Gå til innhold

Anmelde gammel sak - ingen nytte?


Gjest Sambojambo

Anbefalte innlegg

Gjest Sambojambo

Hei!

Samboeren min har vært utsatt for seksuelle overgrep gjennom det meste av barndommen og ungdomstiden. Overgrep han har fortrengt og som i voksen alder har skapt mange problemer for han - problemer han kanskje må stri med resten av livet.

Den ene av overgriperne er lærer. De hadde ikke en elev-lærer relasjon, men var naboer og bekjente da overgrepene pågikk. Men mannen har hele tiden jobbet som lærer og gjør det fortsatt.

Nå begynner dette å bli mange år siden, men jeg synes overgriperne burde anmeldes likevel. Min samboer har tatt opp dette med behandleren sin, men fikk inntrykk av at han mente det ikke hadde noe for seg siden saken var så gammel. Den ville bare bli henlagt. Er det noen som vet hvordan saksgangen i slike tilfeller er? En ting er at de kanskje ikke kan straffes, men kanskje det svir litt likevel visst overgriperne blir informert om at det er levert en anmeldelse. Og spesielt i forhold til han som faktisk den dag i dag jobber som lærer - og kanskje har møtt mange barn oppgjennom tiden som kan ha vært utsatt for det samme som min samboer.

Vil man i slike gamle saker kunne vinne noe på en anmeldelse - om så ikke annet enn en liten ripe i lakken til overgriperene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest samtidig kan det være en liten hevn

Å bli registrert som pedofil hos pilitiet er nok en ripe i lakken som han absolutt fortjener ja. Selv om saken skulle ha vært foreldet så er det mange politietterforskere

som velger å kalle inn den anmeldte til avhør likevel, som et signal på at de vet, følger med.

I grovere overgrepssaker så er foreldelsesfristen 21 år. Jeg anmeldte en 12 år etter at det siste hadde funnet sted, og vant både i tingretten og lagmansretten. Men å gå gjennom en slik sak er også en tøff påkjenning. En må veie for og imot hverandre. For jussens verden er brutal og lite hensynsfull. Alle detaljer må brettes ut. Politiet spør om tid, sted, rom, lukter, stillinger, hvordan pensien så ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha anmeldt, for egen skyld, å vite at noen andre også vet.

Hvis loven om å levere politiattest for å jobbe med barn, om den nå får tilbakevirkende kraft (som det snakkes om) og denne læreren fortsatt jobber med barn, så vil han få et seriøst problem om det ligger inne en anmeldelse på han.

Det er også mulig å søke voldsoffererstatning, da kreves det en anmeldelse i de fleste tilfellene.

Jeg synes vedkommendes psykolog burde støtte og hjelpe til i en sånn prosess i stedet for å "dysse" det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg gjorde det

Jeg anmeldte 20 år etter .........For min egen del.Og jeg ble trodd.Og fikk voldsoffererstatning.Og drittsekken måtte inn til avhør.Det føltes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silviani

Om du anmelder og det ikke blir noe sak, så vil den i det minste være registrert i tilfelle andre anmelder en nyere hendelse. Da har de mere på læreren og det vil bli lettere å bli trodd for nestemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...