Gå til innhold

melanotan


Gjest Djeesus

Anbefalte innlegg

Gjest Djeesus

hei. jeg har et nært familie medlem som har gått til inkjøp av stoffet "malanotan" og påstår at dette er et harmløst selvbruningspreparat som man trygt kan bruke selv. Som jeg forstår, er dette noe man må blande, injeksjere selv, via små sprøyter? ...og at det foreløpig er på forskningstadiet, og at det kun selles (illegalt?) over internet? Men vedkommende hører ikke på meg og mine meninger, da hun har en venn som driver med det, som mener dette er helt fint og holde på med. Videre skal vedkommende person på en roaccutan kur snart, og jeg kan da ikke tenke meg at dette er en spesielt lur kombinsajon og drive med? Er ganske bekymret for hele opplegget, og hadde satt veldig stor pris på noen faglige uttalelser i den sammeheng, som kansje kunne få denne personen på bedre tanker? i det hele tatt, man skal da ikke sette sprøyter på seg selv med noe man har kjøpt på internet? Hadde satt veldig stor pris på noen svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Melanotan er et syntetisk hormon, et melanocortin, som ble utviklet på midten av -80 tallet i Arizona for å oppnå pigmentering uten soleksposjon. På denne måten skulle Melanotan® kunne gi beskyttende brunfarge uten at vinterblek hud måtte eksponeres for stråling fra vårsol. Middelet viste seg å være betydelig mer potent enn kroppens egne stoffer som trigger pigmentering. Det påvirker også andre deler av kroppen enn pigmentsystemet, bl a skal det være rapportert økt sexlyst("libido") I tillegg er det vist at stoffet undertrykker sultfølelse og reduserer appetitten. Melanotan har av enkelte fått tilnavnet Barbie pillen. (Ref Hudpedagogisk senter, Rikshospitalet).

Jeg kjenner ikke til at melanotan er i bruk i Norge , men det kan se slik ut på enkelte nettsider, jeg ser også at det markedsføres på nettet i preparater til injeksjon. Så vidt jeg vet er dette fireløpig ikke et godkjent medikament, men siden det først og fremst er snakk om kosmetisk bruk kan et slikt stoff få en mellomstilling slik at det ikke markedsføres som et legemiddel med de samme krav til sikkerhet osv. Som det ser ut, kan stoffet ha relativt sterke effekter og da er det sannsynligvis bare et tidsspørsmål før det vil forekomme bivirkninger i en eller annen form. Jeg vet ikke hva slags sikkerhetsstudier stoffet har gjennomgått eller i hvor stor skala det har vært utprøvet. Ut fra de rapportene som foreligger synes jeg det er all grunn til å være skeptisk til dette preparatet og alt annet som kommer i sprøyteform. Jeg er også helt enig i at man skal ta så få medikamenter som mulig på en gang, og personlig ville jeg ikke foreskrevet Roaccutane til en person som benyttet melanotan.

Synes du har en sunn skeptisk innstilling til dette og gir deg fullt medhold i dine betenkeligheter.

Hilsen hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...