Gå til innhold

Mitralis klaffen, rytmeforstyrrelse


Gjest essie2007

Anbefalte innlegg

Gjest essie2007

Hei Dr Einar Søyland! Har lenge lege vurdert å send inn spørsmål til deg ang min helse tilllstand. Først må jeg vel fortelle litt om meg. Jeg er kvinne på 33 år. Jeg fikk påvist bilyd på hjertet i 2000, etter at jeg ble lyttet på før jeg måtte inn å fjerne en missed abortion. Det ble foretatt ekko samtidig, hvor de så at det var litt øktblodgjennomstrømminig, noe de mente var normalt i og med at jeg "var" i første trimester (kroppen trodde hvertfall det) Ble også tatt ekko i 2003, fordi jeg tenkte mye på det med bilyden og hvorfor ikke det har blitt oppdaget før... Har siden jeg var 14-15 vært plaget men rask puls anfall i perioder. Når jeg var 18 fikk jeg påvist wpw syndrom, fikk medisinering mot dette. Først Isoptin og så satt på Sotacor. Den første tiden skulle det tas når anfallene kom, etterhvert som årene gikk så gikk jeg fast på medisinene forebyggende. Tok til slutt et valg om å ta ablasjon ved Ullevål Sykehus (arytmisenter) ville helst være fri for bruk av medisiner. Ikke minst å leve et helt normalt liv. Må vel ta med at jeg ikke har vært den mest aktive i mine yngre år når det gjalt bruk av alkohol, ble litt engstelig på grunn av rytmeforstryrrelsene. Idag så hender det at jeg tar litt rødvin. Ablasjonen ble gjort i 98 og karaketerisert som velykket. I etterkant av dette så har jeg hatt en del ekstraslag, (mulig jeg har hatt det før inngrepet også altså) De arter seg litt forskjellig noen ganger som et kraftig slag og noen ganger føles det som det stopper opp for så å komme et kraftig slag. Andre ganger kan det komme flere raske slag etterhverandre, 5-10 slag kansje og så slå normalt igjen. Hender av og til at det slår "hultitibulter" (ujevt) også. Kan virke som at disse ekstraslagene er værre i perioder, enkelte ganger kan jeg ha det daglig i flere mnd, for andre ganger gå noen uker hvor jeg er fin. Dette er helt uavhengi om jeg er under trening eller hvile. Vet at jeg ikke skal være redd for ekstraslag, men i periodene hvor det er ofte så kan jeg ikke la være å bekymre meg. Kan dette påvirkes av tøffe påkjenningere som eks., stress, uro, vanskelig familieforhold, arbeidsforhold osv? Har vært på flere ekg uten det å få tak i ekstraslagene, både vanlig og 24 timers. Siden jeg nå de siste mnd har vært mye mer plaget med dette igjen så har vært til ny 24 timers ekg utrd. uten "hell"denne gangen også. Ble også foretatt en ekko, hvor jeg fikk vite jeg hadde normale funn, utover en liten lekkasje i mitralis klaffen. Legen sa at dette var ganske normalt å ha og at jeg skulle ha en kontroll om 3 år, eller før hvis jeg ville det. Kan ikke noe for det men blir engstelig, er dette vanlig og hvorfor har ikke det blitt oppdaget under tidligere ekko. Kan ikke la vær å tenke på at dette har noe med at det har blitt større? Lever noen med dette resten av livet uten å værre (at det blir større), er man dømt til operasjon? Jeg vil tilføye at jeg er ei forholdsvis sunn jente som mosjonerer og trener jevnlig. Er 1.68 og veier 65kg, har en til to dager hvor jeg skeier ut og spiser usunn mat. Har også et ønske om barn i fremtiden hvis jeg møter den rette. Dette ble et langt innlegg/ mange spørsmål.. Ikke alltis så lett å huske på alt når en er hos legen, mange spøsmål kommer i etterkant også er jo legene ofte stresset....Håper virkelig på svar så jeg kan slippe å føle angst, uro og bekymre meg hele tiden.. På forhånd , Takk! Mvh A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til A-essie2007.

La oss ta din mitralklaff først. Det er en seil-klaff som sitter mellom venstre for- og hjertekammer, og skal hindre blodet å strømme tilbake til forkammeret når hjertet slår. Den er det vi kaller en "tilbakestrømsventil", d.v.s. at den lukker fordi blodet blir presset mot den når trykket i hjertekammeret stiger. Således må det nesten bli en liten lekkasje hos oss alle. Med moderne ultralydutstyr kan vi oppdage ganske små tilbakestrømninger, og det er ofte en skjønnssak hvorvidt vi skal kalle det en lekkasje i egentlig forstand. Vi graderer dem som regel som liten, middels eller stor.

Det som er sett hos deg er utvilsomt en minimal tilbakestrømning, som du skal ta helt med ro og helst glemme. Hvertfall skal du ikke la den få noen betydning for din fysiske aktivitet. En kontroll om 3-5 år er greit, for at man ikke skal overse en økning av lekkasjen, som kan inntreffe hos noen få.

Dine ekstraslag er en annen historie, som ikke trenger å ha noe med din klaff å gjøre. Hos personer som har gjennomgått ablasjon for et WPW-syndrom (ekstra ledningsbunt mellom for- og hjertekamre) er det ganske hyppig vi ser øket tendens til ekstraslag, og også korte løp av litt rask hjerterytme, uten at det behøver å bety at bunten ikke er skikkelig kuttet, eller at det foreligger enda en ekstrabunt.

Prøv å bearbeide disse småplagene med ekstraslag. De betyr ikke noe for ditt hjerte, sliter ikke på det, og representerer ikke noen fare for deg. Skulle det bli vesentlig økning av dem, eller de går over i lengrevarig, rask aksjon, må du ta det opp med Arytmisenteret igjen, helst via din fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...