Gå til innhold

Bør en 3 åring få velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Hardanger 1972
Skrevet

Faren er i bilde av og på. Og vil ta han opp i barnehagen de gangene han er tilstede i da som sagt perioder. Noen ganger kommer ikke faren når vi har avtalt, dette blir da dumt for da blir gutten min skuffet. Han liker og vite hvem som skal ta han opp. Min bror kan også ta han opp. Og han er trygg og pålitlig. Bør jeg spørre han hvem han vil skal ta han opp? Det kan vel bli litt konflinkt for han, at han må velge?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "å ta ham opp" i barnehagen, mener du å ta ham opp etter en dupp? Eller å levere/hente ham i barnehagen?

Uansett mener jeg at barnet ikke skal få ansvaret for å bestemme hvem han vil skal hente ham (om det er det det dreier seg om), men barnet bør få beskjed om at "i dag er det pappa som henter deg, men hvis pappa ikke kan så kommer onkel Kåre istedet", slik at det er forberedt på hvem som kan komme.

Skrevet

Ta han opp i barnehagen - jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du levere eller hente?

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, jeg synes ikke en 3-åring skal få ansvaret for å velge mellom faren sin og onkelen sin. Det må dere voksne finne ut av.

Gjest lyspæra65
Skrevet

Nå tenker vel neppe en 3åring så veldig mye, men om han etterhvert sier at han ikke vil far skal hente pga far kommer jo ikke uansett, så ta det på alvor. Ev si det til faren hva han har sagt, så kanskje han får gjort det en far bør gjøre. Ikke gi ham valg, la ham velge selv når han føler for det.

Gjest Hardanger 1972
Skrevet

Nå tenker vel neppe en 3åring så veldig mye, men om han etterhvert sier at han ikke vil far skal hente pga far kommer jo ikke uansett, så ta det på alvor. Ev si det til faren hva han har sagt, så kanskje han får gjort det en far bør gjøre. Ikke gi ham valg, la ham velge selv når han føler for det.

Takk for svar, jeg fikk egentlig bare bekreftet det jeg følte var riktig. Noen ganger så er det godt med litt andre synspunkt. Takk:)

Skrevet

Det er han for liten til å ta ansvar for. Men hva mener du egentlig med "ta ham opp". Hente?

Skrevet

"Nå tenker vel ikke en treåring så veldig mye" - !!!

Hva i all verden mener du med det?!? En treåring tenker kjempemasse, og har absolutt følelser og tanker omkring ting - hun eller han har bare ikke nok språk enda til å klare å sette ord på det. Nettopp derfor er det desto viktigere at de voksne er sensitive overfor barnets behov.

Gjest lyspæra65
Skrevet

"Nå tenker vel ikke en treåring så veldig mye" - !!!

Hva i all verden mener du med det?!? En treåring tenker kjempemasse, og har absolutt følelser og tanker omkring ting - hun eller han har bare ikke nok språk enda til å klare å sette ord på det. Nettopp derfor er det desto viktigere at de voksne er sensitive overfor barnets behov.

En 3åring tenker ikke så mye som i forhold til en 13åring f eks, forstår du nå? En 13åring kan vurdere situasjonen og fortelle hva han/hun syns om det og hvorfor, det kan ikke en 3åring, han kan sikkert si at han er lei seg osv, men ikke så detaljert som en 13åring.

Ikke noe stygt ment om 3åringer, men det er forskjell på småbarn og tenåringer. Og barn har lettere for å ta andres meninger vil jeg tro, i forhold til en tenåring som skal ha en mening om alt. Altfor mange skilsmissebarn som vokser opp med meningen om at pappa er slem, uten at de helt vet hvorfor, pga mor/tanter har denne holdningen foran barnet. Det jeg tenke på, ikke påvirket barnet annet enn å oppmuntre det til å si ifra om det er noe det ikke trives med.

Skrevet

En 3åring tenker ikke så mye som i forhold til en 13åring f eks, forstår du nå? En 13åring kan vurdere situasjonen og fortelle hva han/hun syns om det og hvorfor, det kan ikke en 3åring, han kan sikkert si at han er lei seg osv, men ikke så detaljert som en 13åring.

Ikke noe stygt ment om 3åringer, men det er forskjell på småbarn og tenåringer. Og barn har lettere for å ta andres meninger vil jeg tro, i forhold til en tenåring som skal ha en mening om alt. Altfor mange skilsmissebarn som vokser opp med meningen om at pappa er slem, uten at de helt vet hvorfor, pga mor/tanter har denne holdningen foran barnet. Det jeg tenke på, ikke påvirket barnet annet enn å oppmuntre det til å si ifra om det er noe det ikke trives med.

Det du mener å si, er at en 3-åring ikke REFLEKTERER slik som en tenåring. Men det er noe ganske annet enn å si at en 3-åring ikke tenker. For en 3-åring tenker faktisk mye, og skjønner også mye mer enn man tror!

Men det er riktig at en 3-åring ikke har evne til å reflektere fram og tilbake eller å ta ulike perspektiver på samme måte som en tenåring.

Skrevet

Merkelig ting å si! Hmmm, du har altså ikke barn?

Selvfølgelig tenker en treåring!

Husker du ikke selv da du var tre år heller??

Skrevet

Merkelig ting å si! Hmmm, du har altså ikke barn?

Selvfølgelig tenker en treåring!

Husker du ikke selv da du var tre år heller??

Man husker nær sagt ingen ting fra tiden før man fyller tre år. Det kalles småbarnsamnesi.

Skrevet

Man husker nær sagt ingen ting fra tiden før man fyller tre år. Det kalles småbarnsamnesi.

Jeg husker ting fra før jeg var tre år, fikk søsken da, så ja, jeg husker.

Og min treåring tenker og ressonerer en masse...

Skrevet

Jeg husker ting fra før jeg var tre år, fikk søsken da, så ja, jeg husker.

Og min treåring tenker og ressonerer en masse...

Jeg har vel aldri sagt noe om at tre-åringer ikke tenker og reflekterer. Jeg påpekte at mennesket husker svært lite fra perioden før man fyller 3 år.

Skrevet

Jeg har vel aldri sagt noe om at tre-åringer ikke tenker og reflekterer. Jeg påpekte at mennesket husker svært lite fra perioden før man fyller 3 år.

ok, misforstod litt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...