Gå til innhold

Feite folk er late og dumme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen (slanke) arbeidsgivere tror at tykke arbeidstakere er dumme. Min runde søster har flere ganger sett hvor overrasket en potensiell sjef har blitt når han har kikket i vitnemålene hennes. Han var nok overrasket over de gode karakterene.

Min søster og noen ti-talls kolleger ble nylig arbeidsledige, da virksomheten ble flyttet til en annen by. Nå konkurrerer de om de samme ledige jobbene i hjembyen. Stadig vekk er flere av dem på jobbintervju med samme arbeidstaker. Gjett hvem som får jobben! Det er den slanke, pene selv om andre har langt bedre kvalifiksjoner.

Jeg vil si at fete folk har gjerne tilegnet seg mer kunnskaper enn tynne. Tynne folk er gjerne mye i aktivitet fra de er små, mens fete folk trives med å lese. Selvfølgelig blir mange fete p.g.a. arv, sykdom, medisiner o.a. Noen tykke trimmer sågar mye.

Gjest melmøll
Skrevet

Det skal ikke så mye mer mat enn man forbruker over lang tid for å gå opp mye heller. Spiser man 1 skive mer enn man forbrenner annenhver dag i 5 år så veier en mann på 80 år plutselig 100 kilo.

Ikke så enorme mengder da. Bare litt mer energi enn det man forbruker.

Ja, det er sant.

Jeg har fått stor respekt for de som går ned mye i vekt. Det er en enorm innsats som må til!

Jeg ser bare på meg selv. Jeg har slitt med følelsesspising, og holdt det i sjakk ved trening. Og det er MYE trening som skal til for å forbrenne små synder!! Men selv nå som jeg har mye sunnere kosthold, og trener mye, så får jeg fortsatt ikke bort det jeg la på av overspisingen.

Jeg er virkelig imponert av de som klarer å gå ned mange kilo! Jeg tror rett og slett ikke det er mulig dersom man ikke er spesielt sterk psykisk.

fei1365380229
Skrevet

Ja, det er sant.

Jeg har fått stor respekt for de som går ned mye i vekt. Det er en enorm innsats som må til!

Jeg ser bare på meg selv. Jeg har slitt med følelsesspising, og holdt det i sjakk ved trening. Og det er MYE trening som skal til for å forbrenne små synder!! Men selv nå som jeg har mye sunnere kosthold, og trener mye, så får jeg fortsatt ikke bort det jeg la på av overspisingen.

Jeg er virkelig imponert av de som klarer å gå ned mange kilo! Jeg tror rett og slett ikke det er mulig dersom man ikke er spesielt sterk psykisk.

Nei, det er kjempelett å legge på seg, men utrolig vanskelig å gå det ned igjen. Kroppen vil gjerne prøve å komme seg opp til den gamle vekt igjen. Jeg blir litt forbannet over at folk tror det med fedme og overvekt alltid bare handler om viljestyrke osv. Det handler ofte om sykdom, psykologi og innlæring i barndommen.

Jeg har også hatt nesten sånn tvangsspising tendens før. Hadde jeg først spist en sjokolade kunne jeg like godt spise 5.

Gjest Lei av mas
Skrevet

klart en del legger på seg av medisiner osv, men man blir jo ikke "smellfeit" av dette, heller lett overvektig om dere skjønner? For å klare å bli smellfeite (snakker om XL og oppover, og da mener jeg pga mage, ikke høyde/stor benbygning) så går man fra normalvektig, til lett overvektig og så oppover. Alle må da klare å se at de da har et usunt liv? "oj jeg begynner å gå opp, klær blir trangere.. hmm jeg spiser veldig mye kaker/usunt.." og dermed enten holder seg der, eller går nedover igjen.

Men at man da går videre oppover likevel, selv om man strengt tatt burde se dette...og ikke gjør noe med det.. vel, enten skylder man på at man trøstespiser (det finnes veldig mange andre sunne måter å få ut frustrasjon på!) eller at det er noe med helsa. Kommer det av helsa så får et sunt kosthold til fleste sykdommer til å bli bedre, høyt blodtrykk osv alt kan bedres ved et sunnere kosthold.

Vi har lov å si til tynne/spiseforstyrrede at de er altfor tynne, se til å spis noe da! men når man ber de som ikke gidder å gjøre noe selv, om å flytte på ræva og se litt over kostholdet sitt, da mobber man...

Enig med deg!!!

Tidligere var jeg veldig slank, og enkelte mente jeg burde gaa opp litt. Greit nok det, selv om jeg ble utrolig lei av aa hore det!! Men en bestemt person snakket alltid om "den flate rompa" mi....Etter flere slike uttalelser sa jeg som sant var at, "se paa raeva di sjol du, den er ikke flat, men kanskje i storste laget? Og det som henger ut paa sidene er ikke noe saerlig fint"!!! Da holdt hun kjeft! Hun skjonte pointet mitt! Siden den gang har rompa mi aldri blitt nevnt med ett ord:) Og heller ikke hennes;)

fei1365380229
Skrevet

Enig med deg!!!

