Gå til innhold

Avslutte vennskap

Anbefalte innlegg

Gjest silje sara
Skrevet

Lurer på en ting. Hvordan kan man avslutte vennskap? Jeg har en "venn" som jeg kjente for ti år siden, og har egentlig aldri gjort noe for å opprettholde vennskapet. Men han kontakter meg med gjevne mellorom og spør om når jeg kommer hjem og når vi kan treffes. Blir helt sliten av ham. Må nok si at de siste fem årene har jeg ungått ham mer og mer, og gitt ham unnvikende tilbakemeldigner, og tenkt at nå må han vel skjønne poenget. Men nei.

De siste to årene har han fått klar beskjed at når jeg drar hjem, vil jeg IKKE prioritere å treffe ham. Trodde det var klar nok beskjed, men nei. Har bolkkert han fra msn, og opprettet ny email. Vi har ingen felles venner. Men tror dere ikke han klarte å finne meg på facebook. Så, nå er det pån igjen.

Spørmålet mitt til dere. Hvordan gjøre det på mest delikat måte. Å avslutte vennskapet? Føler jeg har gitt han mange hinter men han tar dem ikke. Bare skriver til meg i facebook nå.

Kan jo for ordens skyld legge til at jeg var venn med ham i begynnelsen, men det ble for slitsomt i lengden. Først tenkte jeg han bare gikk gjennom en tung periode, men den gikk aldri over. Han klager alltid på noe, det er alltid så synd på ham, og han gav meg alltid dårlig samvittighet for at jeg ikke invisterte like mye inn i vennskapet som ham. Jeg orker ikke å omgå mennesker som konstant er negative til alt. Og nå har ti år gått. Han er slik fortsatt.

Gjest rart det der..
Skrevet

Har dessverre ingen råd til deg jeg, men jeg føler med deg. Jeg sliter med akuratt det samme. Har ei virkelig slitsom venninne som jeg ikke vil ha noe mer med, hun tapper meg for all energi jeg har. Har prøvd å bare ta mindre og mindre kontakt men det nytter ikke. Da skal hun ha forklaring på hvor jeg har vært i det siste- hun er den mest manipulerendes personen jeg kjenner. Alle mener det samme om henne men ingen vil bli med meg å "stå frem" og fortelle henne at hun må "jekke seg ned" et par hakk ellers mister hun alle venninnene sine.

Og iogmed ingen av de andre venninnene mine vil stå frem om dette så snur manipulatoren det over til at det er JEG som er den galne av oss...

Virker mulig som vi er 14tisser nå- men er faktisk nærmere 30 år-----

Skrevet

Ta siste avsnitt og kopier inn i en mail til han. Så kanskje han forstår hvorfor og skjerper seg litt? Det er hverken slemt eller ondsinnet det du skriver i det avsnittet, men det forklarer hvorfor du synes det er tungt å ha kontakt med han.

Gjest silje sara
Skrevet

Ta siste avsnitt og kopier inn i en mail til han. Så kanskje han forstår hvorfor og skjerper seg litt? Det er hverken slemt eller ondsinnet det du skriver i det avsnittet, men det forklarer hvorfor du synes det er tungt å ha kontakt med han.

ja, godt poeng, men da risikerer jeg jo at han sier han skal skjerpe seg... eller verre er.. at jeg må forklare meg, si hvorfor, når og hva han har sakt eller noe slikt.

Jeg er bare ikke klar for å redde vennskapet. For min del er det dødt.

Skrevet

ja, godt poeng, men da risikerer jeg jo at han sier han skal skjerpe seg... eller verre er.. at jeg må forklare meg, si hvorfor, når og hva han har sakt eller noe slikt.

Jeg er bare ikke klar for å redde vennskapet. For min del er det dødt.

Jo, men kanskje det kan hjelpe han litt videre. Svar på de spørsmålene han har, men sørg for å være helt klar på at du vil avslutte dette. Kanskje kan du sette en dato og gi han lov til å spørre deg om ting frem til da, men så avslutter du etter det. Kan kanskje virke grusomt teit, men det er jo en klar melding. Det kan være vondt for han, men kanskje gir det han et realt spark bak og det trenger man i blant. Hvertfall når man har kjørt seg inn i det sporet som han tydeligvis har. Helst hadde han nok trengt en som gadd stille opp for ham hvis han skal snu dette, men det krever mye av den som evt. skal stille opp. Mye energi og mye mot, for skal man hjelpe til med dette må man orke å være ærlig og det er ikke alltid så lett. Men ikke gå over til å være slem og ondsinnet. Bare ærlig.

Gjest silje sara
Skrevet

Jo, men kanskje det kan hjelpe han litt videre. Svar på de spørsmålene han har, men sørg for å være helt klar på at du vil avslutte dette. Kanskje kan du sette en dato og gi han lov til å spørre deg om ting frem til da, men så avslutter du etter det. Kan kanskje virke grusomt teit, men det er jo en klar melding. Det kan være vondt for han, men kanskje gir det han et realt spark bak og det trenger man i blant. Hvertfall når man har kjørt seg inn i det sporet som han tydeligvis har. Helst hadde han nok trengt en som gadd stille opp for ham hvis han skal snu dette, men det krever mye av den som evt. skal stille opp. Mye energi og mye mot, for skal man hjelpe til med dette må man orke å være ærlig og det er ikke alltid så lett. Men ikke gå over til å være slem og ondsinnet. Bare ærlig.

Takk for svar. Ja, høres fornuftig ut, men skrekkelig skummelt. Vanligvis er jeg ganske så tøff når det kommer til å være ærlig med venner, men dette vet jeg kan svi skikkelig for ham. Og selv om jeg ikke vil fortsette vennsakpet, vil jeg jo ikke såre ham.

Skrevet

Takk for svar. Ja, høres fornuftig ut, men skrekkelig skummelt. Vanligvis er jeg ganske så tøff når det kommer til å være ærlig med venner, men dette vet jeg kan svi skikkelig for ham. Og selv om jeg ikke vil fortsette vennsakpet, vil jeg jo ikke såre ham.

Du har sagt mye som kan såre veldig allerede. Tenker når du gir beskjed om at du ikke vil prioritere å treffe han, unngår han etc. Han her trenger en forklaring, han liker deg. Strengt tatt synes jeg du skal være ærlig med ham om hvorfor du ikke har så lyst å være venn med han, med du må gjerne bruke litt tid for å ikke såre han dypt og ta deg vel i sammen. Men hvorfor er du så veldig kategorisk på at du ikke vil ha noe vennskap? Kanskje er han en veldig grei fyr om han bare skjerper seg litt?

Jeg bare kjenner meg litt igjen i han for noen år tilbake. Alt var bare negativt og drit. Men det er vanskelig å se selv hvis ikke noen gidder å ta mot til seg og gi beskjed. Jeg fikk et realt spark bak av en som fremdeles er min venn og stilte opp for meg i en vanskelig tid. Og jeg er kjempe takknemlig overfor han at han hadde ork til å preike med meg. Og jeg ble etterhvert ganske flink til å ta meg sammen, snu tankegangen min litt og fokusere mer positivt. Veldig mye er takket være han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...