Gjest Trine Skrevet 18. mai 2001 Del Skrevet 18. mai 2001 Hei! Vår sønn har i de 3 siste ukene vært plaget med mye utslett på kroppen, hovedsaklig på beina, rygg og mage. Han har ingen antydning til utslett på armer eller i ansiktet. Utslettet begynner med røde irriterete nupper som blir til flammede røde merker som igjen blir tørre og rue områder. Utslettet klør ikke, men det er lite behagelig å se og ta på. Vi har vært til vår lege og fått anbefaling om å vaske alt tøyet i sensitivt vaskemiddel. Vi fikk beskjed om at vi kunne forvente forbedringer innen 14 dager om det var vaskemiddlet han reagerte på. Jeg personlig tror at han reagerer på noe han spiser. Dette begynte like etter påske og jeg har prøvd å huske om han har begynt å spise noe nytt rundt denne tiden. Det jeg kom frem til var at han har spist mye ketshup (Heinz), eplenektar (Meieriets ferske uten sukker) og flurtabiletter. Ellers så kan det nevens at ha bader morgen og kveld. Vi fikk anbefaling om å bruke olje (Natusan) i vannet. Vi har tidliger brukt Natusan Bad. Kan det være noe av dette han reagerer på? Nedenfor har jeg prøvd å skissere hva han spiser og drikker på hverdager: Frokost: hjemmebakt brød med f.eks prim, smøreost, hvitost og eplenektar eller melk Lunsj:hjemmebakt brød med f.eks prim, smøreost, hvitost og melk (2,5 dl) Mellommåltid: Yougurt med frukt samt div frukt Middag: diverse og ketshup (som har dypper maten oppi) - ofte, men ikke hverdag Kvelds: frukt som pære, banan, eple og melk (2,5) med fluortabelet Ingen av foreldrene har noen form for allergi. Håper dere kan komme med noen nyttige tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27525-r%C3%B8de-nupper-og-t%C3%B8rre-flekker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Kjære Trine Et slikt utslett som det du beskriver kan være reaksjon både på klær/vaskemidler eller noe i maten. Det er sannsynligvis ikke en allergi, men en overfølsomhetsreaksjon. Jeg ville gjettet på ketsjup som en mulig "synder", men store mengder saft/juice/brus kan også ha betydning. Ellers virker det som han spiser både sunt og variert og uten matvarer som det er lett å reagere på. Har han fått noe nytt i klesveien med sterke farger kan det også ha betydning, eller nytt sengetøy? Uansett er dette noe som sannsynligvis vil gå over og ikke behøver å komme tilbake. Smør med fuktighetskrem uten parfyme morgen og kveld. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27525-r%C3%B8de-nupper-og-t%C3%B8rre-flekker/#findComment-112333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.