Gå til innhold

Ønsker å tåle en naturlig nærhet


ann400

Anbefalte innlegg

Jeg var utsatt for et overgrep 11 år gammel av en nær voksen bekjent, og er idag 50 år- og har oppdaget at jeg har angst for nærhet. Når en venninne spør meg om å massere meg på ryggen får jeg gysninger, men hadde en mann spurt meg ville det vært ok. Jeg har gått hos en psykomotorisk fysioterapeut og under behandling der så "forsvant" kroppen min, dvs halve kroppen min var ikke der, det var kun luft, og jeg har da endelig funnet ut at dette må jeg jobbe med, dvs jobbe med å tåle nærhet og se naturlig på nærhet- dvs ikke assosisere seksualitet med naturlig nærhet. Jeg regner med at dette har spilt en stor rolle i mine relasjoner. Og fysioteraåeuten sier at det er viktig at jeg ikke tillater at noen tar på meg uten at jeg vil.

Er det noen som har opplevd noe lignende, og hva har dere gjort for å behandle dette, for å oppleve en naturlig nærhet igjen både til egen kropp og til mennesker rundt en?

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Det du opplever er svært vanlig for overgrepsutsatte. Kroppen blir fullstendig koblet vekk.

Hvordan er kroppen din i hverdagen, er du den bevisst, steller du med den, trener du den -eller er den bare noe som holder deg oppe?

Det som kan være bra for deg å gjøre for å få mer kroppsbevissthet, uansett hva du svarer på spm over, er å begynne med feks yoga (kun et eksempel.) på egenhånd. Jeg ville også anbefalt deg feks rosenterapi, massasje osv. Jeg ville lagt vekt på en kvinnelig behandler. Å motta berøring av kvinner, kan være langt verre enn å motta av menn, fordi man kan oppleve å bli "tvunget" til å være tilstede. Berøring er en kunst, det er livsviktig for oss mennesker, og det sier seg selv at det handler om trygghet for å slippe noen nær oss etter en slik traumatisk opplevelse du har hatt. Velg derfor vedk med omhu.

Etterhvert vil du føle det "løsner"noe inni deg, berøring vil ikke føles like truende og kroppen din vil være mer tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silviani

Jeg har ikke noe erfaring ift det du forteller, men jeg tenkte at et godt sted å begynne kan være hos en god venninne eller en du stoler på. Fortell venninne om problemet og avtall at hun skal massere deg (f.eks) til du sier stopp. Prøv å gradvis øke lengden på massasjen, klemmen eller bare at hun tar deg på hånden. Til slutt vil du forhåpentligvis oppleve at en skikkelig bjørneklem er noe av det beste som finnes. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...