Gå til innhold

pollen

Anbefalte innlegg

en liten undulat
Skrevet

hvilken type pollen er det ute nå? hadde tenkt å bruke fridagen idag med å trene, men den gang ei. tett og jævlig, en intens ubehagelig følelse i halsen, og nå vondt i hodet!! er det normalt? og hva kan jeg gjøre for å stoppe det?

jeg bruker aerius allergipiller, rinhocort nesepulver (eller no sånt) og skyller med saltvann (+solbriller når jeg er ute)..

Sofies mamma
Skrevet

Bjørk nå. Det beste er å holde seg inne. Jeg må ta av alle klær på vask etter en tur ut + dusje og vaske hår hver kveld. Skifte sengetøy. Må ha kortisonsprøyte når sesongen starter.

hare1365380455
Skrevet

Bjørk nå. Det beste er å holde seg inne. Jeg må ta av alle klær på vask etter en tur ut + dusje og vaske hår hver kveld. Skifte sengetøy. Må ha kortisonsprøyte når sesongen starter.

Bruker du tabletter i tillegg til denne sprøyten?

Sofies mamma
Skrevet

Bruker du tabletter i tillegg til denne sprøyten?

Nei. Jeg har vært ekstremt allergisk i 28 år, begynte da jeg var 2. Har vært igjennom det aller meste av medisinering, uten særlige resultater. Selvom kortison ikke er det beste for kroppen, så tar jeg det med en gang sesongen begynner med bjørk. Da holder det ut mai som regel, resten av sommeren må jeg på med inhalator, nesespray, øyedråper og tabletter. Men alt det andre klarer jeg å styre sympotmene med. Måtte vært sykmeldt hadde det ikke vært for kortison. Fungerer absolutt ikke uten.

Gjest vil flytte ut av byen NÅ
Skrevet

Nei. Jeg har vært ekstremt allergisk i 28 år, begynte da jeg var 2. Har vært igjennom det aller meste av medisinering, uten særlige resultater. Selvom kortison ikke er det beste for kroppen, så tar jeg det med en gang sesongen begynner med bjørk. Da holder det ut mai som regel, resten av sommeren må jeg på med inhalator, nesespray, øyedråper og tabletter. Men alt det andre klarer jeg å styre sympotmene med. Måtte vært sykmeldt hadde det ikke vært for kortison. Fungerer absolutt ikke uten.

Merker du forskjell på hvor i landet du oppholder deg?

Vi bor i Oslo, og datteren vår er plaget av bjørkepollen her også. Men når vi er utenfor byen - feks i Røyken, blir hun mye verre.

Vi lurer på om det har med landsbygd/by å gjøre, eller om det er noe annet hun reagerer på der ute. Har ikke fått testet henne, heller - må gjøre det til høsten når hun er "av" medisiner.

Problemet nå er at vi har funnet drømmehuset og har lyst til å flytte ut av byen, men vet ikke om vi kan det dersom det betyr at hun blir mye dårligere i pollensesongen.

(Vi bor ikke i Oslo sentrum - er masse skog og trær her også, hvilket er noe av grunnen til at vi blir så forbauset over forskjellen)

Er i villrede, og aner ikke hvor vi skal henvende oss. Så jeg prøver deg, da - siden du nærmest er pollen-ekspert, stakkar!

Gjest pærebrus875
Skrevet

Vi bor i Oslo, og datteren vår er plaget av bjørkepollen her også. Men når vi er utenfor byen - feks i Røyken, blir hun mye verre.

Vi lurer på om det har med landsbygd/by å gjøre, eller om det er noe annet hun reagerer på der ute. Har ikke fått testet henne, heller - må gjøre det til høsten når hun er "av" medisiner.

Problemet nå er at vi har funnet drømmehuset og har lyst til å flytte ut av byen, men vet ikke om vi kan det dersom det betyr at hun blir mye dårligere i pollensesongen.

(Vi bor ikke i Oslo sentrum - er masse skog og trær her også, hvilket er noe av grunnen til at vi blir så forbauset over forskjellen)

Er i villrede, og aner ikke hvor vi skal henvende oss. Så jeg prøver deg, da - siden du nærmest er pollen-ekspert, stakkar!

nå er jeg ikke kjent i oslo, men er det mer trafikk der dere bor i forhold til "ute på landet" hvor det er enda verre? Pga eksos dreper jo trær, ihvertfall gjør dem dårligere i stand til å slippe pollen, vil jeg tro, merker selv at er jeg midt i et travelt sentrumt fullt av eksos så klarer jeg å puste, bare hoster pga eksosen.

Sofies mamma
Skrevet

Jeg blir mye verre på landet enn i by, men har ikke tenkt på hvorfor. Vet jeg er verre i Østfold-bygder enn i Oslo og Trondheim. Også verre på hytta i Oppland enn i byene. Det beste er Hellas, Italia og Spania på denne tiden.

Skrevet

nå er jeg ikke kjent i oslo, men er det mer trafikk der dere bor i forhold til "ute på landet" hvor det er enda verre? Pga eksos dreper jo trær, ihvertfall gjør dem dårligere i stand til å slippe pollen, vil jeg tro, merker selv at er jeg midt i et travelt sentrumt fullt av eksos så klarer jeg å puste, bare hoster pga eksosen.

Hm - det har jeg faktisk aldri tenkt på. Men vi bor rett ved ei av hovedinnfartsårene til byen, så det kan godt tenkes at trærne er litt "syke" her i forhold til på landet.

I dag er hun riktignok kjempedårlig her også, men hun hadde vært i skogen med skolen, ikke noe triks akkurat :(

Skrevet

Jeg blir mye verre på landet enn i by, men har ikke tenkt på hvorfor. Vet jeg er verre i Østfold-bygder enn i Oslo og Trondheim. Også verre på hytta i Oppland enn i byene. Det beste er Hellas, Italia og Spania på denne tiden.

I dag ble hun sendt hjem fra skolen med skikkelig gruspmt utslag på øynene, men de hadde vært i skogen - ikke noe triks for henne, stakkars. Skal til legen etterpå for sikkerhets skyld.

Det kan nok hende dette setter en effektiv stopper for flytteplanene våre. Ikke noe å gjøre med det, i så fall.

Sofies mamma
Skrevet

Hvis dere har muligheten (etter at dere flytter til "et verre sted"), så er det gull verdt å hoppe på en uke til et sydligere land ved vannet.

Skrevet

Hvis dere har muligheten (etter at dere flytter til "et verre sted"), så er det gull verdt å hoppe på en uke til et sydligere land ved vannet.

Ja, men det må være vanskelig å planlegge slike turer, siden man aldri vet når det blir verst. Vi har heldigvis lett tilgang til ei leilighet på et sånt sted som du foreslår, så kan godt hende det blir alternativet etterhvert.

Men kommer akkurat fra legen, og hun foreslo at vi vurderer "vaksinering" eller desensitivsering, heter det vel, til høsten. Det er jo et sabla styr med ukentlige sprøyter, men er verdt det dersom hun blir bedre av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...