Gå til innhold

NHD, kan du lese dette

Anbefalte innlegg

Gjest takker for svar

Jeg har en alvorlig grad av sosial angst, av den sorten at jeg gruer meg til å gå ut og hente posten. Til tross for det, er jeg i full jobb og ønsker å være det forsatt. Men angsten min er så stor at jeg er redd jeg kommer til å måtte slutte i jobben.

Jeg er nokså ung ( 21 år ) har gått til behandlig et par år, og har klart og bli avhengig av beroligende medisiner ( men nå har legen min sagt stopp..)

Jeg har ikke prøvd andre medisiner, og ønsker ikke det heller. Men jeg vet snart ikke mine arme råd om hvordan jeg skal klare å fungere stort mye lenger. Angsten er så stor at den dominerer hele livet mitt. Jeg vet at veien til å bli bedre, er å øve og tilnærme seg situasjoner som skaper angst. Men i mitt tilfelle får jeg angst av alt som har med folk å gjøre . Har du som en fagperson et eller to råd og komme med ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277127-nhd-kan-du-lese-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke mye å tape

Hvis ikke NHD svarer deg:

Det er nok en viss sannsynlighet for at det vil komme et forslag om å starte med et SSRI, eller muligens et annet antidepressiva. Cipralex, seroxat eller muligens aurorix. SSRI i bånn, beroligende sporadisk. I ditt tilfelle kanskje bare AD for en periode.

Du kan muligens prøve atarax eller buspar i tillegg til SSRI. Medisiner som ikke er avhengighetsskapende. Men tror ingen av dem alene vil være nok for deg.

Når det er så ille ville jeg prøvd et antidepressiva.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg forstår ikke helt hvorfor du kan bruke medisiner du blir avhengig av, men ikke medisiner som vireker uten å gi avhengighet.

2. Du må passe på at du får kognitiv terapi spesifikt mot sosial fobi. Vanlig "prateomdetsomfallerdeginnogendelombarndommen"-terapi virker ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...