Gå til innhold

Vondt kne


Gjest Esmeralda4

Anbefalte innlegg

Gjest Esmeralda4

I det siste har jeg hatt smerter i det ene kneet i spessielle situasjoner - særlig dersom jeg må sitte på kne, "bøye" det til siden eller løfte foten høyt. Som oftest er det vondest litt bak på innersiden. Dessuten virker det som om det knirker litt når jeg beveger det sakte.

Hva er mest sannsynlig diagnose og beste "behandling" for en 40 årig og litt overvektig kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Er kroppsvekten i overkant blir belastningen på knærne ganske stor. En ting er at man lett blir sliten og øm i leddene, men det kan også bli slitasjeskader.

Dette kan f. eks. være at brusken i leddet blir tynnere og noen ganger kan det bli løse bruskbiter i leddhulen. Det vanligste er dog mer eller mindre kronisk irritasjon av leddhinnen (synovia) som kan gi smerter eller ubehag.

Skade av meniskene kan oså skje, men dette hender oftest etter mer akutte belastning-situasjoner.

Hvordan skal man så finne ut av det ?? Hvis plagene ikke går over av seg selv, gå til legen din for en nærmere undersøkelse, evt. suplert med MR- rtg.

Den minst belastende trenings- og mosjons formen vil være sykkel. Det er lite vektbelastende og kan være en gunstig aktivitet for et irritert ledd.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...