Gå til innhold

Prematur aldring av huden


Gjest Gammel utenpå...

Anbefalte innlegg

Gjest Gammel utenpå...

Hei - jeg har et spørsmål vedrørende for tidlig aldring av huden. Jeg er 31 år gammnel, og har i løpet av de siste 5 (+/-) årene fått svært mange og tildels dype rynker og linjer i pannen, under/rundt øynene, langs kinnene, rundt munnen osv. Også armer, ben, mage osv. har hud som virker langt eldre og mindre elastisk enn min fysiske alder skulle tilsi. Jeg sammenligner meg med jevnaldrende, og opplever aldri at noen av dem har slik hud som jeg. Jeg synes huden min er omtrent som min mors var da hun var i slutten av 40-årene. Jeg har nesten alltid hatt svært tørr hud, og røkte rundt 15 sigaretter daglig fra jeg var ca. 13-22 år gammel, ofte rullings. Jeg solte meg mye og uten solkrem frem til jeg var ca. 20 år, etter dette har jeg solt meg svært lite. Ellers lever jeg moderat sunt, og er moderat fysisk aktiv. Jeg drikker en del cola light, vet ikke om det har noen betydning. Jeg sover sikkert mindre enn jeg burde (er småbarnsmor) og drikker mye sort te (noen sa nettopp til meg at dette kunne virke dårlig for huden). Betaler jeg rett og slett prisen nå for uvettig soling og røyking? Kan noe gjøres for å bremse aldringen? Jeg har kuttet ut alkohol, og prøver nå å sove minst 7 timer hver natt (nytt tiltak). Tar ikke noe kosttilskudd - prøvde en stund med krom, fordi jeg hadde hørt at krommangel kunne gi sliten hud, men synes ikke jeg merket noe. Prøvde også i noen måneder en A-vitaminsyrekrem (?) som heter noe slikt som Arbela (???), men syntes ikke jeg kunne merke noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...