Gå til innhold

Mitt livs verste opplevelse som billist.

Anbefalte innlegg

Gjest Det gikk bra till slutt
Skrevet

Jeg har hatt lappen i 23 år og i dag opplevde jeg de verste sekundene i mitt liv.

Jeg kjørte ned en syklist.

Jeg skulle kjøre ut av Colluseum parkeringshus. Jeg kikker meg til begge sider og begynner å kjøre. Jeg rakk ikke å reagere. Da jeg så syklisten ligge forran meg under sykkelelen, var det en opplevelse jeg ikke unner noen. Kan ikke beskrives med ord.

Syklisten bare lå der plutselig. Jeg så den ikke komme. Den må ha kommet som et olja lyn fra min høyre side.

Letteslsen var enorm da han reiste seg. Da var jeg allerede ute av bilen. Han hadde ikke en skramme. Men forhjulet på sykkelen hans var helt dreid og sykkelen var ubrukelig.

Jeg tok selvfølgelig på meg all skyld der og da. Jeg var bare overlykkelig over at han var like hel. Det kunne ha endt så mye verre. Jeg ga han navnet, adresse, telefonnummer og sa at jeg tok regningen. Jeg ville også kjøre han dit han skulle, men det sa han nei til. Han ville levere sykkelen til reperasjon rett rundt hjørnet og sende regningen til meg.Selvfølgelig skal du det. Skulle bare mangle, sa jeg.

Jeg var vel enda i sjokk da jeg tok på meg all skylden. Det eneste jeg tenkte på var at mannen levde og at alt det andre ikke betydde noe.

Men egentlig var det vel like mye hans skyld. Han kjørte jo på venstre siden av veien og han innrømte selv også at han kom veldig fort.

Jeg kommer til å betale regningen altså. Jeg har jo sagt det, men mannen min mener at jeg var dum som tok på meg skylden. Det var han som kjørte på feil side.

Ja ja, jeg opplevelsen jeg hadde ga meg ihvertfall en påminnelse om hvor raskt livet kan bli snudd på hodet. Hadde jeg drept mannen, tror jeg aldri jeg hadde blitt et normalt menneske igjen.

Skrevet

Oi. Dramatisk. Jeg hadde sikkert gjort det samme som deg. Slike situasjonerer er sjokkerende. Håper dette ble din første og siste.

hare1365380455
Skrevet

Jammen godt at det gikk så bra!

Skrevet

Huff, alle bilisters største skrekk.... Så fint at det gikk bra med han!

Skrevet

Du skulle selvsagt ikke ha tatt på deg skylden der og da. Dere burde ha gått i gjennom hendelsesforløpet og ut i fra det fordelt skyld.

Han har like mye ansvar for sin egen sikkerhet som du har.

Gjest ojdasann
Skrevet

Vet du hva, jeg synes ikke du skal betale noe som helst for dette. Ærlig talt, det var syklisten sin feil - og så presterer h*n å være såpass lite ydmyk og faktisk kritisere deg etterpå?

Hvorfor i all verden skal du betale for dette? Jeg har sett mange syklisters krumspring i gatene de siste ukene, og det må de snart begynne å stå til ansvar for. Du skylder syklisten ingenting, så ikke betal!

(Det var jo fint at det gikk bra, men det er ingenting å bli myk for:))

Gjest Det gikk bra til slutt
Skrevet

Vet du hva, jeg synes ikke du skal betale noe som helst for dette. Ærlig talt, det var syklisten sin feil - og så presterer h*n å være såpass lite ydmyk og faktisk kritisere deg etterpå?

Hvorfor i all verden skal du betale for dette? Jeg har sett mange syklisters krumspring i gatene de siste ukene, og det må de snart begynne å stå til ansvar for. Du skylder syklisten ingenting, så ikke betal!

(Det var jo fint at det gikk bra, men det er ingenting å bli myk for:))

Det samme sier mannen min. Han mener det var hans feil. Jeg synes også det var mest hans feil, siden han ikke syklet på høyre side, men kom som et lyn syklende på venstre side. Jeg så ikke snurten av han før han lå der, så han må ha syklet forferdelig fort.

Jeg føler meg likevel ikke helt skyldfri. Regelen er slik at man skal se seg til høyre, så til venstre og så til høyre igjen om jeg ikke husker helt feil. Eller kanskje denne regelen gjelder bare gående? Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men kanskje har jeg droppet å se den siste gangen til høyre. Eller det mest sannsynlige var nok at jeg tok et raskt overblikk over gaten og at jeg overså syklisten.Uansett er han ikke skyldfri, men alt jeg tenkte på der og da var at det var min skyld.

Gjest Det gikk bra til slutt.
Skrevet

Du skulle selvsagt ikke ha tatt på deg skylden der og da. Dere burde ha gått i gjennom hendelsesforløpet og ut i fra det fordelt skyld.

Han har like mye ansvar for sin egen sikkerhet som du har.

Kanskje ikke, men det eneste jeg tenkte på var at jeg hadde kjørt på noen og at jeg var lykkelig for at det hadde gått bra. Var ikke mye kald og rolig akkurat da.

Først da det hadde gått en stund og jeg var mindre skjelven, slo det meg at han faktisk kjørte på venstre side av veien.

Skrevet

Så godt at det gikk bra.

Jeg ville sannsynligvis ha reagert akkurat som deg. Og selv om det kanskje var aller mest syklistens skyld, ville jeg følt at jeg skulle betale allikevel.

Kanskje irrasjonelt, men veldig menneskelig.

Skrevet

Kanskje ikke, men det eneste jeg tenkte på var at jeg hadde kjørt på noen og at jeg var lykkelig for at det hadde gått bra. Var ikke mye kald og rolig akkurat da.

Først da det hadde gått en stund og jeg var mindre skjelven, slo det meg at han faktisk kjørte på venstre side av veien.

Sant det, det er en lite hyggelig situasjon og man blir jo stresset av det. Men desto viktigere og få det litt på avstand før man tar på seg for mye av skylden.

En guttunge på 11 år syklet på meg en gang, heldigvis så klarte jeg å stoppe før det smalt og det gikk bra, selv om han skvatt opp på panseret og skallet i frontruta. Det er svært lite hyggelige situasjoner, selv om jeg ikke kunne lastes for hendelsen.

Gjest Det gikk bra til slutt
Skrevet

Sant det, det er en lite hyggelig situasjon og man blir jo stresset av det. Men desto viktigere og få det litt på avstand før man tar på seg for mye av skylden.

En guttunge på 11 år syklet på meg en gang, heldigvis så klarte jeg å stoppe før det smalt og det gikk bra, selv om han skvatt opp på panseret og skallet i frontruta. Det er svært lite hyggelige situasjoner, selv om jeg ikke kunne lastes for hendelsen.

Jeg må ha vært ganske uttafor i går , for jo mer jeg tenker over det jo mer skjønner jeg hvordan hendelsen egnetlig var. Har kommet med feilinformasjon til dere jeg.

For når jeg tenker etter, hadde jeg ikke rukket å komme ut i veien. Bakparten av bilen sto fremdeles inn i parkeringshuset og fronten på fortauet. Jeg husker det tydelig nå, fordi jeg sperret veien for en bil bak meg som skulle ut av parkeringshuset.

Derfor kan ikke mannen ha syklet på venstre side av veien likevel, men faktisk oppå fortauet. Da var det ikke så rart at jeg ikke så han kom heller, fordi garasjeveggen sperret for utsikten sidelengs.

Ja ja, jeg vet ikke hvilke regler det for sykling på fortau, men det er vel lov å sykle på fortau uansett side?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...