Gå til innhold

Hovne øyner


Gjest Beth123
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Beth123

Hei. Er en jente på 26år som vokner med KJEMPE hovne øyner med ujevne mellomrom. Det er ingenting inni øynene, men det er huden rundt. Er rød, veldig hoven og det klør. Det ser rett og slett ikke ut, og jeg får så vidt opp øynene. Posene er både over og under øynene og er så kraftige at øyenvippene blir bøygd innover i øyet. Har vært til lege.. fått Krem (Mildison Lipid) og dråper (spersallerg) + tatt Zyrtec. Liten eller ingen virkning. Har også tatt allergitester for alt mulig og tester for mat-intoleranse. Negativt alt. Har også vært forsiktig me bruk av kosmetikk, hudkremer osv.. og skyllemiddel på sengeklær. Det er heller ingen sammenheng i hva jeg har spist de gangene jeg får det. Her du peiling på hva dette kan være? Det er veldig plagsomt og vondt, og det ser ut som jeg har fått bank rundt begge øynene. Har tatt bilder av det (når det er på sitt værste) og tatt med til legene. Ingen vet hva det kan være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Beth 123! Du høres ut til å ha en relativt sjelden tilstand som kalles angioødem og det virker som du har gått igjennom en ganske lang liste for å utelukke muligheten av matvareallergi og dessuten kontaktallergi som evt ville gitt en mer tørr eksemaktig reaksjon. Når det i tillegg er slik at det kommer og går ganske tilfeldig, er det en viss sannsynlighet for at du har noe som kalles "idiopatisk" angioødem , dvs at hevelsen kommer uten noen bestemt årsak. Det finnes sjeldne tilfeller der man mangler en bremsemekanisme i immunssystemet (c1-esterase-inhibitor), dette er svært uvanlig og utelukkes ved en blodprøve. De fleste har en form der dette ikke er tilfelle, men som er plagsom, dog ikke farlig og kan pågå i flere måneder med anfall på timer eller 1-2 døgn uten spesiell foranledning. Dersom antihistaminer ikke hjelper og man har utelukket de nevnte årsakene, kan en avtrappende cortisonkur over 3-4 uker gi et kortere eller lengre opphold i utbruddene. Du må kanskje be om at fastlegen sender deg tilbake til hudlegen for å gjennomgå hele situasjonen og diskutere om det kan være aktuelt med en kur med cortison tabletter evt plusse på andre antihistaminer til kveldsbruk. Håper uansett at det gir seg snart. Hilsen hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...