Gå til innhold

Finne alternativ til DPS eller forsøke holde ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Jeg ringte DPS idag, og spurte om når jeg kan forvente å få time, og de sa at jeg ikke kunne regne med å få komme inn før tidligst fristen (12/8), fordi det var så få behandlere der. De sa at hvis jeg kunne finne noe annet, var dette bra..

Jeg har også snakket med kommunen, og også hos psykiatrisk sykepleier er ventetiden lang..

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Noe i meg sier jeg må holde ut de siste to - tre mndr, har jo allerede holdt ut flere mndr. Heller prøve å gjøre det beste utav alt. Men jeg er oppbrukt på ideer om hva dette skulle være. Samtidig har min positive innstilling minket. Jeg prøver og prøver å forholde meg til det som er positivt. Hjelpe meg selv. Men, jeg er sliten av å holde hodet over vannet.

Evt forslag til hva jeg skal gjøre, mottas med stor takk!

Fortsetter under...

Tatt i betraktning at vi nå straks er i begynnelsen på juni, så tror jeg du bør smøre deg med tålmodighet og vente til høsten. Helse-Norge går sakte om sommeren, og siden du ikke er i gang med utredning og behandling nå, så er det lite realistisk å få til noe før ferien.

Derimot så reagerer jeg på at kommunen ikke kan gi deg et tilbud. Synes du skal be fastlegen din om å purre på dem, da din livssituasjon og hensynet til barna gjør at du bør gis støttesamtaler - mener jeg.

Akkurat nå så er det sannsynligvis viktig at du fokuserer på de praktiske og økonomiske tingene rundt samlivsbruddet.

Hvis ikke fastlegen din klarer å få noen til å bistå deg, så bør han kanskje vurdere å snakke med deg regelmessig selv i denne perioden.

Gjest Jente31

Tatt i betraktning at vi nå straks er i begynnelsen på juni, så tror jeg du bør smøre deg med tålmodighet og vente til høsten. Helse-Norge går sakte om sommeren, og siden du ikke er i gang med utredning og behandling nå, så er det lite realistisk å få til noe før ferien.

Derimot så reagerer jeg på at kommunen ikke kan gi deg et tilbud. Synes du skal be fastlegen din om å purre på dem, da din livssituasjon og hensynet til barna gjør at du bør gis støttesamtaler - mener jeg.

Akkurat nå så er det sannsynligvis viktig at du fokuserer på de praktiske og økonomiske tingene rundt samlivsbruddet.

Hvis ikke fastlegen din klarer å få noen til å bistå deg, så bør han kanskje vurdere å snakke med deg regelmessig selv i denne perioden.

Tusen takk for svar. Du har noen gode poeng. Jeg får snakke med legen min om det.

Mitt fulle fokus er nå på barna, og jeg jobber med saken. Men samtidig er jeg kjempe sliten. Føler det er like før jeg "kollapser". Det er et enormt press på meg, jeg må "kjempe" meg gjennom dagene, og jeg tenker at jeg bare må forsøke å holde meg sterk.

Men det er ikke lett alltid, når alt skjer så raskt at man ikke klarer å hente seg inn i mellom "slaga". Mine batterier tappes mer enn de lades.

Tusen takk for svar. Du har noen gode poeng. Jeg får snakke med legen min om det.

Mitt fulle fokus er nå på barna, og jeg jobber med saken. Men samtidig er jeg kjempe sliten. Føler det er like før jeg "kollapser". Det er et enormt press på meg, jeg må "kjempe" meg gjennom dagene, og jeg tenker at jeg bare må forsøke å holde meg sterk.

Men det er ikke lett alltid, når alt skjer så raskt at man ikke klarer å hente seg inn i mellom "slaga". Mine batterier tappes mer enn de lades.

Jeg synes du bør ha en samtalepartner i denne prosessen, og hvis det ikke er noen andre tilgjengelig så bør fastlegen hjelpe til. En annen mulighet er kanskje helsesøster - mener å huske at du hadde god kontakt med henne?

Du bør muligens også bruke venner noe mer enn du gjør - kanskje er de villige til å stille ekstra opp for deg i denne overgangsfasen.

Annonse

Gjest Jente31

Jeg synes du bør ha en samtalepartner i denne prosessen, og hvis det ikke er noen andre tilgjengelig så bør fastlegen hjelpe til. En annen mulighet er kanskje helsesøster - mener å huske at du hadde god kontakt med henne?

Du bør muligens også bruke venner noe mer enn du gjør - kanskje er de villige til å stille ekstra opp for deg i denne overgangsfasen.

Jeg skal snakke med fastlegen min på fredag, og skal "rope høyt" hva dette gjelder. Helsesøster er også en mulighet. Venner er jeg litt skeptisk til å bruke, pga mange ting, men dumt er det ikke. Jeg skal prøve mer. Tusen takk, frosk:)

Gjest liten løve

Hei :) Tror for å være helt ærlig at du ikke vil få tilbud særlig raskere ved et annet DPS, men du kan jo selvfølgelig høre. Jeg ville også tenkt litt på hvilket DPS som er mest praktisk når du skal gå i behandling der. Reisetid og annet.

Ikke sikkert det er så lurt å begynne i behandling rett før fellesferien. Kanskje risikererer en å "åpne" noe en ikke klarer å "lukke" før ferien og så sitter en der alene og skal takle det.

Jeg ville ha ventet til i August og spurt fastlegen om støttesamtaler imellomtiden.

Gjest Jente31

Hei :) Tror for å være helt ærlig at du ikke vil få tilbud særlig raskere ved et annet DPS, men du kan jo selvfølgelig høre. Jeg ville også tenkt litt på hvilket DPS som er mest praktisk når du skal gå i behandling der. Reisetid og annet.

Ikke sikkert det er så lurt å begynne i behandling rett før fellesferien. Kanskje risikererer en å "åpne" noe en ikke klarer å "lukke" før ferien og så sitter en der alene og skal takle det.

Jeg ville ha ventet til i August og spurt fastlegen om støttesamtaler imellomtiden.

Hei, tusen takk for svar. Jeg tenker dere har veldig rett. Jeg ble bare så skuffet da de sa "tidligst fristen". Tenkte med en gang at det kan ta lenger tid enn dette også, siden de nevnte å finne noe annet i stedet.

Takk for at du nevnte det om å åpne opp noe, for så å bli sittende der alene i ferien. Hadde ikke tenkt på det.

Gjest Jente31

Nå når det går mot ferietid er det vanskelig å få til noe god behandling uansett... Psykiaterene og psykologer reiser på ferie de også...

Jo, jeg tenkte ikke på det. Men ble veldig usikkker da kontordama sa det var fint om jeg kunne finne noe annet i stedet. Da hadde hun ikke noen opplysninger om meg, og hun nevnte heller ikke ferie. Jeg tenkte bare med en gang, at siden hun nevnte dette, var det kansje veldig trangt om plassen på dette DPSèt og hadde lite kapasitet. Har ingen peiling på slikt :) Men du og de andre har veldig rett. Tusen takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...