Gå til innhold

Myokarditt...igjen..


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Takker for ditt svar til mitt innlegg "Myokarditt eller noe annet..?" for et par mnd siden. Jeg har henvendt meg til min hjertespesialist med grundig nedtegning av alle mine symptomer og spurt om det bør revurderes om det kan være noe annet. Han mener fortsatt jeg har hatt en affeksjon av min hjertemuskulatur, og at det jeg nå opplever er ettervirkninger.. Han foreskrev også noen lette betablokkere til meg som jeg skulle ta, siden jeg fortsatt var plaget med en del hjertebank og høy puls. Dette har jeg imidlertid unlatt siden jeg både har følt meg bedre i ettertid, samt at jeg ikke selv føler meg sikker på at diagnosen er riktig. Blodtrykket mitt lå på henholdsvis 110/70 og 130/70 sist jeg var inne, og betablokkere vil vel senke det ytterligere..? Det er riktig at èn av min primære plager er unormal pulsrespons på fysisk aktivitet. Primært med unormalt høy puls på aktivitet som ikke er veldig krevende. Jeg opplever imidlertid også at hjertet noen ganger banker hardt, men ikke raskt.. og noen ganger både raskt og hardt. Til tider har jeg merket det bare av og reise meg opp av en stol å gå inn på badet, eller opp trappen. Driver jeg lengre fysisk aktivitet blir jeg raskt sliten, og opplever da vedvarende høy puls, som tar lang tid før den kommer ned selv om jeg hviler. Det kan ta 1 - 2 timer før jeg kommer ned på hvilepuls (68). Jeg kan også merke hjerteslagene om natten når jeg skal sove. I all helhet føler jeg imidlertid bedring i puls-utslagene, og har mindre hjertebank enn tidligere. Symptomene kan imidlertid variere fra dag til dag. Det at jeg er tung og sliten og hodet dagelig er også en annen vesentlig plage. Selv om jeg føler jeg har sovet godt en natt, er jeg susete og tung i hodet, spesielt når jeg står opp. Jeg føler også at jeg ikke er helt meg selv, slik man gjør litt når man er syk. Er litt "fjern".. Jeg er vant med å kjøre mye bil, men dette er noe jeg nå blir svært sliten i hodet av. Ikke etter mer enn en times kjøretur er jeg veldig sliten og susete i hodet. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne henge sammen med myokarditt.. Jeg har også i det siste opplevd uvanlige muskelrykninger rundt om i kroppen. Både i form av lemus, særlig under den ene foten, og i form av enkeltrykninger i mindre muskler både i bena og ryggen og noen ganger andre steder.. Kun små rykninger som ikke synes, men som jeg merker selv. Dette, samt det at jeg så lenge har følt meg susete i hodet får meg til å tenke at det kan være noe nevrologisk.. De siste par dagene har jeg hatt disse rykningene store deler av dagen. Føler og prikking og "dirring" rundt om kring til tider.. Tidligere i vinter hadde jeg i en periode nesten konstant lemus i muskelen over kneet i over en uke.. En annen vesentlig plage er søvnproblemer. Jeg sover veldig dårlig og rart. Har andre drømmer enn jeg pleier, og kan drømme selv om jeg ikke sover.. Har jo hørt at lemus og muskelrykninger kan komme av søvnvansker, men føler det er nokså uvanlig å ha flere steder i kroppen mer eller mindre samtidig.. ? Alt i alt er jeg mye bedre enn jeg var omkring jul, da jeg hadde hjertebank både dag og natt, og var veldig slapp og dårlig. Har gradvis fått mer energi, bedre søvn og mindre hjertebank - men det har gått litt i bølger. De siste dagene har jeg imidlertid følt tilbakegang, og etter et par dager med litt mye jobbing på bil og styr er jeg plutselig veldig slapp, tung i hodet og får raskt høy puls og hjertebank. Jeg har aldri tidligere vært alvorlig syk på noe vis, alltid vært slank og i god form og spist sunt. Nå har disse plagene hengt med meg i varierende grad siden oktober, og jeg begynner å bli sliten og lei. Har ikke følt meg som meg selv siden. Bør jeg kontakte min lege nok en gang, og be om nevrologiske undersøkelser? Eller andre undersøkelser..? Hvordan er forresten muligheten for