Gå til innhold

17. mai nærmer seg med stormskritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

17. mai nærmer seg fort for f... Jeg for min del, kunne skippa hele feiringa med mas og fjas.

Jeg gruer meg.

Dagen vil starte med kaos om morgenen, en koselig frokost og påkledning (klok av skade = finstasen spares til etter frokost...)

Deretter må vi på skolen for tale osv...

Hvorfor gruer jeg meg? Fordi mannen er på jobb, jeg er alene med 3 unger - og MÅ til byen (Trondheim) pga av barnetoget. Størstemann går i 1. klasse, og skal gå i tog i sentrum. Jeg har litt panikk for å ikke finne ungen når toget løser seg opp. Med en vilter 1-åring som må tjores fast i vogna (vogn er et nødvendig hat å drasse på på i store folkemengder..), og en 4-åring som er mildt sagt krevende og egenrådig, med _utpreget selektiv hørsel - så tegner dagen allerede til å bli en positiv opplevelse for oss - og ikke minst alle som er rundt oss denne dagen. *s*

Etterhvert kommer vi oss sikkert hjem, da - og da blir det fest. Kake, is og snop til ungene. Så raser vi avgårde til skolen for å være med på kaotiske aktiviteter - men det er jo gøy!

Det som jeg gruer for, er morgenen og byturen.

Dette vil sikkert toppe seg med et øsende regnvær fra morgen til kveld. *blæh*

Få meg i positivt humør, jeg har jo fortsatt noen dager å gjøre på her..! Kanskje jeg til og med kan begynne å glede meg?

Noen som har det likt som meg, eller er jeg på vidda?

Gjest hurrahurra
Skrevet

La minsten bli igjen hos noen som skal ha en roligere feiring. En 1 åring har allikevel ikke noen glede av alt kaoset i sentrum. Ta med 4 åringen og gå i toget sammen med 1.klassingen. Frokosten er på hjemmebane, så det går sikkert greit selvom det kan bli litt kaotisk. Og jeg er helt enig med deg - påkledningen venter til etter måltidet.

Skrevet

Du får litt å holde styr på ja! Kanskje du bør sette på merkelapper med ditt tlf nr denne dagen, på barna dine. So regel går det mye bedre enn man tror. Klassen skal gjøre en avtale om overlevering av barna slik at ingen forsvinner. Order sæ nok :)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg kommer til å ta 3-åringen i vogn, selv om det er upraktisk som faen i folkemengden. Jeg må også til sentrum (Oslo) siden Storebror skal gå i toget. Men med en unge i vogn, veit man i det minste hvor man har vedkommende... ;)

Alliér deg med noen gode venner eller besteforeldre, så dere kan holde litt sammen for dagen, det hjelper å være mer enn en voksen... Tror jeg overtaler fatter til å joine oss i byen, det gjorde jeg i fjor.

Gjest som deg
Skrevet

Jeg gruer meg også. 17. mai = stress og mas.

Jeg gleder meg til å kunne ta av finstasen og være hjemme i min egen stue. Det er meg. Barna gleder seg til tog, mens jeg vil helst ha en vanlig dag.

kaffepiken
Skrevet

Jeg har også pleid å grue meg. Ungene vil helst slippe togene, og det er folk og kaos over alt. De siste par årene har vi droppet tog og mas, i stedet har vi pyntet oss akkurat passe og dratt på tivoli. Veldig artig, og det er garantert nok folk igjen i 17.maitogene til at det blir ordentlig 17. mai likevel. Ungene har sagt klart ifra allerede i år også, at de ikke vil gå i tog.

Skrevet

La minsten bli igjen hos noen som skal ha en roligere feiring. En 1 åring har allikevel ikke noen glede av alt kaoset i sentrum. Ta med 4 åringen og gå i toget sammen med 1.klassingen. Frokosten er på hjemmebane, så det går sikkert greit selvom det kan bli litt kaotisk. Og jeg er helt enig med deg - påkledningen venter til etter måltidet.

"En 1 åring har allikevel ikke noen glede av alt kaoset i sentrum"

Da kjenner du ikke villspiken til Lotte.... Jeg er temmelig sikker på at hun vil elske det! :o)

jubalong70
Skrevet

Jeg kan absolutt forstå at du gruer deg. Hva om du snakker med de to eldste på forhånd om de forventningene du har.

Forklar 1. klassingen akkurat hva han skal gjøre for at du skal finne ham igjen.

Fortell 4-åringen at det ikke er aktuelt å ikke leie deg eller holde i vogna absolutt hele tiden mens dere er i byen.

Sørg for å ha med nok distraksjoner til 1-åringen og pass på at ingen av dere blir sultne (får lavt blodsukker) mens dere er i byen. Det betyr at du prøver å begrense inntaket av sukker, men gir dem noe å spise og drikke på som varer litt. (Grove kavringer, grovt knekkebrød, epler, gulerøtter osv.)

Så er det bare å puste godt - spise en god og næringsrik frokost og overleve noen timer.

Det går så bra så skal du se!

fei1365380229
Skrevet

Jeg har også pleid å grue meg. Ungene vil helst slippe togene, og det er folk og kaos over alt. De siste par årene har vi droppet tog og mas, i stedet har vi pyntet oss akkurat passe og dratt på tivoli. Veldig artig, og det er garantert nok folk igjen i 17.maitogene til at det blir ordentlig 17. mai likevel. Ungene har sagt klart ifra allerede i år også, at de ikke vil gå i tog.

