Gå til innhold

Gjenbruk av påskeliljer???

Anbefalte innlegg

Gjest miss orange
Skrevet

Hvert år kjøper jeg påskeliljer til 10 kroner potta. Har de rundt innendørs og i krukker ute til påske. Etterpå har jeg pleid kaste de. Men går det an å få dem til å komme igjen neste år?

Jeg er grønnskolling vedr hagebruk. Så må ha det inn med teskjeer. Skal bladene kuttes? Når og hvor langt nede? Når skal knollene i jorda, og hvor dypt. Eller må de oppbevares innendørs, og da ved hvilken temperatur.

Alle råd mottas med takk!

Fortsetter under...

Skrevet

Bare plant de ut, du. De kommer så fint så:-)

Det heter seg vel at man skal vente med å skjøre ned løkplanter inntil de har avblomstret helt, for å sikre bedre resultat året etter.

Jeg har forresten også prøvd med med å plante ut sviblene fra jula. De har jo blitt "narret" til å tro at de skal blomstre til jul, men vil kunne tilpasse seg en syklus med vårblomstring når man planter dem ut (neppe første våren). Men ulempen med svibler er at det ikke tåler overvintring så lett, så helst bør du grave dem opp hver høst og sette dem ut igjen hver vår, og det gidder jeg ikke.

Skrevet

Påskeliljer som står ute, kommer opp år etter år. Hos meg blir det bare mer og mer for hvert år. Noen har stått her siden før jeg kjøpte huset i 1975.

Skrevet

Jeg har pleid å sette dem i jorda når de har blomstret av, putte løken nedi og la det grønne stikke opp. Så har jeg ventet til det grønne har visnet før jeg har klippet det vekk.

Har vel gjort det et par vårer med sånne mini-påskeliljer.

Nå stikker det opp bittesmå gule blomster rundt omkring her...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...