Gjest Esmeralda4 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 I det siste har jeg hatt smerter i det ene kneet i spessielle situasjoner - særlig dersom jeg må sitte på kne, "bøye" det til siden eller løfte foten høyt. Som oftest er det vondest litt bak på innersiden. Dessuten virker det som om det knirker litt når jeg beveger det sakte. Hva er mest sannsynlig diagnose og beste "behandling" for en 40 årig og litt overvektig kvinne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Er kroppsvekten i overkant blir belastningen på knærne ganske stor. En ting er at man lett blir sliten og øm i leddene, men det kan også bli slitasjeskader. Dette kan f. eks. være at brusken i leddet blir tynnere og noen ganger kan det bli løse bruskbiter i leddhulen. Det vanligste er dog mer eller mindre kronisk irritasjon av leddhinnen (synovia) som kan gi smerter eller ubehag. Skade av meniskene kan oså skje, men dette hender oftest etter mer akutte belastning-situasjoner. Hvordan skal man så finne ut av det ?? Hvis plagene ikke går over av seg selv, gå til legen din for en nærmere undersøkelse, evt. suplert med MR- rtg. Den minst belastende trenings- og mosjons formen vil være sykkel. Det er lite vektbelastende og kan være en gunstig aktivitet for et irritert ledd. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.