Gå til innhold

Penger til mat

Anbefalte innlegg

Gjest statistika
Skrevet

Jeg lurer på hvor mye dere bruker til mat om dagen (månedsforbruk/30dager). Vi er en familie på 5, to barn mellom 11 og 14, og to barn på 15. Vokser som bare det, spiser som bare det, spiser hele tida, føles det som.

I dag har jeg forsøkt å regne på gjennomsnittlig bruk, som etter SIFO's beregninger kan ligge på mellom 200 og 250 kroner dagen for oss.(http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi.) Det tilsvarer omtrent 50 pr. pers. pr. dag.

Jeg synes beløpet virker veldig høyt, prøver stort sett å klare middager på 50-75 kroner dagen, for alle fem, men har skeiet litt ut i det siste. Så har vi frokost, pålegg, melk (2 kalver i huset), frukt og grønnsaker.

Hvor mye bruker dere? For en person mellom 20 og 50 år beregner SIFO ca. 57 kroner dagen, mens en tenåring over 15 ligger på litt over 60.

Det hadde vært interessant å høre hvor mye dere andre bruker på mat i måneden. Og gjerne tips om gode, sunne, raske (!) frokoster og rimelige middager...

Skrevet

Jeg har ikke oversikten, men vil prøve ut det å handle en gang i uka. Men jeg svarer her fordi jeg er forbløffet. SITAT "prøver stort sett å klare middager på 50-75 kroner dagen, for alle fem"

Kan du si meg hva du får til da? Kanskje jeg kan lære noe her :)

Man får jo knapt en kjøttdeig, pasta og saus for det? Vi er to voksne, en på 16år, en på 13 og ei 9år. Bruker tre pk kjøttdeig til spaghettirett, samme til kjøttkaker. (Joda, det blir en porsjon eller to til neste dag av det, men jeg liker ikke å ha for lite!)

Gjest statistika
Skrevet

Jeg har ikke oversikten, men vil prøve ut det å handle en gang i uka. Men jeg svarer her fordi jeg er forbløffet. SITAT "prøver stort sett å klare middager på 50-75 kroner dagen, for alle fem"

Kan du si meg hva du får til da? Kanskje jeg kan lære noe her :)

Man får jo knapt en kjøttdeig, pasta og saus for det? Vi er to voksne, en på 16år, en på 13 og ei 9år. Bruker tre pk kjøttdeig til spaghettirett, samme til kjøttkaker. (Joda, det blir en porsjon eller to til neste dag av det, men jeg liker ikke å ha for lite!)

Helt enig med deg, liker heller ikke å ha for lite mat, så jeg lager helst for mye. Men her jeg bor, får jeg tak i super kjøttdeig til 49 kroner kiloet - jeg hamstrer - og da blir ikke spaghettisausen så dyr. Jeg bruker ca. 1 kg - vi har laget god saus bare med halvparten også, ca. 600 gram - og med en pose fryste grønnsaker oppi, blir det ca. 75 kroner. Vann til. Og en frukt til dessert.

Fiskekaker, fiskepinner eller seibiff med løk er også en rimelig rett - ca. 1 kg gulerøtter revet med litt sukker og 1 sitron, 20-30 kroner pakken for fiskekaker/seifilet fryst litt mer for fiskepinner, og poteter til - blir det også omtrent 75.

Så har du jo grøt, pannekaker, pølser, omeletter, fiskeboller i hvit saus etc. Når det er tilbud på kyllingfileter eller vinger, hamstrer jeg. Men er også veldig glad i 2-kilosposene på Rema - noen fileter derfra til wok blir mye mat med ris og stekte grønnsaker til. Eller jeg lager wok med kjøttdeig. Vi er veldig glade i grønnsaker, salater og frukt.

Når jeg har endel slike middager på menyen, kan jeg noen dager legge på litt ekstra og da blir det over 100 for middagen. Så når jeg sier middager til 50 - 75, er det gjennomsnittsprisen på en middag hos oss. Men jeg skal innrømme det er sjelden vi spiser f.eks. oksestek eller annet rent kjøtt. Vi drikker vann til, . Med masse isbiter og kanskje en skive sitron. De isbitene gjør underverker! Rene luksusen.

Men du har helt rett - det er ikke lett å lage middager til 50 kroner. Jeg har også to svære tenåringer som spiser som hester, ja, vi spiser godt, alle sammen.

Jeg må legge til at fruktfatet ikke står særlig i ro hos oss, det knaskes og spises mye frukt. Jeg er nøye på at barna som er i vekst skal få i seg næringsstoffene de trenger til det - men synes det er viktig at småspisingen her i huset blir frukt og grønt. Vi har vel aldri noe særlig godterier - kanskje popcorn eller vafler eller noen kjeks til teen, ikke mer. Og en pose twist til jul og 17. mai.

Men etter de siste prisoppgangene merker jeg at også budsjettet peker oppover...

Gjest pærebrus875
Skrevet

Sunn mat er altfor dyr, så kan godt forstå at du sliter med å få ting til å gå rundt for en slik stor familie!

På flere butikker har jeg lagt merke til at Q-meieriene har billigere produkter enn Tine, og jeg syns lettmelk fra Q-meieri smaker mye bedre enn Tine også.

Kjøp inn ting som pasta, det er godt, kan varieres mye (sausen kan endres fra gang til gang) det er billig å kommer i store pakker. Kjøp gjerne slike ting på billigbutikker, de har veldig god og billig 1kg med pastaskruer på Lidl f eks.

