Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært hos legen fordi jeg hadde hovne lymfekjertler. legen spurte med en gang om jeg hadde hatt ubeskyttet sex og oral sex. det har jeg hatt. Derfor mente hun jeg måtte ta en hiv test og teste meg for ulike kjønnsykdommer. Hun mente kanksje jeg hadde gonore i halsen. jeg har en del spørsmål jeg ikke fikk svar på.

1. hva er egentlig sjansene for å bli smittet av hiv hvis man ligger med en hiv smittet?

2. kan man se symptomer på smitte (hovne lymfekjertler) allerede en måned etter man har blitt smittet?

3. Hva vil det si å ha gonore i halsen?kan noen beskrive hvordan den kjennes?

4. Hva sker dersom man er hiv positiv? Må man fortelle det til familien? blir man innlagt på sykehus?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27445-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære meg,

HIV spres nå i stor grad med heteroseksell kontakt på verdensbasis, selv om spesielle grupper, som homoseksuelle og stoffmisbrukere, dominerer i vår del av verden.1) Ved vanlig vaginal sex oversføres virus i ca 1/100 tilfeller eller noe oftere. Spesielle faktorer gjør at frekvensen påvirkes i betydelig grad, f. eks. av sår og andre infeksjoner i genitalia. Ved anal samleie er frekvensen høyere.

2)

Ganske mange HIV infiserte kan få noe ukarakteristiske symptomer noen uker eller en mnd etter smitte: feber, halsesyke, luftveisinfeksjonssymptomer, evt. hovne glandler. Disse symptomene går over etter kort tid.

3) Det er riktig at gonorre kan overføres til halsen. Hvis det forårsaker symptomer (det er ikke alltid tilfelle) er det oftest halsvondt, som vanlig halsesyke, som går over relativt fort. Faren er at hvis du er positiv kan du eventuelt smitte andre uten at du går så langt som til samleie.

4) Blir man HIV positiv er det helt nødvendig at du kontakter en lege som har erfariong med å undersøke og behandle og oppfølge deg. Dette med informasjon er også en viktig side du må drøfte med legen. Man skal gjøre alt for å forebygge videre overføring av smitte.

Som konlusjon: ta den prøven og bli ferdig med det! Som trøst kan jeg si at antall HIV positive, som ikke vet om de er det, er svært lav i Norge. Du skal være ganske uheldig for å komme bort i en.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27445-hjelp/#findComment-111980
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...