å få undersøkelse hos deg/ved din avdeling? Det hadde evt vært greit å i det minste få avklart om dette _ikke_ er myokarditt.. Jeg har forøvrig vært plaget med en del andre symptomer: - tørre øyne og tørr hals (særlig om natt), og rundt munnen - tørre hender - skjelvenhet/uro.. ofte etter måltid, spes. frokost. - nedsatt / liten sexlyst - til tider lemus og muskelrykninger - dårlig hukommelse - liten fysisk kapasitet - rask sliten i kroppsdeler som blir brukt, f.eks beina (men ikke andpusten - f,eks på tur - tross høy puls). - pulsen trykker og dunker i hals og hode - kraftig hjertebank ved adrenalinøkende aktiviteter - plutselige perioder med utmattedhet Noen av disse symptomene har avtatt.. Beklager lengden på dette, det ble mye. Ta gjerne dobbelt betalt ;) Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Geir. Du beskriver et ganske mangesidig symptombilde, som det neppe er mulig å få under èn hatt, hvis du da ikke har kommet deg inn i en tilstand av mer nevrotisk karakter, og at du oppfatter de fleste kroppslige fenomèn som patologiske og uttrykk for en eller annen sykelig prosess. Jeg kan ikke fri meg for tanken på at så er tilfellet, og at du kan trenge hjelp og bistand for å arbeide deg ut av det. Jeg kan ikke utelukke at du kan ha hatt en myokarditt. Det er ikke sjelden en antagelsesdiagnose. At du skulle få en rekke mer nevrologiske symptomer i kjølvannet av en slik hjertemuskelaffeksjon er lite trolig, med mindre du har en eller annen "infeksjon" gående. Vi har sett noe lignende ved borrelia-infeksjon (etter flått-bitt), men det er vel litt søkt å tenke seg hos deg nå. (er det forresten undersøkt ?). Jeg foreslår at du nok en gang konsulterer din lege. En liten betablokkerdose er fornuftig som symptomatisk behandling hvis du er subjektivt plager av høy puls (som du bør slutte å ta). En revurdering med nye øyne og med en det mål for øyet å få de fleste av dine symptomer under èn hatt vil være en god begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Geir. Du beskriver et ganske mangesidig symptombilde, som det neppe er mulig å få under èn hatt, hvis du da ikke har kommet deg inn i en tilstand av mer nevrotisk karakter, og at du oppfatter de fleste kroppslige fenomèn som patologiske og uttrykk for en eller annen sykelig prosess. Jeg kan ikke fri meg for tanken på at så er tilfellet, og at du kan trenge hjelp og bistand for å arbeide deg ut av det. Jeg kan ikke utelukke at du kan ha hatt en myokarditt. Det er ikke sjelden en antagelsesdiagnose. At du skulle få en rekke mer nevrologiske symptomer i kjølvannet av en slik hjertemuskelaffeksjon er lite trolig, med mindre du har en eller annen "infeksjon" gående. Vi har sett noe lignende ved borrelia-infeksjon (etter flått-bitt), men det er vel litt søkt å tenke seg hos deg nå. (er det forresten undersøkt ?). Jeg foreslår at du nok en gang konsulterer din lege. En liten betablokkerdose er fornuftig som symptomatisk behandling hvis du er subjektivt plager av høy puls (som du bør slutte å ta). En revurdering med nye øyne og med en det mål for øyet å få de fleste av dine symptomer under èn hatt vil være en god begynnelse.

Takk for svar. Vet ikke om du leser dette men..

Jeg har ikke blitt sjekket for Borellia. Har hatt noen flått-bitt, men ikke som har blitt røde og vonde. Har tenkt på dette selv, kanskje bør det sjekkes..

Jeg kan ikke tenke meg at symptomene mine er nevrotisk av årsaksammenheng. Føler meg psykisk nokså oppegående, men er selvsagt lei av å være i så dårlig form. Jeg bekymrer meg selvsagt over dette, men ikke i en slik grad at jeg tror jeg mistolker kroppsignalene mine, eller at noe framtrer av den årsak at jeg bekymrer meg. Takker forøvrig for ditt svar, det var greit å få en bekreftelse at flere av mine symtpomer ikke er vanlige etter en myokarditt. Kanskje tenker imidlertid min hjertespesialist det samme som deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...