Gå til innhold

Vet du noe om prolaps? (nakke)

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 40 pluss
Skrevet

Fikk nylig vite at jeg har prolaps i to virvler i nakken. Dette forklarer nok hvorfor jeg de siste månedene har hatt konstante nakkesmerter. Heldigvis ingen stråling ut til armene - ennå.

Det er mye jeg lurer på:

Er det vanlig at en slik prolaps forverres av seg selv, slik at jeg kan forvente smerte ut i armene etter hvert?

Stemmer det at prolaps pleier "gå over av seg selv" etter en viss tid? Eller er det kronisk?

Stemmer det at det er lite eller ingenting av hjelp å få, bortsett fra smertestillende (fordi de ikke opererer)?

Stemmer det at kiropraktorer ikke pleier ville manipulerer en nakke med prolaps, pga faren for videre utgliding?

Som dere skjønner, trenger jeg egentlig mest svar på om det er noe jeg kan gjøre for å bedre (eller i alle fall ikke forverre) skaden. Og hvor lang tid jeg kan forvente at dette vil vare.

Fikk ingen viderehenvisning eller sånn.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke mye jeg vet om nakkeskader, men har hørt at de vegrer seg mot å gjøre noe der. Jeg fant dette ved et søk her på dol. Kanskje noe for deg?

Behandlingen av nakkeskader har det siste året blitt mere fokusert på å trene den dype muskulatur som sitter helt inntil selve nakkehvirvlene. Dette kan gjøres blant annet ved hjelp av en slynge som kalles "Terapi Master" som mange fysioterapeuter har. Norsk Rygg og Nakkeklinikk ved Ullevål stadion har også erfaring med å sette injeksjoner inn i bueleddene som er de små leddene som forbinder hvirvelen over med den som er under. Hvis smertene blir borte ved injeksjon av lokalbedøvelse, kan det forsøkes en injeksjon med kortison for å dempe betennelse eller varmebehandling for å redusere nervens evne til å lede smerte. Noen pasienter med ustabile nakker er operert i Norge eller Tyskland og en del av disse er blitt bedre. Foreløpig regnes dette som eksperimentell medisin og operasjonen i Tyskland er dyr.

– Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Skrevet

Moren min fikk påvist nakkeprolaps i sommer. Hun hadde utstråling ut i den ene hånda.

Hun fikk nakkekrage og beskjed om å ta det med ro. Hun ble sykemeldt i 2-3 mnd (jobber på sykehjem).

Nå er hun frisk!

Skrevet

De fleste med prolaps blir bra av seg selv. Det er ikke så vanlig at det kommer utstrålende smerter etter en stund, det er mer vanlig at man har utstrålende smerter tidlig i forløpet som så avtar.

Nakker med prolaps skal ikke manipuleres, bruk at smertestillende er ikke uvanlig, og for de fleste er det mest konstruktive å være i normal aktivitet og ikke å fokusere for mye på smerten.

Det kan være ok å bli henvist til en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi. Vedkommende vil kunne veilede deg mht tilpasset trening (f.eks. i bruk av terapimaster) og evt. gi noe behandling for å redusere smerter. Hvis du ikke opplever bedring, så kan det være en ide å be legen om en slik henvisning.

Svært mange av oss går rundt med prolaps i både nakke og rygg, og en god del har ikke hatt noen plager som følge av dette. Så lenge du ikke har hatt verken utstrålende smerter eller tendenser til lammelser i armene, er prognosen god . Hvor lang tid det vil ta er vanskelig å si, og det er også noe avhengig av hvor mye sekundære plager du har pådratt deg (det er f.eks. vanlig å få stram muskulatur i nakke og skuldre etter å ha gått med smerter gjennom lengre tid. Dette vil igjen gjøre at det tar lenger tid før man subjektivt sett erfarer bedring).

Lykke til! Prolaps kan være noe herk, men går seg som regel til etterhvert:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...