Gå til innhold

Hjerteproblem / Gallestein


Gjest Rddo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann 55 år, 189 h og 85 kg, har aldri røkt, men har lett for å stresse. I november i fjord fikk jeg under en relativt kort spasertur i kaldt vær, krampelignende smerter i hals, med påfølgende hurtigslående hjerte. Følelsen av å tape krefter var påfallende. Dette har gjentatt seg og blitt hyppigere og sterkere hele vinteren, noe som har gjort det nødvendig å redusere aktiviteten spesielt i kaldt vær. Jeg har oppsøkt lege (fått nitro, noe som hjelper) og vært hos spesialist hvor jeg har blitt utsatt for belastning og undersøkt med ultralyd uten at de har funnet noe galt med hjertet. I april fikk jeg voldsomme smerter i maven, og ble innlagt på sykehus, og det viste seg at jeg har gallestein (ca.1,5 cm), det var videre betennelse, noe som gjorde at jeg ble satt på intravinøst antibiotika i 4 dager. Nå venter jeg på operasjon for å fjerne galleblæren. Imidlertid øker mine problemer med voldsom halskrampe, kraftløse armer og hjertebank ved anstrengelser, også når jeg legger meg for kvelden. Jeg er meget urolig, og føler at det er noe galt med hjertet! Kan dette med gallestein være årsaken til mine problemer? I tilfelle, hvorfor virker nitro lindrende? Jeg håper på svar og et godt råd på hva jeg bør gjøre. Jeg er redd for gallestein-operasjonen hvis det skulle være noe galt med hjertet! På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Rddo. Jeg forstår at det er vanskelig for deg å akseptere at alle disse smertene kommer fra galleveiene. Du beskriver smertene som nesten klassiske for hjertekrampe (angina pectoris). Imidlertid synes du å være ganske godt undersøkt, og med normale funn hele tiden. Arbeidsbelastningen er nok den viktigste undersøkelsen med henblikk på det du er redd for. Jeg regner med at du ble belastet til utmattelse, slik at du ikke klarte å tråkke videre. Du skriver ikke noe om hvorvidt du fikk disse smertene mens du syklet, eller om plagene i det vesentligste er tilstede når du presser deg litt fysisk. Er det noen gang tatt et EKG av deg mens du har hatt smerter ? Det ville i så fall også være av vesentlig verdi rent diagnostisk. Det er klart at det går an å ha to sykdommer på èn gang, og ofte er det lettvint å projisere alt av symptomer på det organ som det er påvist sykdom i (i ditt tilfelle galleveiene). Hvs er sannsynligheten for at du skal ha noe feil med hjertet ditt ? Ta det opp med din lege, sjekk kolesterol, familiær forekomst av hjerte-kar-sykdom, høyt blodtrykk, etc. Jeg gir deg rett i at dette nok bør vurderes èn gang til før man slår seg til ro med at alt stammer fra galleveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...