nattfuglen Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Kom mai du skjønne milde... Ja, mai er i sannhet en fantastisk fin måned. Hadde det bare ikke vært for 17.mai. Alt stresset og kavet og maset den fører med seg.. I år har jeg 2.klassing, igjen. Og 2.klasse foreldrene skal lage fest og gøy på skolen, bake kaker, skaffe gevinster, pynte, kjøpe inn, selge, arrangere og organisere leker og konkurranser osv. osv. Og hva er det som er så moro med å stå tett i tett, stå og gå i kø for å få kjøpt noe, eller deltatt i den såkalte moroa? Attpåtil må man dra med seg stoler og bord selv, og kjøre bil er det ikke snakk om denne dagen. Nei, bær deg skeiv og skakk. Man får heller sykmelde seg noen dager etter festen. For ikke å snakke om det skrekkelige barnetoget. Et korps går foran et kjempetog. De som går mer enn 2 klasser bak korpset hører ikke en gang musikken. Hvis man da kan kalle det musikk. Kanskje man burde være glad for å slippe å høre. Og all tid og penger man bruker til å kjøpe inn nye festklær. Nei, for min del kunne vi mer enn gjerne avskaffa denne dagen. 0 Siter
Gjest 17. mai er vi så glad i Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Kanskje du hadde hatt best av å sove nå? Hva med neste år, da slipper du vel unna og kan kose deg for det meste? 0 Siter
lonelyP Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Bord, stoler og annet kan vel kjøres til skolen dagen før og lagres inne på skolen? Korpset kan man plassere midt i toget så hører flere. Hvis det var det du ville da? Festklær kan da brukes til annet enn 17.mai. Eller kjøp klær som frigis til daglig bruk etter 17. mai. Har du flere som står på vent til å bli 2.klassing om et år eller to? Hvis ikke gled deg over at dette blir siste gang. Eller gled deg over at solen skinner, hva vet jeg? Det er bare snakk om å sette fokus, man kan fokusere på dritten eller man kan finne de små gylne ett eller annet.... å helledussen så filosofisk, hehe. Uansett, ønsker deg en så fabelaktig mai måned at du glemmer alt du ikke setter så stor pris på. ) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 17. mai er barnas dag - ikke glem det. Barna merker ikke at du må bære deg skjeiv. De synes ikke det er stress å stå i kø for å kjøpe kake. De synes det er greit å kunne løpe omkring i fine og kanskje nye klær. 0 Siter
Gjest kjedelig dag Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg tenker også på 17. mai som stress og mas. 0 Siter
Gjest midge Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Her i huset har vi sluttet å delta på 17.mai. Begge døtrene har adhd, og de orker ikke alt bråket og stresset. Derfor har vi av og til reist på bytur - "dametur", f.eks. i fjor dro vi 3 dager til Krakow (billigbilletter). I år skal vi rett ogslett være hjemme, kose oss med familien og grille hvis været er bra. Mye hyggeligere for alle enn det offisielle "pliktløpet". Personlig har jeg aldri skjønt vitsen med alt dette skoleopplegget etter skoletoget, da det skal være så "festlig" på skolen; det er jo bare helt krampaktig. Dessuten eter jo alle så mye kaker at de ikke har lyst på noen ting da vi skal spise med familien senere på dagen. Nei takk, 17.mai kan gjerne erstattes av en alminnelig vår-fridag for alle! 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg er heller ikke så begeistret for 17. mai lenger og i fjor droppet vi hele barnetoget og var hjemme hos eksen, spiste, pratet og koste oss. ) I år har vi to skoleunger og pappan sier han kan gå i toget med dem om en av oss må det. Jeg lurer på åskulke unna toget selv om jeg også vil se ungene. Vi får se hva vi gjør - det er mange biter som skal passe for å få puslespillet til å gå opp som vanlig når man har blitt to familier som skal slås sammen på slike dager. