Gå til innhold

hardangerbunad

Anbefalte innlegg

Gjest Anny Mouse
Skrevet

Dattern min har arvet en Hardangerbunad. Finnes det noe veske til den? Skal det være noe hodeplagg til den? (Bortsett fra lue som ikke er med)? Hva med strømper. Svarte, rød hvite?

Jeg synes den er ganske så fin selv. Men det blir vel feil å velge bunad fra et annet sted en der man er fra. Selv om hardangerbunaden er nasjonaldrakten på et vis. Synspunkter?

Takk for svar.

Skrevet

Ettersom din datter har arvet hardangerbunaden, har hun el kanskje tilknytning til Hardanger? Det holder om hun f.eks. har besteforeldre derfra!

Koner bruker skaut, men jeg tror ikke yngre kvinner har hodeplagg. Men det vet sikkert andre mye mer om enn jeg gjør.

Skrevet

Helt normalt å ha bunad fra det området man stammer fra og det gjør vel din datter i og med hun har arvet den.

Google hardangerbunad?

Skrevet

Jeg har også arvet en hardangerbunad, fordi min mor er derfra. Jeg fikk med en kappe/cape som var utrolig fin, men ikke noe veske. Tror det skal finnes en veske til den dog. Synes å huske at man bruker sorte strømper, men mulig jeg husker feil. Har ikke kommet meg inn i bunaden siden den ble sydd inn til konfirmasjonen min (som er ca 15 kg siden).

Skrevet

Ingen veske... Lue... Sorte strømper... :)

Og den er nyyydelig... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...