Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min søster har nå sluttet å drikke brus, og drikker heller mye vann som tørstedrikk. Hun har imidlertid liten begrensning på hvor mye vann hun kan drikke, og har lett i seg 6 liter på en dag.

Hun er 18 år, og har IKKE diabetes. Hun er normalt aktiv, og frisk. Hun drikker bare litt nå og da, slik at inntaket fordeles jevnt utover dagen.

Kan dette store vanninntaket ha negativ innvirkning på elektrolyttbalansen hennes ? Hvis ja, hvilke konsekvenser kan det gi ?

Finnes det en øvre grense for hvor mye vann / væske en kan drikke i løpet av et døgn ?

Jeg som er hennes søster har ingen tørstefølelse ( har et hypofyseadenom ). Hva skyldes det at noen har så stor tørstefølelse ?

Takknemlig for svar.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27516-for-mye-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er mulig å drikke så mye vann at man får elektrolyttforstyrrelser. Hvor mye det er vil nok variere med aktivitetsnivå, alder, nyrenes tilstand. Jeg kjenner dessverre ikke noen sikre grenser, men synes 6 liter om dagen hos en frisk tenåring høres ut til å være greit innenfor grensen som kroppen ordner opp med ved å regulere hvor mye man drikker og hvor mye urinen blir konsentrert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27516-for-mye-vann/#findComment-112105
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...