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Huff så ille du har det da? 17 mai er én dag pr år å denne dagen har du fått helt i vrangstrupen? Du har da vel ikke 2klassing i mange år du heller vel? Smil og vær blid, om du bærer deg skakk og skeiv 1 dag i året, mens du ser glade barn må du da vel unne barna dine vel? Ellers får du grave deg ned i tide 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 veldig enig i at nordmenn er veldig "nå skal vi kose oss! møt opp!" det går fint an å gjøre som mange her skriver, samles hos noen og kose seg der, ikke gjøre alt dette "man må". Selv droppa jeg toget fra 6 klasse vel, etter det har jeg reagert såpass på pollen at jeg ikke har giddet å gå, og sluppet. Videregående gikk jeg ihvertfall ikke i tog, skulle vært russ iår men har ikke gått 3 året/skulle vært lærling, så iår har heller ikke noe å gjøre der. Og til "17 mai er vi så glade i", ja klart det er positive ting med dagen også, men ikke alle kan like det samme, det er du vel enig i? Syns det er rett og slett trist at så mange her i landet ikke kan godta (ikke bare til deg her nå) at noen bare ikke LIKER sliker dager, ofte med god grunn,f eks som nevnt her, adhd og de orker ikke bråket, meg som ikke liker pollen, så har vi de med angst for folk, f eks de som er blitt voldtatt, tror du de liker å gå så tett inni et folkehav? Alltid noen som skal dytte i alle andre for å komme forbi, og å bli rørt kan skremme disse godt, noe som er forståelig. Skal de da tvinges til å like dagen? Bare fordi det er vår? Selv liker jeg ikke slike dager, pga familien er veldig delt i mange retninger, hun kan møte om hvis de er der, men kommer den familien der så kommer hun ikke f eks.. Går ikke an å samle alle. Slik er det i MANGE familier her i Norge. Dessverre glememr man det "for man MÅ jo kose seg! det er jul/17mai!". Jeg f eks hater jul pga dette, og når folk spør meg allerede i j*vla oktober!, hvor jeg skal være i jula, så sier jeg at "nei jeg blir her jeg gidder ikke å være med familien i jula", så blir jeg sett stygt på, som om jeg har et problem, som jeg er et misfoster av noe slag? Javel, skal jeg reise til familien og ha det jævlig med bare bråk og krangling da? Bare fordi det er jul? Ble litt langt her nå, men håper noen kanskje åpner øynene litt og ser at slike dager ER stress for mange, og at vi da pliktes til å møte opp og ha det gøy der alle andre må møte opp og ha det, heller enn å tilbringe litt tid med de vi har lyst å være med, så syns jeg vil skal få lov til det. Selv har jeg planlagt tur til familien fra den 10. (bor i andre enden av landet) men uvisst når jeg reiser tilbake. Hadde passet greit å reise den 17, men usikker på om jeg får tatt buss på denne dagen osv, så må sjekke det opp. Får se hvordan familien er, virker det som det kan bli en ok dag så blir jeg. Men jeg stikker ikke til sentrum, i verste fall bare for å treffe kusina mi, om hun i det hele tatt skal til sentrum da. Og jeg har null problem med å bruke 17 mai, som jo er en fin dag pga grunnloven osv, til å bare kose med de i familien jeg holder ut med. Heller enn 20 000 andre mennesker. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 veldig enig i at nordmenn er veldig "nå skal vi kose oss! møt opp!" det går fint an å gjøre som mange her skriver, samles hos noen og kose seg der, ikke gjøre alt dette "man må". Selv droppa jeg toget fra 6 klasse vel, etter det har jeg reagert såpass på pollen at jeg ikke har giddet å gå, og sluppet. Videregående gikk jeg ihvertfall ikke i tog, skulle vært russ iår men har ikke gått 3 året/skulle vært lærling, så iår har heller ikke noe å gjøre der. Og til "17 mai er vi så glade i", ja klart det er positive ting med dagen også, men ikke alle kan like det samme, det er du vel enig i? Syns det er rett og slett trist at så mange her i landet ikke kan godta (ikke bare til deg her nå) at noen bare ikke LIKER sliker dager, ofte med god grunn,f eks som nevnt her, adhd og de orker ikke bråket, meg som ikke liker pollen, så har vi de med angst for folk, f eks de som er blitt voldtatt, tror du de liker å gå så tett inni et folkehav? Alltid noen som skal dytte i alle andre for å komme forbi, og å bli rørt kan skremme disse godt, noe som er forståelig. Skal de da tvinges til å like dagen? Bare fordi det er vår? Selv liker jeg ikke slike dager, pga