Gå til innhold

Spleise på gave

Anbefalte innlegg

Gjest spleiselag
Skrevet

En av mine søsken skal gifte seg. Vi er 6 søsken. Jeg er den eneste enslige, de andre er samboere/gift.

Vi 5 søsken ble enig om å spleise på en større gave.

I ettertid har jeg skjønt at samboere/ektefeller og barn av de andre også skal være med som givere.

Mine søsken tar det som en selvfølge at vi deler beløpet på 5. Jeg mener vi må dele beløpet på antall voksne givere som har inntekt siden alle skal være med som givere.

Hva er vanlig?

Skrevet

Tror det er vanlig å dele på antall søsken. Ektefeller og barn er bare "vedheng".

Skrevet

Jeg er nok enig med lonelyP i at det er mest vanlig å dele på antall søsken, men om det er mest rettferdig er jeg ikke sikker på...

Hos oss gjør vi det vanligvis sånn at dersom det er stordag i kjærestens familie så er det han som betaler gaven, er det stordag i min familie er det jeg som betaler, men vi skriver fra begge to (+ ungene mine) på kortet. Vi bor ikke sammen og har derfor ikke felles økonomi.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dele på antall voksne! Syns det er en selvfølge at voksne mennesker skal skjønne såpass. ;-)

Skrevet

V pleier å dele på antall voksne, den som ikke har familie må få slippe å betale like mye synes jeg.

Skrevet

Dele på antall søsken er vanlig. Det har vi alltid gjort i min familie og jeg har aldri tenkt på det som urettferdig. Noen har ektefeller, andre ikke. Jeg har ikke.

Skrevet

Noen ganger deles gaven på hver familie, andre ganger på hver voksen. Jeg godtar bvegge deler...

Skrevet

Er dere fem eller seks søsken? Jeg mener det skal deles på antall søsken, uavhengig av at noen har ektefeller og barn.

Skrevet

Jeg er nok enig med lonelyP i at det er mest vanlig å dele på antall søsken, men om det er mest rettferdig er jeg ikke sikker på...

Hos oss gjør vi det vanligvis sånn at dersom det er stordag i kjærestens familie så er det han som betaler gaven, er det stordag i min familie er det jeg som betaler, men vi skriver fra begge to (+ ungene mine) på kortet. Vi bor ikke sammen og har derfor ikke felles økonomi.

Vi gjør det på samme måte. Selv om det fører til at jeg (som har langt dårligst økonomi av oss to) må ut med mye mer på grunn av min enorme familie.

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Jeg synes dere skal dele på fem (altså dele likt dere søsken). Om f.eks din søster har en mann og to voksne barn, og de deler på det beløpet dere skal betale, må jo det være deres sak. For om det skal deles på alle voksne, må jo de som er et par uansett ut med dobbelt så mye enn det du gjør, og det synes jeg ikke blir rett.

Gjest dele på søsken
Skrevet

Hos oss ville det stått navnene på søsknene på kortet, "med familier". Og så ville vi delt summen på antall søsken.

Jeg synes det var greit når jeg var singel, og jeg synes det er greit nå som jeg har familie.

Men man kan forsvinne litt i mengden hvis man har betalt en femtedel av gaven, men bare er ett av tyve navn på kortet. Så på kortet som følger gaven kan det godt stå navnene på dere fem, evt "med familier".

Skrevet

Det ser ikke ut som jeg er i flertall her, men jeg mener helt klart at gaven skal deles på antall voksne. Det vanlige er at hver person kjøper en gave som tilsvarer litt over prisen på egen kuvert i bryllupet (når det er et søsken som gifter seg). Er det andre utenfor nærmeste familie som gifter seg, har jeg inntrykk av at gaven koster rundt 250-300 kr pr. voksen person.

Skrevet

Dele på antall voksne! Syns det er en selvfølge at voksne mennesker skal skjønne såpass. ;-)

Enig med deg, så jeg blir litt paff når jeg ser at flertallet ikke deler vårt syn ;-)

Skrevet

Det ser ikke ut som jeg er i flertall her, men jeg mener helt klart at gaven skal deles på antall voksne. Det vanlige er at hver person kjøper en gave som tilsvarer litt over prisen på egen kuvert i bryllupet (når det er et søsken som gifter seg). Er det andre utenfor nærmeste familie som gifter seg, har jeg inntrykk av at gaven koster rundt 250-300 kr pr. voksen person.

Hvor kommer den "gaven er verdt litt enn kuverten"-regelen fra?! Det har jeg aldri hørt noe om.

Gjest spleiselag
Skrevet

Tror det er vanlig å dele på antall søsken. Ektefeller og barn er bare "vedheng".

De du kaller vedheng er med på å bestemme prisen på gaven. Det er klart at de med to inntekter i en husstand har bedre råd enn meg som bor alene. Når det blir fire mot en blir man fort *kjip* hvis man ikke vil være med på å dele på den foreslåtte gaven.

Gjest spleiselag
Skrevet

Hvor kommer den "gaven er verdt litt enn kuverten"-regelen fra?! Det har jeg aldri hørt noe om.

Det er da en regel jeg alltid har forholdt meg til, fikk det vel inn med morsmelka tenker jeg. Men gaver til nær familie overstiger kuvertprisen og vel så det

Skrevet

Vi deler på antall voksne, når det er gaver til mine foreldre (jeg har kun en bror, han er singel og har ikke hatt god råd, jeg er gift og sitter bedre i det enn han).

Ihht min manns familie, deles det på antall søsken - de er 3 søsken, alle er gift/samboende.

Skrevet

Det vanlige ville være å dele det på antall søsken.

Skrevet

Jeg har bare "hørt det" og syntes det var en grei "regel".

Gjest ChiengMai
Skrevet

Enig med deg, så jeg blir litt paff når jeg ser at flertallet ikke deler vårt syn ;-)

Jeg også blir paff, men kanskje helst fordi jeg har snakket med såpass mange i RL om sånne ting og stort sett bare møtt folk som er enige med meg. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...