Gå til innhold

Narkolepsi


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

jeg har alltid vært trøtt og trenger minimum 8 t søvn i døgnet, når jeg var liten kunne mor finne meg overalt sovende, på trehjul sykkelen, på trappa, under bordet osv. jeg sovner på et blunk, og kan sove når og hvor som helst.Jeg kan bli helt "hvesen " i kroppen, som om all kraft forsvinner. egentlig lurer jeg bare på hvor og hvordan kan en teste seg for Narkolepsi, og finnes det forskjellige grader av sykdommen? Kan en bare ta en blodprøve hos legen? Vennlig Hilsen "søvn er et must"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har/hadde det, fikk en utredning hos legen med blodprøve, og søvntest på en søvnklinikk. Har mild narkolepsi, og bruker daglig medisiner, som har forandret hverdagen min totalt. Det er hovedsaklig fem kriterier som gjør at de regner narkolepsi diagnosen for "sikker":

- Økt tretthet på dag,konsentrasjonsproblemer, evt søvnanfall

- Katapleksi (tap av muskeltonus når du ler, eller gråter)

- Økt Rem-Søvn, mye drømming

- Søvnparalyse

- Vevstypetest, husker ikke navnet, men 99% av alle med narkolepsi har det

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...