Gå til innhold

fortsatt vanlig å ta mannens etternavn ?

Anbefalte innlegg

Gjest aviaana
Skrevet

Er det fortsatt vanligst ved giftemål å ta mannens etternavn?

Gjest lygne
Skrevet

Ja jeg tror det er litt sånn "hipp som happ" nå. Kjenner et par som begge tok hverandres etternavn og beholdt sitt eget, og et annet ett der mannen tok dama sitt etternavn og ikke beholdt sine. Sistnevnte hadde veldig mange etternavn, så det var vel også av praktiske årsaker.

Skal du gifte deg?

Gjest aviaana
Skrevet

Ja jeg tror det er litt sånn "hipp som happ" nå. Kjenner et par som begge tok hverandres etternavn og beholdt sitt eget, og et annet ett der mannen tok dama sitt etternavn og ikke beholdt sine. Sistnevnte hadde veldig mange etternavn, så det var vel også av praktiske årsaker.

Skal du gifte deg?

Ikke med det første:) Jeg ser at en del gamle klassekamerater som er i midten av tjueårene har giftet seg og tatt mannens etternavn.

Skrevet

Har inntrykk av at stadig flere kvinner velger å beholde sitt eget etternavn. Jeg skiftet til mannens etternavn da vi giftet oss, men var lynsnar med å skifte tilbake igjen da vi skilte lag! Og om jeg skulle gifte meg igjen blir det ingen etternavnsendring flere ganger. :o)

Gjest aviaana
Skrevet

Har inntrykk av at stadig flere kvinner velger å beholde sitt eget etternavn. Jeg skiftet til mannens etternavn da vi giftet oss, men var lynsnar med å skifte tilbake igjen da vi skilte lag! Og om jeg skulle gifte meg igjen blir det ingen etternavnsendring flere ganger. :o)

Kanskje det er like greit å beholde sitt eget navn? Med tanke på skilsmissestatistikken så kan det jo være greit å ikke tukle for mye med navn og gjøre folk forvirra ;)

Skrevet

Vet ikke, men jeg følte meg nesten hyklersk som gjorde det, og i tillegg droppet fullstendig mitt eget gamle etternavn. Det var ganske mange som reagerte på det, jeg tror flere enn de som ville reagert hvis jeg bare beholdt mitt eget og ikke tok mannens.

Skrevet

Kanskje det er like greit å beholde sitt eget navn? Med tanke på skilsmissestatistikken så kan det jo være greit å ikke tukle for mye med navn og gjøre folk forvirra ;)

Nettopp! Jeg skapte nok en del forvirring da jeg skiftet både navn og adresse samtidig... :o)

Skrevet

Det er nesten 25 år siden jeg gifta meg og da var det allerede vanlig å beholde navnet sitt her i Oslo.

Skrevet

Jeg kjenner litt både og, men flest som slenger mannens navn på sitt eget. Jeg er litt usikker på hva jeg vil gjøre. Jeg har to ganske uvanlige etternavn, mens han heter Hansen. Samtidig...om jeg beholder mitt etternavn...hva med de kommende kidsa sine etternavn?

Gjest Teatrika
Skrevet

Jeg kjenner litt både og, men flest som slenger mannens navn på sitt eget. Jeg er litt usikker på hva jeg vil gjøre. Jeg har to ganske uvanlige etternavn, mens han heter Hansen. Samtidig...om jeg beholder mitt etternavn...hva med de kommende kidsa sine etternavn?

Du mener ikke for alvor at du vil bytte ut ditt uvanlige etternavn med Hansen?? Hvorfor kan ikka han ta ditt navn i tilfelle, om du er bekymret for hva fremtidige barn skal hete?

Og om du heter Lena Wikstrøm Engdal, er det da ikke noe i veien for at barna deres blir hetende XXX Engdal Hansen, eller XXX Hansen Engdal?

Skrevet

Du mener ikke for alvor at du vil bytte ut ditt uvanlige etternavn med Hansen?? Hvorfor kan ikka han ta ditt navn i tilfelle, om du er bekymret for hva fremtidige barn skal hete?

