Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert begynt å reagere mer og mer på forskjellig mat. Det er verst om sommeren. Jeg tåler ikke sitrus, banan, kiwi, til en viss grad melk, muligens kanel og flere andre ting. Når jeg spiser disse tingene går det enten "rett igjennom" eller jeg får kløe, eller jeg får spontan reaksjon i munnen med at tungen svir og blir helt rar. Det verste er i grunnen kløen. Finnes det noen test jeg kan ta for å få oversikt over hva jeg ikke tåler? Finnes der en enkel test for å påvise om jeg har Latex-allergi? Hva kan jeg gjøre når jeg har vært så uheldig og spist noe jeg ikke tåler, og begynner å klø?

Håper på svar

Mvh Mauren

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27466-matintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mauren

Endel av de tingene du nevner du reagerer er matvarer som virker histaminfrigjørende og derved fører til kløe. Dette gjelder sitrus, tomat, jordbær og sterke krydder. Andre ting som kiwi og banan kan være en kryssreaksjon med latex - dvs at du først og fremst reagerer på latex og så får reaksjon på endel frukter fordi allergenene i latex likner til forveksling på proteiner i fruktene.

Test på latex kan gjøres ved en blodprøve eller med prikktest i huden. Et positivt resultat tyder på at du er allergisk for latex - blir testen negativ er det usikkert, du kan reagere på stoffer i latex som testen ikke dekker.

Ved reaksjon kan du bruke allergimedisin av den typen som brukes ved høysnue. Spør på apoteket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27466-matintoleranse/#findComment-112065
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...