Gå til innhold

Irritasjon i hodebunn


Gjest småplaget

Anbefalte innlegg

Gjest småplaget

Jeg har hatt en irritasjon i hodebunnen siden 1996 som kommer og går. Jeg har kløe og kviseliknende blemmer som væsker litt hvis jeg klør det i stykker. Det er spesielt plagsomt under stress, mens årstider har ikke så mye å si. Jeg har tendens til fett hår (blir fett etter 1-1,5 døgn) og vasker håret annen hver dag). Jeg sirkulerer mellom 4-5 sjampoer fordi jeg har dårlig erfaring med å bruke samme sjampo flere ganger etter hverandre. Jeg har prøvd ut alle typer sjampoer fra helsekost og frisører: uten parfyme, parabener, såpe, økologiske og/eller spesialprodukter for psoriasis etc. Fastlegen kunne se at jeg var rød i hodebunnen, men fant ingen hudfortykkelse - så hun utelukket psoriasis (har det i familien). Siden problemet kommer og går lever jeg med det. Jeg lindrer kløen med hodebunnsvann fra Cosmica, tidligere brukte jeg et med sink fra et fransk merke. Men hvis det finnes en måte å bli kvitt problemet, ikke bare lindre det, hadde det vært veldig deilig. Håper du har noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei "Småplaget" ! Siden du ikke skriver hvor gammel du er eller kjønn, må jeg som vanlig gjette litt. Det høres uansett ut som du har en eller flere manifestasjoner av "talgkjertelsykdom". "Kviser" i hodebunnen kan komme spontant enten som ledd i vanlig kvisesykdom eller noe som kalles rosacea i mer voksen alder, evt som en isolert forekomst. Det er da i utgangspunktet ingen infeksjon, men likevel en form for betennelse som kan være vanskelig å kurere. Antibiotikabehandling i form av tetracyclin kan gi kortere eller lenger bedring av plagene. "Kvisene" kan også være et resultat av en form for hodebunnseksem som kallses séborrhé eller flasseksem . Da kan det hjelpe å behandle eksemet og kløen enten med Fungoral shampo eller Vichy Dercos, noen ganger med en cortisonoppløsning som må utskrives på resept hos legen. Du må nok regne med at det beste du kan oppnå er å dempe plagene og å kunne holde dem i "sjakk" , dessverre er det fortsatt endel ting som er slik at man ikke kan ta en kur og være ferdig med det. Lykke til. Hilsen hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...