Gå til innhold

Har så lyst på en katt til

Anbefalte innlegg

Gjest Tiger skal han hete?
Skrevet

har en fra før. men alle spør: orker du det da, enda en katt? og min mor sier: du burde bli flinkere til å rydde/vaske før du får deg nok en katt. ellers blir det uhygienisk. selv er jeg veldig glad i katter og de gir mye mer enn de tar. mener dere?

Skrevet

Katter er jo ikke akkurat de mest krevende dyrene når det gjelder stell, så mener du selv du kan ta deg av en katt til, synes jeg ikke du skal høre på hva andre sier.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg er enig i at det med å ha katt hører hjemme på psykiatriforum :-)

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg har en katt og den kan du få...

Skrevet

Ja, jeg er enig i at det med å ha katt hører hjemme på psykiatriforum :-)

Var det ironi NHD, eller mener du det virkelig? Jeg vet om mange behandlere og også forskning som forteller at katter og dyr er bra for psykisk helse. Det kan blant annet redusere blodtrykket. Dette er noe jeg opplever når jeg har angst. Katten min merker at jeg ikke har det bra og ofte kommer den og legger seg på magen min. Da kjenner jeg at jeg roer meg og at pulsen synker. Innspill?

Gjest Happiness
Skrevet

Var det ironi NHD, eller mener du det virkelig? Jeg vet om mange behandlere og også forskning som forteller at katter og dyr er bra for psykisk helse. Det kan blant annet redusere blodtrykket. Dette er noe jeg opplever når jeg har angst. Katten min merker at jeg ikke har det bra og ofte kommer den og legger seg på magen min. Da kjenner jeg at jeg roer meg og at pulsen synker. Innspill?

Helt overbevist om at mine to katter var et veldig godt supplement til medisiner og terapi.

Kattens maling er svært så beroligende. Og har du to kan du kose med dem i tur og orden uten å kvele den ene med kjærlighet.

Snakker av erfaring:o)

Skrevet

Har du først en, og fikser det, så tror jeg ikke det har så mye å si fra eller til om du får en til. Det blir litt mer mat, litt mer dotømming, og litt mer støvsuging, men det er større omstilling å gå fra null til en enn en til to.

Vurderer å skaffe nummer to selv, for katten min virker så mye ensom om dagen (innekatt), men så har jeg en liten på vei, så jeg er litt usikker =)

Skrevet

For 2 måneder siden flyttet det inn en ny katt hos meg, da jeg reddet den fra å bli avlivet. Har en 3 år gammel katt fra før, og nå er det slutt på husfreden. Gamle katten min hater innflytteren og er nesten aldri inne lengre. Hun har også sluttet å krype opp i fanget mitt etter kos... så to katter kan fort bli problematisk.

Skrevet

For 2 måneder siden flyttet det inn en ny katt hos meg, da jeg reddet den fra å bli avlivet. Har en 3 år gammel katt fra før, og nå er det slutt på husfreden. Gamle katten min hater innflytteren og er nesten aldri inne lengre. Hun har også sluttet å krype opp i fanget mitt etter kos... så to katter kan fort bli problematisk.

Hvor lenge har du hatt den lille? Det sies at det tar ca en måned før gamlekatten venner seg til den nye. Jeg ringte dyrelegen og han sa at det ikke skulle bli noe problem..nå har jeg for øvrig allerede skaffe meg en nusselig, liten rød og hvit guttekatt. Jeg håper at det ikke skaper ufred og at katte min blir sjalu. Jeg og hun har et sååå harmonisk og koselig forhold. Håper ikke en ny en vil ødelegge det.

Skrevet

Helt overbevist om at mine to katter var et veldig godt supplement til medisiner og terapi.

Kattens maling er svært så beroligende. Og har du to kan du kose med dem i tur og orden uten å kvele den ene med kjærlighet.

Snakker av erfaring:o)

Hehe, ja, du sier noe der ;) Tror jeg kveler litt den ene jeg har nå, så nå får hun litt avlastning, har nemlig skaffet meg en liten en på åtte uker, hvit og rød og nyyyydelige blå øyne og spiss snute. Håper inderlig det går bra med de to :)

Skrevet

Har du først en, og fikser det, så tror jeg ikke det har så mye å si fra eller til om du får en til. Det blir litt mer mat, litt mer dotømming, og litt mer støvsuging, men det er større omstilling å gå fra null til en enn en til to.

