Gå til innhold

Har jeg sosial angst?

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker på det her
Skrevet

Jeg er 36 år, kvinne. Har siden første gang jeg skulle framføre noe i klassen på barne/ungsomsskolen hatt store problemer med å si noe høyt i en liten eller stor forsamling. Når jeg er på møte i forbindelse med jobben, og jeg vet jeg skal legge fram en sak, (eller bare presentere meg..) klarer jeg ikke å konsentrere meg om det de andre sier, for jeg tenker kun på at jeg selv skal si noe etterpå. Dette gjelder når vi er fra 3 personer på møtet og flere.. Jeg får da hjertebank, blir helt rød og svett, og får problemer med pusten (blir veldig andpusten, sånn at ingen skjønner hva jeg sier, omtrent som om jeg har løpt).

I tillegg har jeg også problemer med tvangslidelse, har hatt siden jeg var 12 år. Består i at spesielt når jeg er bekymret for noe, engstelig hvis barna mine er syke eller ikke er hjemme og at det skal skje noe med dem. Da må jeg f.eks se meg i speilet mens jeg teller til til noen ganger, må kikke på beina mine i et mønster mens jeg teller til ti. og så videre. Har aldri hatt noen behandling for dette, og skjuler det bra for omverdenen tror jeg.

Er begynt å tenke på medisinering nå, men er skeptisk, plagene mine er jo noe jeg "alltid" har hatt liksom..? Men synes det slitsomt, både det at jeg har mange ritualer jeg må gjennomføre når jeg er egnstelig + at jeg har egentlig en del ting jeg vil fortelle om til andre, men får det ikke til pga den sosiale angsten?

Psykiater og andre her, trenger sårt svar, veldig i villrede..

serenity777
Skrevet

Høres ut som om du har angst for å snakke i forsamlinger, dette tror jeg ikke nødvendigvis er sosial fobi, dersom angsten begrenser seg til det.

Tvangstankene du beskriver, kan du lære deg til å takle med kognitive teknikker. Det vil si at du ikke gjør det tvangstankene beskriver, men bare ignorerer tankene. Ellers finnes det jo medisiner også, men kognitve teknikker skal være det beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...