familien er veldig delt i mange retninger, hun kan møte om hvis de er der, men kommer den familien der så kommer hun ikke f eks.. Går ikke an å samle alle. Slik er det i MANGE familier her i Norge. Dessverre glememr man det "for man MÅ jo kose seg! det er jul/17mai!". Jeg f eks hater jul pga dette, og når folk spør meg allerede i j*vla oktober!, hvor jeg skal være i jula, så sier jeg at "nei jeg blir her jeg gidder ikke å være med familien i jula", så blir jeg sett stygt på, som om jeg har et problem, som jeg er et misfoster av noe slag? Javel, skal jeg reise til familien og ha det jævlig med bare bråk og krangling da? Bare fordi det er jul? Ble litt langt her nå, men håper noen kanskje åpner øynene litt og ser at slike dager ER stress for mange, og at vi da pliktes til å møte opp og ha det gøy der alle andre må møte opp og ha det, heller enn å tilbringe litt tid med de vi har lyst å være med, så syns jeg vil skal få lov til det. Selv har jeg planlagt tur til familien fra den 10. (bor i andre enden av landet) men uvisst når jeg reiser tilbake. Hadde passet greit å reise den 17, men usikker på om jeg får tatt buss på denne dagen osv, så må sjekke det opp. Får se hvordan familien er, virker det som det kan bli en ok dag så blir jeg. Men jeg stikker ikke til sentrum, i verste fall bare for å treffe kusina mi, om hun i det hele tatt skal til sentrum da. Og jeg har null problem med å bruke 17 mai, som jo er en fin dag pga grunnloven osv, til å bare kose med de i familien jeg holder ut med. Heller enn 20 000 andre mennesker. Husk at 17mai toget for småskolen er oppmøtepliktig! Hva gjør vi egentlig på 17 mai uten tog og allting? Vi får heller ta vekk 17 mai dagen da og heller ha vanlig skoledag. Grille sammen med venner kan jeg alltids gjøre andre dager f.eks i pinsa. Føler at dere er lat når dere klager sånn på 17mai tog, hjelpe til osv.. Vi tar vekk jula samtidig dere, så slipper vi vasking,baking,julegavekjøp, pynting og ikke minst si god jul til hverandre! Vi trenger da ikke all denne gleden til barna våre og oss selv. Vi vokste vel selv opp og husker 17 mai som skrekk og gru!? æsj ble revet med og irritert jeg 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Husk at 17mai toget for småskolen er oppmøtepliktig! Hva gjør vi egentlig på 17 mai uten tog og allting? Vi får heller ta vekk 17 mai dagen da og heller ha vanlig skoledag. Grille sammen med venner kan jeg alltids gjøre andre dager f.eks i pinsa. Føler at dere er lat når dere klager sånn på 17mai tog, hjelpe til osv.. Vi tar vekk jula samtidig dere, så slipper vi vasking,baking,julegavekjøp, pynting og ikke minst si god jul til hverandre! Vi trenger da ikke all denne gleden til barna våre og oss selv. Vi vokste vel selv opp og husker 17 mai som skrekk og gru!? æsj ble revet med og irritert jeg hvorfor blir du irritert over at noen ikke liker 17 mai? Det er akkurat slike som deg, ikke misforstå meg her nå, jeg er ikke sint på deg , som da mener at man må fordi alle syns det er gøy? Selv om flertallet fortsatt møter opp, så trenger vel ikke /alle/ å komme? Det er det jeg mener, at om noen ikke vil, neivel, respekter det. Så respekterer vi at dere "roter" til hele byen med kosinga deres, så holder vi oss hjemme og koser oss der . Jeg sier ikke vi skal avskaffe alt, bare gjøre ting litt mer frivillig. Vil man møte opp/feire, gjør det, vil man ikke, så gjør det. Ikke at man skal bli sett stygt på om man føler man ikke vil, med god grunn. Det er stort sett også folk fra familier uten problemer som mener at alle "må" komme har jeg lagt merke til. Og ang møteplikt på skolen, ja man får jo aldri den skoleplassen og den jobben man vil om noen finner ut at man aldri møtte 0 Siter
