andre tar noe uten å spørre. Annet enn brød, pålegg og melk og sånn som er lovlig.

Midt-i-barna kan etter det jeg ha hørt lettere _føle_ seg lite sett, selv om det ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten.

Skrevet

Virker som om han ikke har helt impulskontroll. Hvordan er han ute sammen med venner eller i andre sosiale sammenheng, skole e.l.

Han skriker fælt til søsken når de gjør noe han mener er feil, men han har mange venner og de går godt sammen. Går bra og rolig for seg når de er her. Han banner en del da (noe han ikke får lov til altså), men det gjør jo de andre guttene også da.

Det er nok spesielt manglende impulskontroll i forhold til sukker.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Midt-i-barna kan etter det jeg ha hørt lettere _føle_ seg lite sett, selv om det ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten.

Er ikke enig der altså. Har egenlig mer dårlig samvittighet for den yngste. Begynner å bli litt sliten av alt som skal skje igjen og igjen og igjen............! Har blitt litt dårligere på alt dessverre :

Skrevet

Jeg tenkte akkurat det samme som deg nå.

Skrevet

Kan det ligge noen grunn til hans enorme sukkerbehov? Har dere sjekket han hos legen? Når det gjelder lyving og stjeling så ville jeg slått hardt ned på det ved å gi husarrest. Og for at du ikke skal miste helt tilliten til han så kan dere lage en avtale ? Eks han får en kjeks og lar resten ligge. Hold tilbake ting han liker, eks mp3 (dag for dag) til han har bevist at han ikke tar mere enn avtalt? Du kan innføre jobbavtale med han, stor som han har blitt. Små oppdrag daglig som gir rett til helgepenger som han kan kjøpe det han vil for (så lenge han ikke rapper alt han kommer over i huset). (Bare noen tanker fra meg)

Gjest Nei - ikke i dag
Skrevet

Om dette bygger seg opp så er det mulig å søke profesjonell hjelp. Da hadde jeg i hovedsak fokusert på at han stjeler penger, men også at det er helt umulig å sette grenser.

Ofte ligger det en liten ting "gjemt" som man kan få hjelp til hos f.eks. BUP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...