Gå til innhold

Er dette vanlig elveblest?


Gjest skal

Anbefalte innlegg

Dukket opp fredag kveld i området rundt høyre albue, rødt og klødde litt. Ingen påfallende årsak. Ble større utover lørdagen og søndagen, ble små blemmer og klødde mye. Mandag begynte det å svi og det dukket opp litt på motsatt arm, samme sted. Fikk Elocon og antihistamin av fastlegen. Startet behandling mandag ettermiddag. Ble verre utover dagen. Vondere og spredde seg mer. Dekker nå store deler av uderarmen, albuen og ca halve overarmen. Leser at det skjelden er mer enn noen timer på hvert sted, maks et døgn. Men dette har vært på samme sted hele tiden. Utsettet på venstre arm som kom i går har ikke spredd seg, men er på samme sted og har fått blemmer. Har ikke oppdaget utslett andre steder på kroppen. Vet ikke om det har betydning, men har hatt muskelplager i høyre arm i lang tid før dette utbruddet. Brukte zon salve i overkant av to uker men bare om nettene. Sluttet med den mandag, i samme uke som utslettet dukket opp. Er allergisk mot myggestikk og går på antihistamin om sommeren/høsten for dette. Vet ikke om noen myggestikk. Ellers ingen kjente allergier. Utslettet brenner og svir mer enn det klør, ganske intenst. Er varmt. Legen min tar ferie til helgen. Bør jeg gjøre noe mer eller bare håpe på at behandlingen vil virke etterhvert? Når tar eg ev kontakt med lege hvis det ikke blir bedre/går over? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! ER enig med deg, ikke vanlig elveblest. Eleveblest gir røde hevelser som gjerne flytter sog og som regel i større områder. Viktig at det da ikke er vannblemmer, bare en mer eller mindre velavgrenset hevelse som forsvinner i løpet av timer (til dager ) uten å etterlate spor i huden. Etter din beskrivelse vil jeg ikke sette elveblest øverst på listen. Først og fremst lurer jeg på om du kan ha reagert med kontaktallergi på det du smurte pga muskelplagen eller om du kan havært i kontakt med vekster i hagen og deretter blitt soleksponert . Dernest har jeg tenkt på om det kan være en infeksjon. Helvetesiild er bare halvsidig, så det er utelukket, herpesinfeksjon passer heller ikke . Bakterieinfeskjon er heller ikke så sannsynlig. Som du skjønner er det forskjellige muligheter. Tror nok et legebesøk til kan være å anbefale for å avklare dette nærmere nå som det har brutt ut mer. dav kan det også evt tas dyrkningsprøver på virus og bakterier før ytterligere behanddling igangsettes. Evt testing av den kremen du har brukt kan gjøres ved gjentatte påsmøringer et annet sted på kroppen for å se om det gir tilsvarende utslett. Hilsen hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...