Gå til innhold

hårtap


Gjest hårdritt ting

Anbefalte innlegg

Gjest hårdritt ting

Jeg trenger rask og effektiv hjelp. Jeg har mistet hår der jeg ikke skal miste hår, for å si det på den måten. (jeg er i 20 årene) Det begynte med at jeg mistet alt håret jeg hadde på armene og delvis litt på beina. Dette var for minst et halvt år siden. Så begynte det å komme litt smått tilbake med hår noen steder på armene, men så stoppet det opp. Et par/tre måneder senere mistet jeg nesten alt håret på det ene øyenbrynet, så nå er det bare en liten flekk igjen. Der har det komt ut tre-fire hår som detter av bare jeg ser på di. Har også mistet øyevipper forskjellige steder og tider, så på det verste har det vært litt "asiatisk". Og en liten stund etter dette så forsvant den sannelig en liten flekk helt framme i luggen rett over panna. Jeg har snakket med legen min, og fikk først b12 tabletter, som hjalp absolutt ingenting. De tok jeg i ca. et halvt år. Så fikk jeg for halvannen måned siden b12 sprøyter jeg skulle ta istedenfor. Har tatt to av disse nå, og ingenting har skjedd. Jeg er så lei av dette nå, og vil bli "normal". Vær så snill å hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler at du skaffer deg en henvisning til hudlege. Som tidligere frisør må jeg si at dette minner meg mye om alopecia (ikke sikkert helt rett skrevet) Det er en sykdom som gjør at man får flekkvis håravfall og kan angripe over hele kroppen,men som regel en bestemt plass i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Skjønner at du synes dette er plagsomt. For meg høres du ut til å ha en form fotr ¨årtap som kalles alopecia areata (flekkvis hårtap) og du har en variant som dessverre ikke bare rammer hodehåret, men hele kroppen og kalles alopecia universalis. Det er ofte unge mennesker som får dette og man vet ikke hva som setter det igang eller påvirker forløpet. Man har holdepunkter for at det er en slags isolert immunsykdom der hårrøttene påvirkes slik at de stanser hårproduksjonen. Hos de fleste er flekkene forbigående og "flytter seg" rundt, dvs at det kommer gjenvekst samtidig som det oppstår nye flekker.

Vi har pr idag ikke holdepunkter for at alopecia areata/ universalis skyldes vitamin- eller annen mangel. Siden vi idag har gode laboratorieprøver for slikt, synes jeg ikke man skal sette igang med B12, jern, stoffskifte stimulerende stoffer i sprøyter eller tabletter uten å vite at det foreligger en mangel. Så i tilfeller som ditt er det rimelig å undersøke om det kan være en mangel, men hvis ikke bør man være skeptisk til diverse tilskudd i forskjellige former. For hormonelt mannlig håravfall kan det hjelpe med lokalbehandling med Regaine (minaoxidil) eller Propecia(finasterid) i tbl form, men det har liten eller ingen effekt på den tilstanden du beskriver. Lokalbehandling med cortisonpreparater kan virke i noen tilfeller, men vi har dessverre ikke dokumentert effektiv behandling å anbefale. Den eneste hjelpen jeg kan gi er å informere om at tilstanden vanligvis går over av seg selv. I mellomtiden må du gjøre det beste ut av situashibeb med tilpasning av hårsveis osv. Får håpe det retter seg etter hvert. Hilsen hudlege Jon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...