Gå til innhold

Ang. Xanor (alprazolam)

Anbefalte innlegg

Reidar Rose
Skrevet

Sett noen innlegg her på forumet om Xanor og tips til de som går på dette medikamentet.

Her er det mye feil ute å går:

Skal ikke brukes etter 8 mnd. - stemmer ikke. Alprazolam er det eneste benzodiazenin som ikke har intoleranse - det er er atypisk benzodiazepin som har bla. like god virkning i evn. åresvis uten doseøkning. Alprazolam virker mot Panikkangst, GAD, angst i ulike former. Dessuten er det som eneste benzodiazepin som har en anti-deppressiv effekt.

Men i den Felleskatalogen er dette middelet KUN brukt mot panikkangst, hvis annen behandling ikke har ført frem.,

I utlandet er det en annen oppfattning av alprazolam.

Av div. leger/psykriater sier de at dette medikamentet sannsynligvis blir A-resept - evn. avregistrert. Pga. misbruk.

Hvor er logikken?

Et middel som hjelper millioner (bla. i USA), skal innskjerpes i Norge fordi noen promille misbruker middelet?

Som Flunitrazepam (Rohypnol). Media ødla for mange pasienter som trengte dette.

Gjest antialko
Skrevet

Helt enig med deg. Her i landet lar de folk heller lide --og virkelig lide, på grunn av noen moralske prinsipper--- at de medikamenter som har noen promille missbrukerpotensiale må taes vekk. Se hva som skjer med somadril nå, og alkoholen som virkelig er et problem bare flyter. Jeg sliter så med angst og depresjon, at jeg gjerne skulle brukt xanor, men jeg tør ikke hvis det skulle bli slik at de blir avregistrert på grunn at noen missbruker det. En psykiater jeg var i kontakt med sa også at de ikke hadde den inntolleransen som andre b-preparater. Jeg blir bare sykere av AD.

Gjest antialko
Skrevet

Hvor mye bruker du ?? og hvor lenge har du brukt dem. Har de hjulpet både på angst og depresjon??

Gjest antialko
Skrevet

med benzo preparater vet man iallfall hva man går til. Ad, og speisellt ssri, kan gi svært ubehagelige overaskelser underveis, og under spesielt under seponering. Nytt nå for meg i tillegg til mye annet er hypofyse svulster.

Gjest Happiness
Skrevet

Jeg har brukt xanor i flere omganger. Mot GAD. Har fungert veldig bra. Når jeg hadde brukt den i litt over 8 mnd begynte virkningen å bli dårligere på meg. Når jeg nærmet meg 10 mnd følte jeg at jeg måtte trappe ned. Har prøvd dette 4 eller 5 ganger som kur, og det var likedan hver gang. (4 til 5 mg).

Det er ikke like lett for alle å slutte på denne medisinen. Etter 8 mnd har det gått greit for meg. Den siste gangen var det betydelig vanskeligere og jeg bestemte meg for en lengre pause enn de tidligere månedene. Min psykiater var veldig bestemt på å overholde 8 mndsgrensen, og han var en mann som fulgte sine erfaringer vel så mye som boken. Han satte meg på denne medisinen selv om jeg ikke har panikkangst, men GAD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...