Gå til innhold

hals-nese


leffe7

Anbefalte innlegg

Hei Nina, var hos min fastlege, var sår å hostet ganske mye. Ble sendt til ØNH, i Sarpsborg.Derfra til sykehus. Der var jeg i MR+ at jeg ble rønket. Dette gjalt min hals.Hadde store problemer, for å få i meg mat og veske. Desverre, så fant de ut at alt er normalt.I dag, kjennes det bra ut, men det er det ikke. Kan bare ta det som sklir lett ned. ØNHlegen sier det er en nerve, som det tar lang tid å lege, men må skylle mye med saltvannsoppløsning? Når jeg prøver å spise, hender det at mat kommer bak drøvelen, å da er jeg redd det kommer i luftrøret.Det skjedde en gang, da trudde jeg min siste time var kommet, da ble jeg veldig redd. Har ikke spist Fast Food på to månter. Hva skal jeg gjøre? Takknemlig for svar. Hilsen i fra leffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ut som det er en forbigående lammelse i ganeseglet du beskriver. Dette har jeg liten erfaring med, men generelt så tar det 2-6mnd før perifere nerver heles etter en skade. I mellomtiden får du følge de rådene du har fått, og lære deg teknikker for å svelge kontrollert. Dersom du ikke får gradvis bedring, synes jeg du bør be om en kontrolltime hos øre-nese-hals legen. be konkret om det er noe spesielt du kan gjøre for å trene opp svel-musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...