Gå til innhold

Laser/sliping av hud pga arr?


Gjest Linnea3584

Anbefalte innlegg

Gjest Linnea3584

Jeg har en datter på snart 18 år som tidligere har hatt mye problemer med uren hud og kviser. Hun vil nå spare penger til å slipe huden eller ta laserbehandling for å bli kvitt arrene og få en mer jevn og pen hud. Jeg synes jeg har hørt litt både og når det gjelder dette. Blir dette bra? Hva slags behandling anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Linnea3584 ! Du har nok rett i at arrsliping ikke er noen helt enkel behandling. Nå har jeg ikke sett din datter, men de fleste som har acne(kviser) og som kommer for arrbehandling , har ofte et vedvarende acneproblem . Dvs at vi ser mange som vel har endel arr og merker , men i tillegg har de aktive kviser enda og et veldig samensatt bilde. Dessuten er det som regel mye frisk hud innimellom. De fleste "medisinske" slpemetodene som har vært i bruk er for grove til at de bør benyttes på huden til en 18-åring. Et problem er at de metodene som benyttes må brukes i et større sammenhengende område og da påvirkes også huden mellom arrene. Hvis slik behandling utføres av mindre kvalifisert personell, er det stor fare for at totalsituasjonen forverres. Vi forsøker alltid å få den det gjelder helt kvisefri først, deretter lar vi det gå litt tid , for så evt benytte en relativt ufarlig blodkarlaser til å bleke ned vedvaredne røde områder. Utover dette finnes det ingen "slipemetoder" eller laser idag som har så sikker og god effekt uten bivirkninger at jeg ville anbefale det til en ung pike. Det er nylig kommet en laser(Fraxel) på markedet som kanskje vil kunne benyttes til slik behandling etterhvert, men jeg har foreløpig ikke sett god nok dokumentasjon eller tatt metoden i bruk selv slik at jeg kan anbefale det. Og man kan absolutt ikke tro på alt som blir anbefalt på de forskjellige behandlingsstedene(dessverre) Hilsen hudlege Jon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...