Gå til innhold

Hvordan bli kvitt verkebyll/ acnebyll??


Gjest engstelig og ulykkelig jente
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig og ulykkelig jente

Hei dr. Langeland! Jeg er en jente på 28 år som trenger desperat hjelp! Trenger desperat råd ang mitt "bylle-problem".....håper du kan hjelpe meg! For 2 år siden hadde jeg en abort, og etter denne hendelsen har jeg gjentatte ganger fått såkalte store verkebyller på haken, kommer kun på haken og pleier å få 2 stk byller som kommer jevnlig med et par mnd mellomrom på samme sted. De blir så store at det ser ut som jeg nærmest har3 haker når det står på som verst!! De er svært smertefulle. Har aldri vært plaget med kviser eller byller før og har heller ingen kviser i ansiktet bortsett fra disse 2 byllene som kommer og går på haken. Når de først oppstår forsvinner de ikke før etter 3-4 uker.De blir store og røde og verker som besatt!!Går jevnlig til hudterapeut m/lysterapi (olavesen system) men byllene kommer tilbake uansett. Har også vært hos en hudspesialist som mente dette er hormonelt mht aborten for 2år siden,og ble kun satt på antibiotika som kun ble kortvarig effekt.Ble også anbefalt å begynne med p-pillen, men dette er ikke aktuelt for meg. For meg virker det som det heller er kirurgi som må til, at de må kuttes for å bli kvitt dette?? Ellers kommer de jo bare igjen siden!! Kan kjenne de under huden etter de har forsvunnet for de blir liksom bare liggende der og demre før de blomstrer ut igjen.Er dette noe som jeg må innse at jeg må leve med livet ut?? må jo kunne gå an å gjøre noe med dette? Hvis dette er hormonelle forstyrrelser etter aborten bør vel dette snart avta en elller gang?? Går på sevtilliten løs og redd for å gå ut når byllene er framme.Jeg jobber som nattsykepleier og har fått høre av min fastlege og hudterapeut at å jobbe natta kan forårsake slike byller? Men har jobbet natta i over 4år nå, og hadde ingen byller før inntil for 2 år siden mht aborten. Kan du hjelpe meg?? Hilsen engstelig og ulykkelig jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei til Engstelig og ulykkelig! Høres ut til at du har et ganske stort problem selv det ikke inntar så stor del av kroppsoverflaten. Det du beskriver er heller ikke så uvanlig og hakeregionen er et område der det kan forekomme såkalte byllekviser, på medisinsk terminologi kalt "nodulocystisk acne" eller "acne conglobata". Selv om plagene oppsto i forbindelse med en abort og kanskje en hormonvariasjon i kroppen, er det ingen grunn til å "skylde på” dette eller nattarbeidet som årsaken til ditt bylleproblem. Det er heller ikke kostbetinget. Når du har det så lokalt, er det heller ikke sannsynlig at det er overaktivitet i hormonene dine som gjør det. Du har ganske enkelt store og unormalt aktive talgkjertler som er ekstremt ømfintlige for de hormonene som finnes i kroppen din. Jeg her helt enig i at man først og fremst må gjøre noe for å påvirke talgkjertlene. P-pillen Diane brukes en del ganger fordi den inneholder et antihormon som kan redusere talgproduksjonen. Men det kan ta lang tid før den virker og p piller kan dessuten ha bivirkninger som mange ikke vil utsette seg for dersom de ikke trenger sikker prevensjon. Kirurgi høres imidlertid litt drastisk ut og brukes bare unntaksvis på "innkapslete" talgkjertler eller "atheromer". En mulighet hos deg kan være å gå på langvarig antibiotikakur, men da er problemet at plagene ofte kommer tilbake når man stopper tablettene. En annen løsning som kanskje er mest aktuell, er noen tbl som kalles Roaccutane som kan gi en varig dempende effekt på slik bylletendens som du beskriver. Da må du i tilfelle først vurderes av hudlege og helst når du er ganske ille (ta evt med bilder), så legen ikke blir i tvil om du tenger behandling. Disse tablettene er også omfattet med en del restriksjoner og forholdsregler; bl a må du ikke bli gravid under behandlingen eller innen en mnd etterpå. Kuren varer ca 1/2 år. Jeg tror det er gode sjanser for at du kan bli helt bra. Håper det ordner seg for deg. Lykke til. Hilsen hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bebb0

