Gå til innhold

Blemmer i hodebunn


Gjest Tiko 99

Anbefalte innlegg

Gjest Tiko 99

Hei, jeg er en mann på 54 år som i de siste 3 mnd har hatt veskedannede blemmer i hodebunn og som klør og vesken kommer ut etter en stund slik at det blir en skorpe, for ca 3 år siden ble jeg bitt av en flott og har ikke gjort noe med det, kan det være en årsak? Og hva kan jeg gjøre med det? På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Her vi bor blir vi bitt av flått stort sett hver uke i sommerhalvåret. Så lenge man ikke får en glatt, rød ring rundt flåttbittet, så er man som regel trygg. Dersom du ønsker det kan du be legen om å få tatt en Borrelia-prøve. Da finner de ut om du har flått-smitte i kroppen. Når det er sagt, så tror jeg ikke sår i hodebunnen er en vanlig ettervirkning etter borreliasmitte.

Jeg ville gått til frisøren for å få råd om hva dette kan være. Det kan kanskje være at du har følsom hodebunn og må ha spesialsjampo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei Tiko 99!

De symptomene du beskriver i hodebunnen er ikke typiske for flottoverført sykdom som hyppigst er noe som kalles "borreliose". Den gir oftest et utslett bestående av en lett opphevet rød ring som øker langsomt i diameter på huden og ved undersøkelse kan være 10-15 cm i diam , men vanligvis ingen åpne sår eller væsking. Det du har, høres ut til å være enten en slags kviseform eller brennkopper. Du kan forsøke , ifm hårvask å rengjøre "sårene" med klorhexidinoppløsning, deretter smøre på Fucidin eller annen antiseptisk krem. Dersom dette ikke hjelper bør du undersøkes av lege som kan ta bekteriologisk prøve og gi antibiotikabehandling evt etter resistensbestemmelse, dvs at man først undersøker hva slags medikament som kan være effektivt dersom det kommer oppvekst av bakterier. Lykke til ! Hilsen hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...