Tidligere var jeg veldig slank, og enkelte mente jeg burde gaa opp litt. Greit nok det, selv om jeg ble utrolig lei av aa hore det!! Men en bestemt person snakket alltid om "den flate rompa" mi....Etter flere slike uttalelser sa jeg som sant var at, "se paa raeva di sjol du, den er ikke flat, men kanskje i storste laget? Og det som henger ut paa sidene er ikke noe saerlig fint"!!! Da holdt hun kjeft! Hun skjonte pointet mitt! Siden den gang har rompa mi aldri blitt nevnt med ett ord:) Og heller ikke hennes;)

Hvordan er det folk snakker til hverandre. Kunne da aldri falt meg inn å kommentere andres kropper uten at jeg i så fall hadde blitt spurt. Det gjør jeg ALDRI på ungene mine heller.

Gjest sportygirl
Skrevet

nei det er det jeg ikke mener! men når noen sier dette så tenker alle "ja hun/han er jo tynn så det er jo rett å si det" mens når man gjør det motsatt, sier til folk at de er for feite, da er det plutselig slemt gjort? Hvorfor er det ikke likt? At man verken skal dømme de som er for tynne eller for tykke? Har selv slitt med appetitten så ja jeg vet at det ikke er "bare" å spise, men det er "godtatt" blant folk flest å si det.

Klart det er et menneske inni kroppen uansett utseende, men når man begynner å bli en viss størrelse så bør man jo klare å se det selv å prøve å legge om kostholdet/bevege seg litt mer... syns jeg da..

Veldig tynne, som da kanskje har sf, syns garantert det er like sårende å få slike kommentarer som feite. Mens feite ofte (ikke alltid!) "ødelegger" kroppen selv med å stappe i seg usunne ting og "aldri" bevege seg, legger litt mer opp til en slik kropp en noen som bare ikke orker å spise, ikke føler de fortjener mat osv.

Så dere som forsvarer "feite" i hytt og pine, kan dere se litt på dere selv om dere kanskje ha vært etter for tynne mennesker?Fordi det er godtatt å mase på dem men ikke på de feite?

Selv syns jeg det er, jeg ville ikke si jeg synes synd på altfor tynne, for jeg vet at mange ikke vil at andre skal synes synd på dem, men føler med dem kan man vel kalle det. Sympati. De som holder en lav vekt med vilje (f eks skuespiller som følger moten) har jeg null sympati for, de har makt til å endre verden med å nekte å gå ned de 5 kg som produsentene mener de trenger (når de allerede er undervektige fra før) men de gjør det ikke. De som derimot VIL spise og legge på seg, men som bare ikke klarer det pga psyken, det blir noe annet.

Nå har jeg ikke lest hele tråden.Men jeg sitter her litt med et spørsmåltegn hva det er som provoserer så mye med overvektige mennesker.Hvorfor man må tillegge masse personlige egenskaper til overvekten etc og fokusere på hvorfor personen evt er overvektig isteden for på de positive egenskapene og se mennesket.

Det er særdeles usympatiske egenskaper å gå rundt og klage og hele tida kritisere andre mennesker.

Uavhengig av årsaken til at man er overvektig så er det vel en slags blanding av et personlig valg og av omstendigheter.Noen har kanskje gitt opp å slanke seg og bestemt seg for å være fornøyd med seg selv slik de er.Noen har underliggende psykiske lidelser.Noen er bare ekstra glad i mat. Det kan være en million grunner til hvorfor en person ser ut som de ser ut.Og jeg ser ikke at andre har noe med det.Om det er en man er glad i og redd for så kan jeg forstå at de føler den enkeltes livstil også påvirker en selv.Men om en bare er en kollega eller en venn etc så synes jeg man bør respektere den enkeltes valg.Og om personen vil slanke seg så kan man jo være støttende , men om personen ikke vil det bør en også respektere det.misjonering har lite for seg.

Vi sender ikke folk på tvangslanking eller tvangsbehandler folk til og med i forbindelse med alkoholmimsbruk.Det er et mer grunnleggende positivt menneskesyn hvor man gir den enkelte tillitt til å ta sine egne valg og selv bestemme over sitt eget liv.

Tror seriøst vettet er rimelig jevnt fordelt uavhengig av vekt. Hva med de som takler psykisk stress ved å feks jobbe seg ihjel , trene masse , røyke. Alt dette kan vel være helseskadelig.

Om man ubevist/bevist velger å forbli overvektig eller bli overvektig så må man uansett leve med konsekvensene i forbindelse med alle fordommene alle andre har.

Altså å erfaringer viser at selvhat neppe er særlig effektivt når det gjelder å endre livstil.