Men, 17.mai er ingen fridag for ungene. Det er faktisk en skoledag.

Skrevet

I år er 17. mai på himmelspretten så det kan vel diskuteres akkurat i år... Poden min sa i morrest bestemt at han ikke vil gå i toget. Helt greit for meg.

fei1365380229
Skrevet

I år er 17. mai på himmelspretten så det kan vel diskuteres akkurat i år... Poden min sa i morrest bestemt at han ikke vil gå i toget. Helt greit for meg.

Er det det? Jeg har to som skal gå i korps så vi har ikke noe valg. Nå er det nok ikke så ille her som i Trondheim heller, men det er såpass at vi står i bilkø over 1 time ned til byen (tar vanligvis 5 minutter). Jeg syns det er noe skikkelig pes jeg også for å være helt ærlig, men det er nå heldigvis bare en gang i året :).

Skrevet

Er det det? Jeg har to som skal gå i korps så vi har ikke noe valg. Nå er det nok ikke så ille her som i Trondheim heller, men det er såpass at vi står i bilkø over 1 time ned til byen (tar vanligvis 5 minutter). Jeg syns det er noe skikkelig pes jeg også for å være helt ærlig, men det er nå heldigvis bare en gang i året :).

Ja, 17. mai er neste torsdag - på himmelspretten. :o)

Dessuten synes jeg på sett og vis det blir litt feil å si at 17. mai er "skoledag" for ungene, all den tid de fleste av oss voksne har fri den dagen.

fei1365380229
Skrevet

Ja, 17. mai er neste torsdag - på himmelspretten. :o)

Dessuten synes jeg på sett og vis det blir litt feil å si at 17. mai er "skoledag" for ungene, all den tid de fleste av oss voksne har fri den dagen.

Lærerne har ikke fri :). Vi kunne jo selvfølgelig ha avviklet hele 17.mai. Så kunne vi jobbet alle sammen og ungene kunne hatt norsk i stedet.

kaffepiken
Skrevet

På skolen der mine barn går (osloskole), er det valgfritt om de vil gå i tog eller ikke. Mine har valgt å la være. Hvis jeg får pålegg fra skolen om å sende dem i toget, gjør jeg selvsagt det, men så langt har heldigvis ikke 17.mai-toget vært regnet som obligatorisk undervisning. :o)

Skrevet

Lærerne har ikke fri :). Vi kunne jo selvfølgelig ha avviklet hele 17.mai. Så kunne vi jobbet alle sammen og ungene kunne hatt norsk i stedet.

Jeg sa ikke _alle_, men de fleste. :o)

fei1365380229
Skrevet

På skolen der mine barn går (osloskole), er det valgfritt om de vil gå i tog eller ikke. Mine har valgt å la være. Hvis jeg får pålegg fra skolen om å sende dem i toget, gjør jeg selvsagt det, men så langt har heldigvis ikke 17.mai-toget vært regnet som obligatorisk undervisning. :o)

Kanskje litt annerledes i Oslo, hvor det sikkert er alt for mange unger og de er sjeleglad hvis noen dropper 17.mai. Her er det egentlig en skoledag, men klart at når det egentlig er på en rød dag så kan de ikke kreve at folk kommer. De gjør vel egentlig ikke det her heller, men det hadde vært trist hvis det hadde blitt slutt på hele feiringen av 17.mai da.

Skrevet

Kanskje litt annerledes i Oslo, hvor det sikkert er alt for mange unger og de er sjeleglad hvis noen dropper 17.mai. Her er det egentlig en skoledag, men klart at når det egentlig er på en rød dag så kan de ikke kreve at folk kommer. De gjør vel egentlig ikke det her heller, men det hadde vært trist hvis det hadde blitt slutt på hele feiringen av 17.mai da.

Jeg er helt enig med deg! Men vi bor i Trondheim og det er heller ikke her noen fare for at ingen skal komme og gå i toget. :o)

kaffepiken
Skrevet

Ingen fare for at det skal bli for få i 17.mai togene her i Oslo! ;o) Det er forferdelig kaotisk der nede når togene går. De som vil slippe bør få lov til det syns jeg, ellers blir det vel enda mer kaotisk, tenk deg 17.mai-tog fulle av motvillige unger som prøver å lure seg unna - hjelp! Togene ville også blitt altfor lange hvis alle skulle gått. Da hadde antagelig ikke alle skolene kunne stilt med tog hvert år. Nei, jeg syns det er helt greit som det er nå. De som ønsker å gå i tog, går - og det er nok unger til at det blir timevis med togmarsjering. :o)

Men jeg forstår at det bør være obligatorisk på mindre plasser. Der jeg vokste opp måtte alle skolebarna gå i tog. Ellers ble det ikke noe tog..

Skrevet

"En 1 åring har allikevel ikke noen glede av alt kaoset i sentrum"

Da kjenner du ikke villspiken til Lotte.... Jeg er temmelig sikker på at hun vil elske det! :o)

*nikker*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1178527644' post='3606563]

*nikker*

*Hehe*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...