Et glass melk til maten og resten vann kan jo også være et tips, så får de i seg melk, ev bare til frokost eller kvelds, samtidig som dere sparer på det.

Dette kan være tidkrevende, men jeg hadde kjørt rundt på nærmeste butikker og sett hva som er dyrt/billig hvor, satt opp en liste og sammenlignet priser. Om dere så sparer bare 5 kr pr dag på å kjøre litt lengre, så er det tross alt 5 kr hver dag..

Kanskje ha hyppigere måltider for barna i vekst? Heller enn at de stapper i seg mye til middag? Om de ikke gjør dette allerede? Små måltider ofte blir jo billigere enn å ete seg stappmett til få måltider.

Ang brød og slikt, hva med å lage selv? Mel, vann, egg osv koster ikke mye når man regner ut mengden brød man får utav det, flere kg mel koster jo knapt halve prisen på et brød... klart en brødmaskin om dere vil ha det koster litt, men dette sparer dere inn fort.

Lage mer mat ferdig, om dere ikke gjør det. F eks ferdig pizza til alle, kreves vel minst 2 pakker for å mette alle? Hva med en stor pizzabunn (kan kjøpes ferdig eller man kan kjevle ut selv) med alt man vil ha på, gjerne mye mer mat på denne enn på kjøpepizzaen, slik at færre stykker metter mer.

Mais er billig og godt på pizza, kjøp en kg med ost, blir billigere enn halv kg, ikke slike ferdigraspede pakker, men ost dere kan bruke ellers også. Tomatpure koster 5 kr boksen, tilsett litt krydder = saus. Så er det bare denne runden og se hva dere får billigst hvor, f eks vi handlet på rema heller enn meny en dag, herregud så mye billigere salat var der! Så jeg kjøpte en boks med sjampingjong, ferske i skiver, 20 kr. Tok meg 3 middager å ete opp alt, pga bare jeg som spiser, hadde litt ved siden av hver dag. og en slik boks tror jeg vil dekke en stor pizza, så klart om dere spiser sjampingjong da.

Da har dere mat som metter utrolig mye mer, til prisen av EN ferdigpizza.

Kjøtt er dyrt, noe som plager meg når denne jævla regjering sier de vil ha ned antall overvektige i landet, men å gjøre noe med det logiske det gidder de ikke! det billigste kjøttet/kjøttdeigen er dårligst helsemessig, mye salt og vann.

Sett opp et budsjett, gjerne på pc, over hvor mye penger dere på bruker på ALT en måned, kanskje dere ser andre ting dere kan la være å bruke så mye penger på og heller ta til mat? F eks om en av dere voksne røyker... Å få en oversikt over ting kan vise dere at "det kanskje ikke er så gale likevel" og at dere kan bruke litt mer penger på mat uten problem.

Skrevet

Helt enig med deg, liker heller ikke å ha for lite mat, så jeg lager helst for mye. Men her jeg bor, får jeg tak i super kjøttdeig til 49 kroner kiloet - jeg hamstrer - og da blir ikke spaghettisausen så dyr. Jeg bruker ca. 1 kg - vi har laget god saus bare med halvparten også, ca. 600 gram - og med en pose fryste grønnsaker oppi, blir det ca. 75 kroner. Vann til. Og en frukt til dessert.

Fiskekaker, fiskepinner eller seibiff med løk er også en rimelig rett - ca. 1 kg gulerøtter revet med litt sukker og 1 sitron, 20-30 kroner pakken for fiskekaker/seifilet fryst litt mer for fiskepinner, og poteter til - blir det også omtrent 75.

Så har du jo grøt, pannekaker, pølser, omeletter, fiskeboller i hvit saus etc. Når det er tilbud på kyllingfileter eller vinger, hamstrer jeg. Men er også veldig glad i 2-kilosposene på Rema - noen fileter derfra til wok blir mye mat med ris og stekte grønnsaker til. Eller jeg lager wok med kjøttdeig. Vi er veldig glade i grønnsaker, salater og frukt.

Når jeg har endel slike middager på menyen, kan jeg noen dager legge på litt ekstra og da blir det over 100 for middagen. Så når jeg sier middager til 50 - 75, er det gjennomsnittsprisen på en middag hos oss. Men jeg skal innrømme det er sjelden vi spiser f.eks. oksestek eller annet rent kjøtt. Vi drikker vann til, . Med masse isbiter og kanskje en skive sitron. De isbitene gjør underverker! Rene luksusen.

Men du har helt rett - det er ikke lett å lage middager til 50 kroner. Jeg har også to svære tenåringer som spiser som hester, ja, vi spiser godt, alle sammen.

Jeg må legge til at fruktfatet ikke står særlig i ro hos oss, det knaskes og spises mye frukt. Jeg er nøye på at barna som er i vekst skal få i seg næringsstoffene de trenger til det - men synes det er viktig at småspisingen her i huset blir frukt og grønt. Vi har vel aldri noe særlig godterier - kanskje popcorn eller vafler eller noen kjeks til teen, ikke mer. Og en pose twist til jul og 17. mai.

Men etter de siste prisoppgangene merker jeg at også budsjettet peker oppover...

Takk for svar, du er flink! Jeg skal prøve å se over forbruket, for det blir endel, og sikkert noe jeg kan endre på også :) Masse grønnsaker og frukt er sunt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...