Gjest (Anonymous) Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Hva er årsaken til at noen virus smitter mye lettere enn andre? Hvorfor smitter f.eks hepatitt B lettere enn hiv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27649-virus-og-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Dette var et vanskelig og svært komplisert spørsmål, som jeg ikke har fullt og greit svar på. Det er en rekke faktorer som spiller inn, både på virus og på mottager siden. Det er f. eks. veldig viktig hvor virus skilles ut fra en leverandørorganisme, og hvor lett det kommer i kontakt med en ny mottagerorganisme. Virus som smitter via luftveiene, med hoste, nysing, etc, eller via avføringen smitter lettere enn virus som finnes i blodet. På den andre siden er det helt avgjørende om mottagerorganismen har de riktige molekyler, sk. reseptorer, på sine celler, på hvilke celler, og hvor mange av dem. Enkelte virus er i stand til å infisere mange forskjellige celler, mens andre angriper noen få. HIV f. eks. angriper stortsett bare såkalte T-lymfocytter og makrofager, plus noen få andre celler. Det er også viktig hvor mabnge viruspartikler som finnes i smitteleverandørorganismen. Evnen til å overleve (for virus) utenfor organismen er også viktig. Noen overlever lenge, mens andre dør relativt fort. Virusets evne til å overleve stoffer ( F. eks på huden, i tarmen, i mavesekken og alle steder i organismen)., som hemmer eller dreper virus er også viktig.Dette blir bare noen tanker om et spørsmål som det er skrevet store kapitler om i mikrobiologibøker. Jeg vet ikke om du blir klokere av det, hvis ikke og du er fortsatt interessert kan jeg anbefale å lese om det i en dertil egnet lærebok. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27649-virus-og-smitte/#findComment-112751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.