Hei til Engstelig og ulykkelig! Høres ut til at du har et ganske stort problem selv det ikke inntar så stor del av kroppsoverflaten. Det du beskriver er heller ikke så uvanlig og hakeregionen er et område der det kan forekomme såkalte byllekviser, på medisinsk terminologi kalt "nodulocystisk acne" eller "acne conglobata". Selv om plagene oppsto i forbindelse med en abort og kanskje en hormonvariasjon i kroppen, er det ingen grunn til å "skylde på” dette eller nattarbeidet som årsaken til ditt bylleproblem. Det er heller ikke kostbetinget. Når du har det så lokalt, er det heller ikke sannsynlig at det er overaktivitet i hormonene dine som gjør det. Du har ganske enkelt store og unormalt aktive talgkjertler som er ekstremt ømfintlige for de hormonene som finnes i kroppen din. Jeg her helt enig i at man først og fremst må gjøre noe for å påvirke talgkjertlene. P-pillen Diane brukes en del ganger fordi den inneholder et antihormon som kan redusere talgproduksjonen. Men det kan ta lang tid før den virker og p piller kan dessuten ha bivirkninger som mange ikke vil utsette seg for dersom de ikke trenger sikker prevensjon. Kirurgi høres imidlertid litt drastisk ut og brukes bare unntaksvis på "innkapslete" talgkjertler eller "atheromer". En mulighet hos deg kan være å gå på langvarig antibiotikakur, men da er problemet at plagene ofte kommer tilbake når man stopper tablettene. En annen løsning som kanskje er mest aktuell, er noen tbl som kalles Roaccutane som kan gi en varig dempende effekt på slik bylletendens som du beskriver. Da må du i tilfelle først vurderes av hudlege og helst når du er ganske ille (ta evt med bilder), så legen ikke blir i tvil om du tenger behandling. Disse tablettene er også omfattet med en del restriksjoner og forholdsregler; bl a må du ikke bli gravid under behandlingen eller innen en mnd etterpå. Kuren varer ca 1/2 år. Jeg tror det er gode sjanser for at du kan bli helt bra. Håper det ordner seg for deg. Lykke til. Hilsen hudlege Jon

Jeg er helt enig med hudlegen, Roaccutane vil nok være det eneste som hjelper i ditt tilfelle. Jeg fikk et voldsomt utbrudd av byller etter 9 mnd med hormonsprøyta, der ansiktet var dekket av store kuler hele tida. Jeg gikk til hudpleier ukentlig, prøvde akupunktur, Tetracyclin og utallige behandlinger, men ingenting tok knekken på problemene. Et halvt års kur med Roaccutane var redningen, og jeg har nå vært fin i over et år. Bivirkningene kan være plagsomme og du må holde deg unna sol i perioden du bruker medisinen, men for min del var det absolutt verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest

Jeg er helt enig med hudlegen, Roaccutane vil nok være det eneste som hjelper i ditt tilfelle. Jeg fikk et voldsomt utbrudd av byller etter 9 mnd med hormonsprøyta, der ansiktet var dekket av store kuler hele tida. Jeg gikk til hudpleier ukentlig, prøvde akupunktur, Tetracyclin og utallige behandlinger, men ingenting tok knekken på problemene. Et halvt års kur med Roaccutane var redningen, og jeg har nå vært fin i over et år. Bivirkningene kan være plagsomme og du må holde deg unna sol i perioden du bruker medisinen, men for min del var det absolutt verd det.

Rettelse: Hormonsprøyta = P-sprøyta. (Kunne for såvidt hett hormonsprøyta pga det høye innholdet..)

Bebb0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...