vanilje Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Er bare nødt til å svare på dette :-) Har spilt i korps hele livet og hver 17.mai er det ca 10 timers sammenhengende marsjering. Er sjelden vi har tid til å spise i det hele tatt, eller av og til får vi slengt til oss en liten pakke juice og en halv baguett på bussen mellom 2 spilleoppdrag. I år skal jeg ikke spille og jeg har bestandig lurt på hva folk som ikke spiller i korps gjør på den dagen. Ikke kan jeg teksten på noen av sangene siden jeg bestandig har spilt. Men må innrømme at det er lite køgåing på korpsmusikantene, er få som står i veien når en fane + drillere + musikanter kommer gående ;-) Og når det gjelder å slite seg ut på bæring..prøv å reise deg fra senga 18.mai med så mange timers marsjering dagen før, DA er det snakk om å ikke fungere ;-)) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 hvorfor blir du irritert over at noen ikke liker 17 mai? Det er akkurat slike som deg, ikke misforstå meg her nå, jeg er ikke sint på deg , som da mener at man må fordi alle syns det er gøy? Selv om flertallet fortsatt møter opp, så trenger vel ikke /alle/ å komme? Det er det jeg mener, at om noen ikke vil, neivel, respekter det. Så respekterer vi at dere "roter" til hele byen med kosinga deres, så holder vi oss hjemme og koser oss der . Jeg sier ikke vi skal avskaffe alt, bare gjøre ting litt mer frivillig. Vil man møte opp/feire, gjør det, vil man ikke, så gjør det. Ikke at man skal bli sett stygt på om man føler man ikke vil, med god grunn. Det er stort sett også folk fra familier uten problemer som mener at alle "må" komme har jeg lagt merke til. Og ang møteplikt på skolen, ja man får jo aldri den skoleplassen og den jobben man vil om noen finner ut at man aldri møtte Det er møteplikt i barnetoget så hvis dine barn ikke skal være med så må de ha melding for gyldig fravær. Er det sånn at dine barn ikke vil feire 17mai? Tradisjoner er ikke så lett å bryte heldigvis, ellers så hadde vi ikke hatt noe morsomt i vårt land. Folk i Norge har blitt alt for late og skal ha alt lagt alt i hendene. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg er heller ikke så begeistret for 17. mai lenger og i fjor droppet vi hele barnetoget og var hjemme hos eksen, spiste, pratet og koste oss. ) I år har vi to skoleunger og pappan sier han kan gå i toget med dem om en av oss må det. Jeg lurer på åskulke unna toget selv om jeg også vil se ungene. Vi får se hva vi gjør - det er mange biter som skal passe for å få puslespillet til å gå opp som vanlig når man har blitt to familier som skal slås sammen på slike dager. Man MÅ ikke slå sammen to familier på slike dager. Jeg skal ha barna på 17. mai med alt det innebærer av barnetog og faenskap i byen, samt skoleopplegg etterpå. Storebror skal gå med skolen sin og venter at jeg står et eller annet sted på Karl Johan og vinker. Jeg hater sånne settinger, men menger meg med gode naboer, smiler og er blid siden jeg ser at ungene elsker det. Men neste år rømmer jeg landet, tror jeg. 0 Siter
nattfuglen Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Skrevet 1. mai 2007 Husk at 17mai toget for småskolen er oppmøtepliktig! Hva gjør vi egentlig på 17 mai uten tog og allting? Vi får heller ta vekk 17 mai dagen da og heller ha vanlig skoledag. Grille sammen med venner kan jeg alltids gjøre andre dager f.eks i pinsa. Føler at dere er lat når dere klager sånn på 17mai tog, hjelpe til osv.. Vi tar vekk jula samtidig dere, så slipper vi vasking,baking,julegavekjøp, pynting og ikke minst si god jul til hverandre! Vi trenger da ikke all denne gleden til barna våre og oss selv. Vi vokste vel selv opp og husker 17 mai som skrekk og gru!? æsj ble revet med og irritert jeg Ja, hadde det ikke vært møteplikt, for foreldre og barn, da hadde ingen sett oss der. Da jeg selv var barn likte jeg absolutt ikke de store fellessamlingene med lek, konkurranser, køståing osv. Det eneste jeg likte 17. mai var å gå i tog, de gangene det var vår tur til å gå så nære korpset at vi hørte det godt. Jeg likte heller ikke juletrefester. Bare kav og mas. Derimot har jeg alltid likt mindre samlinger med familie og/eller gode venner. Vi er ikke like, og mange, mange barn (og voksne) opplever den krampaktige fellesfeiringa 17.mai som plagsom. 0 Siter
