Gå til innhold

Hvit pigment/skille rundt munnen


Gjest M87

Anbefalte innlegg

Hei Jon Langeland Jeg tok for ca 2 år siden en PDT (Photo Dynamic Threatment) for behandling av mild akne hos en hudpleier.. Jeg har aldri hatt et stort problem med det, men jeg var lei av å bruke kremer osv.. Nå i ettertid har jeg fortsatt litt kviser,og en generelt litt rødere hud pga denne behandling (Dette er normalt) ..Men problemet er at jeg har fått et slags skille rundt munnen.. Er litt rød i huden, mens jeg er lys/hvit akkurat rundt munnen..Dette plager meg selvsagt veldig mye, men jeg har hørt at jeg ikke kan ta en pdt på det område da det ikke vil bli rødt eller noe... En hudlege mente at jeg hadde litt pigment der før jeg tok behandlingen så har det da selvsagt blitt litt mere synbart pga den litt røde fargen i ansiktet. Og jeg tror hun har rett da jeg brukte en ganske sterkt krem en gang og da var jeg litt hvit rundt munnen..Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette ? Må jeg prøve å bli kvitt kvisene slik at kvisene ikke bidrar til litt rød hud ? Jeg går nå på Antibiotika tabletter Tetralysal 300mg og har brukt det i en måned.. Jeg tør ikke prøve eller blitt anbefalt Roccutan(?) da jeg ikke har så stort kviseproblem og dens alovrlige bivirkninger.. Så det er mest skille jeg vil ha fikset på.. Hva gjør jeg hjelp ! Takk Magnus 20 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! For det første er det litt rart at du har fått PDT behandling for kviser hos en hudpleier, det er en medisinsk behandling som først og fremst benyttes ved hudkreft og som foreløpig ikke er "godkjent" som kvisebehandling på medisinske kriterier. Når du likevel har gjort det, er det jo faktisk slik at det kan hjelpe hos noen, men behandlingen kan være sterk for huden. Et evt pigmentskille kan ha sammenheng med dette, også evt vedvarende rødhet. Hvorvidt ditt kviseproblem nå er såpass stort at jeg ville anbefale Roaccutane, kan jeg ikke si uten å ha sett deg. Når vi noen ganger mener at Roaccutane er det riktige medikamentet med mangeårige kviser, bylle- og arrtendens samt kanskje høy grad av arvelighet i tillegg, pleier slik behandling å gå bra. Men alltid viktig å diskutere risiko for bivirkninger. Heller ikke så lett å om problemet ditt kan bedres med laserbehandling av røde områder for å redusere fargeforskjellene i ansiktet ditt , men det kan tenkes. Etter at du er ferdig med Tetralysal kuren må kanskje en hudlege se på deg for å finne ut hva som kan/ bør gjøres. Mvh hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...