Gjest gamle brev Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Det er vel ikke lov? Selv om de tilhører ektefelle og "bare" ligger der? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Jeg vil tro det kommer an på hvilken "avtale" dere har dere imellom? Du får iallefall ikke bot eller fengsel for å gjøre noe sånt;-) Moralsk sett ville jeg ikke gjort det med mindre ektefellen sa at det var fritt fram... Hos oss er det slik at mannen min ikke tar seg tid til å lese all posten. Han skal stort sett lese den "imorra" ;-) Jeg pleier å åpne posten og sjekke hva som kan kastes og hva han må lese. Sånn liker han å ha det. Hadde vi ikke avtalt å gjøre det sånn, hadde jeg selvsagt ikke lest posten hans. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Nei, jeg synes ikke det, så jeg rører aldri posten til kjæresten min. Men som regel leser han det selv først og så gir han det til meg etterpå om jeg er der. ) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Nei det er ikke lov så lenge dere ikke har avtalt dere mellom at dere har lov da. Her hos oss åpner vi brevene til hverandre, må det jeg for mannen er borte i lengre perioder og kan gå glipp av/ bli for sen til forskjellige ting 0 Siter
Gjest venninnen Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 En leser selvsagt ikke andres brev, mail eller SMS. Om jeg skriver en mail eller et brev til venninnen min eller søsteren min, vil jeg ikke at partnerne deres skal lese det. Dette burde være opplagt for enhver med god oppdragelse og dannelse. 0 Siter
Gjest hos oss Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Vi åpner "offisiell" post i hverandres navn, vi har 100% felles økonomi (også felles lønnskonto), men mye må jo stå i kun ett navn allikvel, så ting som gjelder bank, forsikring, bil osv, er til begge selv om det står mitt navn på det. Med mye reising sov, er det best at post blir åpnet. Ser det personlig ut, åpner jeg det ikke, og er det personlig til tross for et upersonlig ytre, så stopper jeg med en gang jeg skjønner at det ikke er til meg. Ikke fordi jeg tror mannen min ville ha noe i mot at jeg ser det, men i respekt for avsender, som selv må få bestemme hvem som skal lese det hun / han skriver. Da kan mottaker få lese det først, og se an om det er like mye til hele familien, eller om man bare skal "hilse" og referere det som ikke er privat. 0 Siter
Sofline Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Vi gjør det i hvert fall ikke. Men etter at mottakeren har åpnet dem pleier vi å gi det videre til hverandre. 0 Siter
illuminatum Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Jeg vil tro det kommer an på hvilken "avtale" dere har dere imellom? Du får iallefall ikke bot eller fengsel for å gjøre noe sånt;-) Moralsk sett ville jeg ikke gjort det med mindre ektefellen sa at det var fritt fram... Hos oss er det slik at mannen min ikke tar seg tid til å lese all posten. Han skal stort sett lese den "imorra" ;-) Jeg pleier å åpne posten og sjekke hva som kan kastes og hva han må lese. Sånn liker han å ha det. Hadde vi ikke avtalt å gjøre det sånn, hadde jeg selvsagt ikke lest posten hans. Det er vel straffbart om konvolutten ikke er åpnet? 0 Siter
Sofline Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Det er vel straffbart om konvolutten ikke er åpnet? Jeg tror neppe det er en sak politiet ville sette store ressurser på. :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Det er vel straffbart om konvolutten ikke er åpnet? Tror du det? Er vel ganske vanskelig å bevise hvem som har åpnet den vil jeg tro... men straffbart? Hmm, skulle likt å vite om det virkelig stemmer. Hva med å lese andres dagbøker? Alle vet at det er moralsk forkastelig, men straffbart? 0 Siter
morsan Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Jeg tror neppe det er en sak politiet ville sette store ressurser på. :-) Det er vel til og med lavere prioritert enn sykkeltyverier!! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Tror du det? Er vel ganske vanskelig å bevise hvem som har åpnet den vil jeg tro... men straffbart? Hmm, skulle likt å vite om det virkelig stemmer. Hva med å lese andres dagbøker? Alle vet at det er moralsk forkastelig, men straffbart? Slik lyder straffelovens § 145: "Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler. Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det." Det kan vel i aller høyeste grad diskuteres hva som er "uberettiget" her. 0 Siter
Sofline Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Det er vel til og med lavere prioritert enn sykkeltyverier!! ;-) Og snøballkasting. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Slik lyder straffelovens § 145: "Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler. Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det." Det kan vel i aller høyeste grad diskuteres hva som er "uberettiget" her. Hehe.... To år for å bryte seg inn i en annen brev. Ett år for voldtekt.... 0 Siter
morsan Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Hehe.... To år for å bryte seg inn i en annen brev. Ett år for voldtekt.... Man reddes jo litt inn igjen ved at påtale kun finner sted når "allmenne hensyn" tilsier det! ;-) Skal jo temmelig mye til før det tas ut tiltale mot en som åpner mannens regninger!!! ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Slik lyder straffelovens § 145: "Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler. Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det." Det kan vel i aller høyeste grad diskuteres hva som er "uberettiget" her. Ojsann! Ser at det er mange tolkningsmuligheter her.. Skulle vært greit å vite om denne loven fungerer som den skal. 0 Siter
Sofline Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Man reddes jo litt inn igjen ved at påtale kun finner sted når "allmenne hensyn" tilsier det! ;-) Skal jo temmelig mye til før det tas ut tiltale mot en som åpner mannens regninger!!! ;-) Det er viktig å understreke for samfunnet at det er forbudt å åpne ektefellens brev, skjønner du vel... :-) 0 Siter
morsan Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Ojsann! Ser at det er mange tolkningsmuligheter her.. Skulle vært greit å vite om denne loven fungerer som den skal. Jeg er _helt_ sikkert på at den fungerer som den skal når det gjelder åpning av ektefelles regninger fordi det er mer eller mindre forutsatt at dette er OK!!!! :-D Med andre ord: INGEN reaksjon what-so-ever! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Jeg er _helt_ sikkert på at den fungerer som den skal når det gjelder åpning av ektefelles regninger fordi det er mer eller mindre forutsatt at dette er OK!!!! :-D Med andre ord: INGEN reaksjon what-so-ever! Jeg har iallefall ikke blitt fengsla ennå ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg har iallefall ikke blitt fengsla ennå ;-) Nemlig! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.