Gå til innhold

Trenger råd, skal jeg si fra?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke min sak, men..
Skrevet

eg har veldig god kontakt med en jente på 11 år. Begge hennes foreldre har et usunt forhold til alkohol. Hun har ofte kommet til meg og klaget over farens drikking. Det er alltid hun som bringer opp temaet. Faren drikker ja, han setter øl på bordet og heller det i seg, eller kommer beruset hjem. Hun har sett han mer beruset en hun har gått av mange ganger. MEN det er moren som er problemet, hun drikker i skjul for andre, gjerne på formiddagen og er godt beruset uten at datteren oppdager det. Det er blitt så ille at spesialister er koblet inn og de velger å kalle dette et alkoholproblem, noe jeg er enig i.

Nå har det vært flere episoder i det siste, som gjør at hele lokalsamfunnet snakker om at hun er alkoholiker og at hun er en dårlig person. De har sagt det lenge, men det har skjedd episoder nå (tatt i promille kjøring, stinker alkohol på butikken ol) Datteren vet som sagt ikke noe om morens drikking. Men før eller siden vil hun jo høre rykter. Kansje tilogmed fortelle eller spørre meg.

Jeg har veldig lyst å fortelle henne sannheten nå. Fordi hun har så mye tilitt til meg og jeg er redd den blir brutt om hun senere konfronterer meg og finner ut at jeg alltid har visst, men ikke fortalt henne. Men samtidig ønsker jeg henne jo en fredfull barndom og å få slippe slike problemer. Jeg tenker det er bedre for henne å få høre det saklig av meg som hun har så mye tilitt til en å få høre det i skolegården, men kansje hun velger å ikke tro det kommer det fra medelever. Bør jeg fortelle henne om moren sin drikking (som alle andre har merket seg) eller bør jeg ikke?

Gjest barn av alkoholikere...
Skrevet

Jeg tenker at det vil være best for henne å høre det fra deg. Da har hun en hun kan vise sin tristhet til med det samme. Videre tenker jeg at du kanskje kan hjelpe henne med å komme i kontakt med et forum for barn av alkoholikere eller et eller annet hjelpeapparat. Ja, hvis hun ønsker det selvfølgelig. Hun trenger klart å ha deg eller en annen fornuftig person som sparringpartner i den situasjonen hun er i.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Om du ønsker henne en fredfull barndom og at hun skal slippe disse problemene bør du heller kontakte barnevernet eller finne ut hvem som er fastlegen til foreldrene hennes og kontakte denne.

Gjest Ikke min sak, men..
Skrevet

Om du ønsker henne en fredfull barndom og at hun skal slippe disse problemene bør du heller kontakte barnevernet eller finne ut hvem som er fastlegen til foreldrene hennes og kontakte denne.

Joda, du har helt rett i det. Jeg har tenkt mye på det. Nå ar de heldigvis blitt koblet inn av andre en meg, jeg vet de er innvolvert, men har sefølgelig ikke lest deres mapper og vet ikke hva de vet og ikke vet. Barnet vet ikke om at barneværnet er koblet inn engang, men det vet jeg 100% sikkert at de er.

Skrevet

Er dette seriøst innlegg? Jeg blir skeptisk når en person har så mange skrivefeil og så manglende innsikt i et barns tankegang. Hvorfor søker du hjelp her istedenfor offentlige innstanser? Det er umulig å svare deg her ut fra det du skriver. Du kan ødelegge det gode forholdet du beskriver, men jeg er ikke så sikker på at det er så godt. Kanskje du ønsker det selv? Ikke vet jeg, men begynn i hvert fall med å søke råd hos seriøse fagpersoner som barnevern, skole, helsesenter etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...