Og om du heter Lena Wikstrøm Engdal, er det da ikke noe i veien for at barna deres blir hetende XXX Engdal Hansen, eller XXX Hansen Engdal?

Jeg har egentlig lyst til å beholde begge etternavnene mine. Begge er ganske sterke, både historisk og sjelden-messig. Men blir kanskje litt rart å gi sine barn tre etternavn? I hate to choose.

Skrevet

Hadde gubben her het Hansen hadde jeg nok slått ganske hardt i bordet at ungene skulle fått mitt etternavn, og at han gjerne også kunne tatt det.

Ikke noe poeng i å hete Hansen om man ikke MÅ vel? ;) (Nei, den var stygg, men jeg ville ikke valgt å ta navnet Hansen hverken i stedet for eller i tillegg til mitt eget navn.)

Skrevet

Hadde gubben her het Hansen hadde jeg nok slått ganske hardt i bordet at ungene skulle fått mitt etternavn, og at han gjerne også kunne tatt det.

Ikke noe poeng i å hete Hansen om man ikke MÅ vel? ;) (Nei, den var stygg, men jeg ville ikke valgt å ta navnet Hansen hverken i stedet for eller i tillegg til mitt eget navn.)

Jeg har faktisk foreslått at vi begge tar hans mors etternavn. Hun er død, og han kommer ikke overens med faren sin. Morens etternavn er veldig mye mer sjeldent enn begge mine. Og det er pent. Men vi får se.

fei1365380229
Skrevet

Vi har tatt hverandres etternavn, med bindestrek i mellom. Det er rimelig mange som har lyst å drite i det første etternavnet da, siden det blir langt å skrive.

Jeg syns det er greit å hete det samme som mine barn.

Gjest aviaana
Skrevet

Jeg har egentlig lyst til å beholde begge etternavnene mine. Begge er ganske sterke, både historisk og sjelden-messig. Men blir kanskje litt rart å gi sine barn tre etternavn? I hate to choose.

Kan du ikke ta bindestrek mellom de tre etternavnene da?;)

Eller så kan du gi barna forskjellige etternavn. ett av barna får dine etternavn, det andre barnet får en blanding etc. her blir det mange navnekombinasjoner gitt;)

Gjest Elextra
Skrevet

Har inntrykk av at alle løsninger er vanlig.

Blant mine venner har mange giftet seg ganske sent, og de fleste jenter beholder etternavnet sitt. Føles jo litt rart å være voksen og ha et nettverk og en karriere, for så plutselg å skulle bli "Fru [mannens etternavn]". For meg var det utenkelig, men i ettertid ser jeg jo fordeler ved at hele familien har felles etternavn.

jubalong70
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er ganske mange som velger å få samme etternavn (enten mannens eller kvinnens) og det er mange som velger å ikke få samme navn.

Gjest aviaana
Skrevet

Har inntrykk av at alle løsninger er vanlig.

Blant mine venner har mange giftet seg ganske sent, og de fleste jenter beholder etternavnet sitt. Føles jo litt rart å være voksen og ha et nettverk og en karriere, for så plutselg å skulle bli "Fru [mannens etternavn]". For meg var det utenkelig, men i ettertid ser jeg jo fordeler ved at hele familien har felles etternavn.

Men jeg tror nok at det stilles større krav til postmenn i dag enn tidligere. før kunne man gå ut fra at siden mannen i huset het Johansen, så het resten av familien det også.

Nå kan kona hete Berg johansen. barna kan hete Johansen Berg, Berg-johansen, eller bare Berg. Så det krever litt konsentrasjon av postbudet.

Gjest Elextra
Skrevet

Men jeg tror nok at det stilles større krav til postmenn i dag enn tidligere. før kunne man gå ut fra at siden mannen i huset het Johansen, så het resten av familien det også.

Nå kan kona hete Berg johansen. barna kan hete Johansen Berg, Berg-johansen, eller bare Berg. Så det krever litt konsentrasjon av postbudet.

Postbudet ser vel mest på adressen.

Uansett ville jeg ikke latt postbudets arbeidsdag avgjøre mitt navnevalg :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...