Gå til innhold

Hurra, antidiskrimineringsloven gikk gjennom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge har undertegnet en FN-konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Konvensjonen slår fast at de alminnelige menneskerettighetene også gjelder for personer med nedsatt funksjonsevne, og at statene forplikter seg til å arbeide aktivt for å gjennomføre disse rettighetene.

Jeg er pr i dag verdt like mye som alle andre og har samme rettigheter til å gjøre det jeg ønsker.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/pressesenter/pressemeldinger/2007/32.html?id=461971

hare1365380455
Skrevet

Dette var nytt for meg, men det er da en selvfølge. :)

Skrevet

Dette var nytt for meg, men det er da en selvfølge. :)

Nå kan ingen nekte meg adgang noen steder lenger :o)

Skrevet

Hm...jeg har alltid sett på funksjonshemmede som likeverdige med andre dødelige. Bra at det vil skje noe positivt! Det vil vel si at man får et rikere liv? Mange sitter hjemme uten å få transport og den hjelp de trenger for å være en del av den sosiale verden? Ser frem til å lese denne når den kommer på norsk.

Gjest Shira :o)
Skrevet

I mine øyne har du alltid vært like mye verdt, men jeg vet jo at dette ikke fungerer i praksis.

Så flotte greier Dorthe!

Sånn på siden, jeg har bestilt ett handikapvennlig hotell til ferien, og rullestolvennlig. Jeg skal sjekke ut om de holder sitt ord.

Gjest tvilende til konvensjonen
Skrevet

Lurer på hvordan de har tenkt å praktisere denne konvensjonen overfor søkere med svak hørsel og andre små handikap til politihøyskolen, militære skoler og brannskole osv.

Skrevet

Gratulerer! Men jeg må si jeg er forundret over at ikke disse rettighetene var nedfelt for leeeenge siden.

Skrevet

Skulle bare mangle, egentlig, men hva betyr dette i praksis?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1176371747' post='3589457]

I mine øyne har du alltid vært like mye verdt, men jeg vet jo at dette ikke fungerer i praksis.

Så flotte greier Dorthe!

Sånn på siden, jeg har bestilt ett handikapvennlig hotell til ferien, og rullestolvennlig. Jeg skal sjekke ut om de holder sitt ord.

Ja, gjør det, jeg samler på slike opplysninger for tida :o)

Skrevet

Lurer på hvordan de har tenkt å praktisere denne konvensjonen overfor søkere med svak hørsel og andre små handikap til politihøyskolen, militære skoler og brannskole osv.

Jeg vet at de klarer det i USA, men de fleste tar vel ikke en utdannelse de åpenbart ikke kan jobbe med. I så fall er de jo idioter.

Skrevet

Gratulerer! Men jeg må si jeg er forundret over at ikke disse rettighetene var nedfelt for leeeenge siden.

De ville nok helst ha sluppet nå også.

Og selv om jeg visste at loven var på trappene så gikk faktisk lufta litt ut av meg når jeg leste det fordi jeg rent følelsesmessig skjønte at jeg har blitt regnet som mindre verdt på papiret helt til nå.

Nå tror jeg ikke at jeg har følt meg noe mindreverdig men jeg har jo hele tida visst at mange mente jeg burde gjøre det, men å se det skriftelig var merkelig

Skrevet

Skulle bare mangle, egentlig, men hva betyr dette i praksis?

Det betyr at man kan anmelde alle steder man ikke kommer inn og at butikker og utesteder og offentlige kontorer er pliktig til å skaffe ramper og heis og HC toalett bl,a.

Og at tog, trikk og buss blir tilgjengelige etterhvert.

Og at man kanskje klarer å få flere funksjonhemmede ut i arbeid.

Men man bør vel la det få litt tid men hvis det går flere år så skal jeg lage spetakkel ;o)

Skrevet

Hm...jeg har alltid sett på funksjonshemmede som likeverdige med andre dødelige. Bra at det vil skje noe positivt! Det vil vel si at man får et rikere liv? Mange sitter hjemme uten å få transport og den hjelp de trenger for å være en del av den sosiale verden? Ser frem til å lese denne når den kommer på norsk.

Jeg håper da virkelig det, men mange har gitt opp forlengst og blir som du sier bare sittende hjemme.

Skrevet

OK, her er det noe som har gått meg hus forbi. Er det noe gæernt med deg?

Skrevet

OK, her er det noe som har gått meg hus forbi. Er det noe gæernt med deg?

Knis, jeg synes ikke det er en dritt gærnt med meg. Jeg kan bare ikke gå lenger, det forandrer verken personligheten min eller utdannelsen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...