morsan Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg liker 17. mai jeg, selv om det er litt slitsomt med alt opplegget! :-) Jeg gleder meg faktisk til å være med å arrangere i år - regner med det blir en morsom sosial happening med foreldre til barns venner og skolekamerater, og at vi får hilst på mange kjente i nabolaget. 0 Siter
Sofline Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg liker 17. mai jeg. Men om noen ikke synes det er en OK dag og helst vil skulke.... vel... mer plass til oss andre. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Ja, hadde det ikke vært møteplikt, for foreldre og barn, da hadde ingen sett oss der. Da jeg selv var barn likte jeg absolutt ikke de store fellessamlingene med lek, konkurranser, køståing osv. Det eneste jeg likte 17. mai var å gå i tog, de gangene det var vår tur til å gå så nære korpset at vi hørte det godt. Jeg likte heller ikke juletrefester. Bare kav og mas. Derimot har jeg alltid likt mindre samlinger med familie og/eller gode venner. Vi er ikke like, og mange, mange barn (og voksne) opplever den krampaktige fellesfeiringa 17.mai som plagsom. Er det møteplikt annet enn i toget da? Det har jeg aldri vært med på før. På barneskolen jeg gikk var det frivillige aktiviteter etterpå. Det var et klassetrinn som hadde ansvar for aktivitetene -3. klasse, så slapp foreldrene unna de andre årene med mindre de hadde en kjempestor ungeflokk. Jeg vet det er sånn der fremdeles, for jeg har familiemedlemmer som går der. 0 Siter
Gjest Pontiac Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg har vel aldri vært megabegeistret for alt som følger med og rundt denne dagen, men siden det tross alt er en spesiell merkedag så har jeg prøvd å følge haugen De første årene i mine barns liv så har jeg gått tog 16 mai i barnehagen og vært der til grilling etc, og så har vi sett på største barnet i toget, vært pyntet, kjøpt pølse etc 17 mai. På efta dro vi til familie og grillet og tok med barna på tivoli. Etterhvert ble tivolig droppet. Senere år så har vi ikke dratt til familie, men møtt noen av dem i byen og har gått på cafe sammen etc. Nå er ungen såpass store, minsten er 10, og de ønsker ikke normal feiring i år (de ville gå i tog etc i fjor) så i år blir 17 mai feiret på hytta. Grilling og fisking etc. Det blir nok helt topp. Har litt dårlig samvittighet for å "droppe" en slik dag, og det føles litt rart, men ungene ønsker seg en annen feiring i år og det er jo helt greit for meg også. Skal kjøpe flagg til veggen og flagge på hytta på dagen da 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Det er møteplikt i barnetoget så hvis dine barn ikke skal være med så må de ha melding for gyldig fravær. Er det sånn at dine barn ikke vil feire 17mai? Tradisjoner er ikke så lett å bryte heldigvis, ellers så hadde vi ikke hatt noe morsomt i vårt land. Folk i Norge har blitt alt for late og skal ha alt lagt alt i hendene. jeg syns pollenallergi er god grunn, jada det finnes medisiner å ta, men ingen av mine lærere har spurt hvorfor jeg ikke kom, de spurte første året, eller de antok det var derfor pga jeg snufset mye på skolen osv, måtte tørke øynene osv i timen så de skjønte vel sammenhengen. Men så møtte vel knapthalve klassen opp på ungdomsskolen uansett, er noe annet når 20 kommer og 2 ikke gjør det vil jeg tro. Og når/om jeg får barn selv, og de vil i tog, greit for meg, gidder de ikke, neivel da finner vi på noe bedre. Det er og blir et fritt land, noe vi delvis feirer denne dagen (vet det ikke er frigjøringsdagen, men egen grunnlov er jo viktig i et fritt land det og). jeg vil heller kose meg med deler av familien enn 20 000 fremmede. Og besøke familien kan jeg egentlig gjøre når som helst, syns det er trist at mange mener slike høytider er god grunn å besøk folk, de kan da vel komme når som helst? Problemet i min familie og mange andre familier er jo at ofte kan ikke alle være i samme rom samtidig uten bråk, så det er mye lettere og koseligere for meg å besøke "en og en" "når som helst" enn når alle sammen blir "tvunget" til å kose seg sammen pga en høytid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.