Gå til innhold

Noe jeg lurer på..


Gjest crispo

Anbefalte innlegg

Gjest crispo

Hvis man fra en annen person blir overøst med fysiske tilnærmelser og berøringer som en selv ikke ønsker, og føler seg ukomfortabel med, er dette overgrep da? Selv om det ikke er seksuelt?

Er det bare et overgrep dersom handlingene er seksuelle? Eller er det et slags overgrep dersom en føler at en person kommer en alt for nært både fysisk og psykisk mot ens vilje? Særlig når personen vet at denne jenta har hatt det tøft psykisk i det siste, er sårbar og har problemer med å sette grenser.

Hva skal man gjøre i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kaffedama

Overgrep er et ord som ikke nødvendigvis betyr seksuelle overgrep. Det finnes mange typer overgrep, overtramp osv.

Det er f.eks et overgrep når en mor slår sitt barn. Det er et overgrep dersom man mobbes. Det er et overgrep dersom en far tvinger sønnen sin til å gå på juss mot hans vilje. Det er mange typer overgrep.

Men det du beskriver ville jeg ikke kalt seksuelt overgrep. Det er mange typer grenseoverskridelser, men du skriver så uklart at jeg ikke får til å uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter. Overgrep kan ramme begge kjønn i alle aldre. Dette er situasjoner og opplevelser som skaper frykt, sorg, sinne og frustrasjon.

Enhver berøring og nærhet fysisk og psykisk er ikke et overgrep. Men dersom du opplever nærhet og berøringer som du ikke ønsker bør du klare å gi beskjed om dette til den det gjelder. Stopper det ikke da må fu gå mer drastisk til verks. Det hele kommer egentlig an på alvorlighets graden av dette. Føler du selv at dette er et overgrep må du gjøre noe med det. Det viktigste er vel at vi mennesker selv greier å gi beskjen om "nå trår du meg litt for nærme". For flørten og nærhetssøkingen må vi få lov å beholde i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest silviani

Si ifra til den personen som gjør dette mot deg. Fortell hvor grensene dine går. Eventuelt bør du holde deg unna personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...