Gå til innhold

Hva er å sløse?


Gjest sløsa?

Anbefalte innlegg

Gjest sløsa?

Jeg har alltid fått høre fra foreldrene mine at jeg sløser og har trodd dem. Sneket meg rundt her i tilværelsen og hatt vond samvittighet over pengeforbruket mitt. Og har nok massevis i klesskapet som er kjøpt på salg fordi jeg aldri har unnet meg noe skikkelig i klesveien, bare sett på prisen. Derfor har jeg mye dritt, for å si det som det er!

Nå vil jeg ikke gå rundt med vond samvittighet lenger! Jeg tjener pengene selv og jobber da for dem! Men det er veldig vanskelig å endre den indre dialogen jeg har med meg selv som sier at jeg sløser, bruker masse penger, er egoistisk - hvis jeg unner meg en god bok som koster over 300, gode sko til 700 eller klær jeg kan bruke i mange forskjellige sammenhenger og av tidløst design - men som koster over 1000...

Derfor traver jeg rundt her i mine ett år gamle joggesko, den eneste jeansen jeg har og topper kjøpt på internett og samler mot til å tenke på meg selv...mens jeg lurer på hvordan jeg skal argumentere for å få kjøpt noe skikkelig til meg selv uten å føle at jeg stjeler fra ungene mine eller sløser med penger jeg burde ha brukt på noe annet (Gud vet hva annet - ?)

Hvordan argumenterer dere med dere selv når dere handler forholdsvis dyre ting til dere selv - og ikke får vond samvittighet over det? Eller kanskje - hvor mye mener dere en voksen kvinne i full jobb kan spandere på seg selv, uten å føle hun enten sløser eller at hun "tar" penger fra resten av familien om hun bruker dem på seg alene?

Jeg er lei av å måtte planlegge klesvasken fordi jeg bare har en skikkelig bukse, ett par skikkelige sko og bare ukledelige topper...nemlig.

Men den vonde samvittigheten sitter som en papegøye på skulderen min hver gang jeg vurderer handle noe til meg selv som koster over 300...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Det er viktig å trives med seg selv.

Det er fint å føle at man er velkledd.

Det er IKKE å sløse om man kjøper noen pene tidløse klær.

Jeg har IKKE dårlig samvittighet ved kjøp av klær. Hvorfor skulle jeg det? Hvorfor skal du det? Du bidrar til husholdning, og bidrar til dine barn. Du tjener dine penger selv, og ønsker deg noen klær. Du FORTJENER klær du trives med, du også. Dine barn fortjener at mamma er blid og fornøyd med seg og sine klær..

Om du trenger noen prislapper og sammenligninger:

Kjøpte nylig bukse til 600,-, tre topper til tilsammen 2600,-..

Er ikke glad i å handle klær- men når jeg handler går det gjerne noen tusen. (enten jeg handler til mine barn- eller til meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest få og gode plagg

Et annet perspektiv er miljø- og solidaritetshensyn. Det er ikke lurt, hverke for miljøet eller for hensynet til arbeidere i Kina og andre lavkostland, at vi kjøper mange billige plagg som vi bruker lite før det er utslitt eller uinteressant å bruke. Få kvalitetsplagg er bedre også i dette perspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Sløsing er for meg når eg kjøper noko som eg ikkje har glede eller nytte av. Pengane kan brukast berre ein gong, og då er det kjekt å ha brukt dei til noko man er fornøgd med. Er buksa dyr, og man gler seg over den, er det verdt det.

Eg har ikkje mange kle, men eg føler meg velkledd i det eg har. Eg har ein favorittklebutikk. Når eg går inn der kjøper eg gjerne fleire plagg som passer ilag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vet du hva?! Dra på shoppingtur og videre rett hjem til foreldrene dine for å vise hva du har kjøpt deg! Overdriv gjerne prisen og si at dette fortjener du. Du har heldigvis tjent pengene selv og bruker dem slik du selv ønsker! Gi også beskjed om at du gleder deg til neste lønning, for da skal du jammen meg kjøpe enda mer klær ;)

Legg merke til hvordan foreldrene dine reagerer og kos deg med å "sjokkere" dem. Kanskje skjønner de tegninga og innser at de ikke skal legge seg borti hva du bruker pengene dine til?

Når du har "sjokkert" dem litt, får du nok også bedre selvtillit til å selv ta valg i livet uten deres innblanding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...