Gå til innhold

Farlig å leve i sin egen verden?

Anbefalte innlegg

Gjest hallerina-
Skrevet

Kan en bli "skrudd" eller lettere syk om en isolerer seg? Jeg går omtrent ikke ut av leiligheten min lengre, og ringer det på døren later jeg ofte at jeg ikke er hjemme. Har vært slik i noen måneder nå. Takler bare ikke å være sosial lengre. Tar nesten aldri telefonen lengre. Svarer bare dem jeg vet vil bli bekymret om de ikke får svar.

Gjest D*lilith
Skrevet

Hadde jeg ikke hatt unger hadde jeg valgt å leve i "min egen verden",denne verden er jo helt forskrudd.....

Tror ikke det er farlig,det er et valg.

Skrevet

Ja, jeg tror man kan bli syk av å isolere seg. Verden din blir innskrenket, flere og flere ting blir "farlige", tilslutt er du ikke frivillig i ditt eget hjem, men en fange.

Og når du blir så dårlig at du ikke tør kommer deg ut, hva gjør du om du knekker en fot? Eller får tannverk? Eller det blir brann? Helt forholdsvis enkle ting som gjør at du MÅ ut, hva gjør du da?

Gjest hallerina-
Skrevet

Ja, jeg tror man kan bli syk av å isolere seg. Verden din blir innskrenket, flere og flere ting blir "farlige", tilslutt er du ikke frivillig i ditt eget hjem, men en fange.

Og når du blir så dårlig at du ikke tør kommer deg ut, hva gjør du om du knekker en fot? Eller får tannverk? Eller det blir brann? Helt forholdsvis enkle ting som gjør at du MÅ ut, hva gjør du da?

Det er ikke det at jeg har angst for å gå ut. Jeg orker bare ikke å forholde meg til folk. Synes det er veldig slitsomt...Men jeg kan sitte 5-6 timer for dag å surfe på nettet, glo i taket to timer i strekk, drikke meg full før jeg går til sengs eller rulle rundt på kjøkkengulvet. Glad ingen ser meg :-)

Skrevet

Det er ikke det at jeg har angst for å gå ut. Jeg orker bare ikke å forholde meg til folk. Synes det er veldig slitsomt...Men jeg kan sitte 5-6 timer for dag å surfe på nettet, glo i taket to timer i strekk, drikke meg full før jeg går til sengs eller rulle rundt på kjøkkengulvet. Glad ingen ser meg :-)

Tenker ikke på akkurat nå, selvom det ikke høres ut som en ok måte å bruke dagene sine på.

Tenker på hva som skjer på sikt

Gjest xbellax
Skrevet

Du blir ikke "lettere" syk av det. Du BLIR syk av det.

Gjest kaffedama
Skrevet

Jeg tror det er lurt å komme seg ut, om enn bare for en kort stund hver dag og prate med noen, man blir rar av å ikke prate med folk. Tror jeg...

I perioder trenger man mye tid alene, det gjorde jeg i høst. Mye tid, og isolerte meg mye, men det var fordi jeg var så sliten og minner strømmet på. Men når jeg hadde litt overskudd, da traff jeg folk. Og så ble jeg holdt i tømmer av psykologen min, og så ringte jeg til mennesker. Det jeg gjorde når jeg hadde overskudd var å treffe folk, det tror jeg har hjulpet meg til sakte, sakte komme "tilbake" til den normale verden igjen. Så ja, jeg tror det er veldig viktig å ikke isolere seg!

Gjest hallerina
Skrevet

Jeg tror det er lurt å komme seg ut, om enn bare for en kort stund hver dag og prate med noen, man blir rar av å ikke prate med folk. Tror jeg...

I perioder trenger man mye tid alene, det gjorde jeg i høst. Mye tid, og isolerte meg mye, men det var fordi jeg var så sliten og minner strømmet på. Men når jeg hadde litt overskudd, da traff jeg folk. Og så ble jeg holdt i tømmer av psykologen min, og så ringte jeg til mennesker. Det jeg gjorde når jeg hadde overskudd var å treffe folk, det tror jeg har hjulpet meg til sakte, sakte komme "tilbake" til den normale verden igjen. Så ja, jeg tror det er veldig viktig å ikke isolere seg!

Har faktisk prøvd å skjerpe meg. Var med en venninne ut enkveld for et par uker siden. Før var jeg den partyløva, men samme hvor myejeg prøvde endte cet med at jeg ble sittendes som en surpotte i et hjørne på uteplassen. Jeg følte meg klin edru til tross for et kraftig inntak av alkohol.

Gjest kaffedama
Skrevet

Har faktisk prøvd å skjerpe meg. Var med en venninne ut enkveld for et par uker siden. Før var jeg den partyløva, men samme hvor myejeg prøvde endte cet med at jeg ble sittendes som en surpotte i et hjørne på uteplassen. Jeg følte meg klin edru til tross for et kraftig inntak av alkohol.

Må du gå ut på byen?

Du kan ta en kaffe på cafe, du kan sitte ute blant folk alene, lese en avis. Du kan snakke med noen. Hvis du holder på hjemme med egne tanker og gjør mer og mer sprø ting, ja da trenger du noen rundt deg for å holde deg her. På denne verden. Går du i terapi? Får du hjelp?

Men å være ute, bare det å prate med noen, er viktig. Å være partyløve, det er ikke veldig sosialt heller det, det er party party og ikke særlig nære ting.... Hvordan partyløve har du vært? Har du brukt stoffer feks?

Uansett. Prate med noen, sånn at dine tanker ikke hever deg inn i en annen himmel. Et par uker siden er veldig lenge! Er det så lenge siden du snakket med noen?

Gjest kaffedama
Skrevet

Nå vet jeg ingenting om deg, så jeg dro den forrige litt langt, jeg så bare at du sa du rullet rundt på kjøkkengulvet osv. Men kanskje jeg bomma litt på svaret mitt.

Hvorfor gjør du det?

Nå har jeg tatt en immovane, kan heller prøve å svare deg bedre imorgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...