Vurderer å skaffe nummer to selv, for katten min virker så mye ensom om dagen (innekatt), men så har jeg en liten på vei, så jeg er litt usikker =)

Før du eventuelt skaffer deg en katt til bør du sjekke om du har hatt toxoplasmose. Har du ikke det kan det få fatale skader for barnet om du blir smittet, og katter er smittebærere. (Katten du har nå bør du ikke bekymre deg for, for har den det, har du også hatt det, og har den det ikke har den det jo ikke.)

Skrevet

Hehe, ja, du sier noe der ;) Tror jeg kveler litt den ene jeg har nå, så nå får hun litt avlastning, har nemlig skaffet meg en liten en på åtte uker, hvit og rød og nyyyydelige blå øyne og spiss snute. Håper inderlig det går bra med de to :)

Katten bør være 10 uker, helst 12, før du tar den fra moren. Den er ikke selvstendig nok før den tid egentlig, selv om man tidligere sa 8 uker.

Gjest kalle anka
Skrevet

Jeg tror det er veldig stor forskjell på å ta inn en ny liten kattunge enn en voksen katt.

Det går ofte greit med de små. De finner roller i forhold til hverandre lettere enn når de begge er voksne.

Skrevet

Det spørs på hvor mange katter du har fra før. Har du bare en er ikke overgangen til to så mye større. Men derfra og opp...ja, da merker du det. Husk at du ikke bare skal ha lyst, du skal ha mulighet til å ta det av dem, både næringsmessig og være-masse-med-dem-messig.

Skrevet

Katten bør være 10 uker, helst 12, før du tar den fra moren. Den er ikke selvstendig nok før den tid egentlig, selv om man tidligere sa 8 uker.

Jeg trodde at 8 uker var normalt. Har du noen tips til hva jeg skal gjøre om det viser seg at denne er for ung rett og slett?

Skrevet

Før du eventuelt skaffer deg en katt til bør du sjekke om du har hatt toxoplasmose. Har du ikke det kan det få fatale skader for barnet om du blir smittet, og katter er smittebærere. (Katten du har nå bør du ikke bekymre deg for, for har den det, har du også hatt det, og har den det ikke har den det jo ikke.)

Oj, dette var nytt for meg. Hvis katten min hadde hatt det, hadde jeg garantert fått det til nå, altså? Hvordan sjekker jeg om en ev. ny katt har/har hatt det?

Skrevet

Oj, dette var nytt for meg. Hvis katten min hadde hatt det, hadde jeg garantert fått det til nå, altså? Hvordan sjekker jeg om en ev. ny katt har/har hatt det?

Det er en ganske ny tråd på graviditetsforumet hvor det står litt mer info om det. Jeg tror ikke du kan sjekke om en evt. ny katt har det, men du kan be legen din sjekke om du har hatt det. Har du hatt det er det ingen fare.

Men det er innekatt du har (eller husker jeg helt feil her nå)? I såfall er sannsynligheten for at katten skal bli smittet av den liten. Den skiller dessuten bare ut bakteriene i avføringen i kort tid etter smitten.

Ikke bekymre deg for toxoplasmose, men jeg ville ventet med å få en ny katt om du ikke er immun.

Skrevet

Det er en ganske ny tråd på graviditetsforumet hvor det står litt mer info om det. Jeg tror ikke du kan sjekke om en evt. ny katt har det, men du kan be legen din sjekke om du har hatt det. Har du hatt det er det ingen fare.

Men det er innekatt du har (eller husker jeg helt feil her nå)? I såfall er sannsynligheten for at katten skal bli smittet av den liten. Den skiller dessuten bare ut bakteriene i avføringen i kort tid etter smitten.

Ikke bekymre deg for toxoplasmose, men jeg ville ventet med å få en ny katt om du ikke er immun.

Ja, jeg så tråden nå. Pus er nesten bare inne, men går noen småturer i blant. Men hvis vi får oss ny, så blir det nok en vanlig huskatt som får gå ute. Får se. Men dette var absolutt noe å ta i betraktning, så takk for info =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...