Mange med spiseforstyrrelser knytter nettopp vekten sammen med selvbilde. Altså at de blander sammen kroppsbilde sitt og selvbilde. Det er fullt mulig å bestemme seg for at man er misfornøyd med kroppen sin og kunne tenke seg å gå ned men likevel ha et ok selvbilde.Det er ikke alle som knytter omtrent hele verdien sin som menneske etter hvordan de ser ut.Altså at det går også ann å være overvektig og blid uten at man nødvendigvis elsker kroppen sin og hvordan man ser ut.

Som sagt kunne jeg aldri gått bort til en narkoman og sagt nå må du faen meg skjerpe deg, det ville jeg heller ikke gjort til en anorektiker eller en overvektig person.

I behandlingsøyemed så pleier de også å si at det er en forutsetning av at den som vil endre livstil,gjøre noe med problemet sitt vil det selv , er motivert etc. Det hjelper lite om det er tvangsvedtak,fordommer,drittslenging eller masing i lengden. Men hvis du har veldig lyst å være ekkel og såre andre så be my guest

A

Gjest feitur
Skrevet

Jeg er feit. Jeg er bedagelig anlagt, men ikke lat. Jeg synes ikke jeg er dum.

Men jeg skjønner hvor tankene kommer fra, jeg kan faktisk tenke slik om andre fete folk.

Det som er synd er at mange ikke skjønner at vi faktisk er helt normale folk, som har et problem. Mange av oss har også sykdommer som gjør det lett å gå opp i vekt og veldig vanskelig å gå ned i vekt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1176306549' post='3588553]

Jeg kjenner ei dame, hun lever veldig sunt, hun går turer hver dag. I hennes kjøkkenskap finner man bare sunne ting. Dette er en smart dame, hun har utdannelse. Hun har ett flott hjem.

Men hun er stor, veldig stor. Ikke er hun dum, ikke er hun lat, men stor.

Kan du da svare meg på hvorfor? Da kan vel ikke fedmen komme av hverken lathet eller dumhet?

Hun får mye pepper for sin vekt. Jeg lever ikke så sunt som henne, jeg er heller ikke så mye i aktivitet. Ikke har jeg så mye utdannelse heller. Jeg får ikke så mye pepper.

Skjønner du hva jeg vil fram til? Alt er ikke svart hvitt, og vi skal ikke dømme så raskt.

Noen sier at man bare blir lett overvektig av medisiner. Hva da når man hele tiden må teste ut nye medisiner? Og store doser? En høy dose kortison fx. Hva skjer da? Jo man er sulten konstant, og da mener jeg konstant. Man legger mye på seg selv om man er aldri så sunn og i aktivitet. Det er dessverre en bivirkning. Hva med dem som da må gå på disse hele tiden?

Hva med personer som er syke, de klarer ikke og ha så mye aktivitet? De lever sunt for det, men vekta vokser pga stillesitting. Er de dumme? Har de valgt det selv?

Noen er så klart late, noen spiser så klart mye usunt. Men la oss ikke glemme at her er det mange årsaker. Og da skal man passe seg for og dømme.

Smiler bredt sier du. For en flott egenskap sier jeg. Jeg liker blide smilendes folk. Når smilet er ekte og bredt, er det ofte gode personligheter bak.

For og dra en paralell, de som er veldig opptatt av utseende og livstil, de glemmer kanskje sin egen personlighet oppi det hele? De glemmer kanskje og smile bredt?

Så vi bør tenke oss en og to ganger om før vi dømmer. Vi kjenner sjelden hele historien.

En dag kan det hende oss selv...

Et godt innlegg.

Gjest sportygirl
Skrevet

Et godt innlegg.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det plager enkelte så mye tydeligvis at andre er overvektige , hvorfor de ikke slanker seg.Hvorfor de er overvektig.For det første har de strengt tatt ikke noe med det.For det andre hvorfor bryr de seg så himla mye .Det er ikke de som bærer kgene.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det plager enkelte så mye tydeligvis at andre er overvektige , hvorfor de ikke slanker seg.Hvorfor de er overvektig.For det første har de strengt tatt ikke noe med det.For det andre hvorfor bryr de seg så himla mye .Det er ikke de som bærer kgene.

Gode spørsmål, ja.

Jeg vet ikke svaret. Kanskje det er en måte å hevde seg selv på?

Ved å fokusere på dem som ikke er "perfekte" føler man seg kanskje mer perfekt selv?

tzatziki1365380058
Skrevet

Åh herlighet, kan vi ikke snart få slutt på slike idotiske, tåpelige tråder og påstander fra folk som helt åpenbart ER dumme!!!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Et godt innlegg.

Takk.

Jeg klarer ikke la vær og ta til motmæle. Det er en viktig egenskap at man prøver og ikke dømme andre. En sak har ofte flere sider.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1176316874' post='3588713]

Takk.

Jeg klarer ikke la vær og ta til motmæle. Det er en viktig egenskap at man prøver og ikke dømme andre. En sak har ofte flere sider.

Det er flott at du tar til motmæle. Det krever mot!

Og du har så rett. En sak har flere sider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...