Gå til innhold

Betablokker og astma


Gjest A-76

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det går an å bruke selo-zok når jeg har astma. Jeg driver med musikk og må være mye på scene framover. Jeg får harde ekstraslag hver gang jeg blir utsatt for stress eller ved trening (påvist på døgn-ekg). Jeg vet det ikke er farlig, men jeg blir så redd likevel og jeg klarer ikke synge eller spille på en scene. Indremedisineren ga meg selo-zok og sa jeg skulle begynne med en bitteliten dose for å se om det hjelper (25 mg). Etterhvert kan han øke dosen. Håper virkelig det kan hjelpe. Vet du om noen andre medisiner som kunne hjulpet meg? Har hørt om Tambucor, eller noe liknende. Uansett- nå har jeg lest flere steder at man ikke kan ta denne medisinen dersom man har astma. Stemmer dette? Mine to leger gir to helt forskjellige svar. Er redd for at det skal utløse store astma-anfall. Kan dette skje ved så liten dose? Jeg fikk astma for tre år siden og har sjelden anfall nå som jeg går på forebyggende astmamedisiner. Andre relevante opplysninger: Kvinne, 31 år, lavt stoffskifte. Ikke spesielt god form siden jeg ikke har turd å trene på flere år. Jeg blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til A-76. Litt avhengig av hva som utløser din astma vil du kunne bruke betablokker uten særlig "risiko". Sjansene for at du skal kunne forverre dine pustebesvær ved slik medikasjonm er ganske små, og du vil eventuelt merke det ganske fort. Hvis du får effekt av en betablokker (Selozok er en slik) på ditt hjertes ekstraslagvirksomhet er det fint. Vær imidlertid oppmerksom på at ekstraslag i hjertet er et helt vanlig og uskyldig fenomèn, og rent objektivt er det ikke grunn til å behandle det. De aller fleste av oss har slike ekstraslag i løpet av et normalt døgn. Noen kjenner det ikke i det hele tatt selv om de har mange hundre slike slag, mens andre merker hvert eneste ett av dem. Tambocor som medisinering ved vanlig ekstraslag (ekstrasystoli på fagsproget) er ikke indisert, og innebærer adskillig flere bivirkningsmuligheter. Synd du ikke tør å trene. Revurder det standpunktet, og prøv å bygge deg opp igjen. Det er sjelden at såpass voksne folk som deg får antrengelsesutløst astma, og mange blir bedre av sine luftveissymptomer hvis de kommer i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...